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카르그 엘러트의 오르간 작품 “파르티타 레트로스페티바(Partita Retrospettiva)(Ⅲ) op.151”에 대한 연구

Title
카르그 엘러트의 오르간 작품 “파르티타 레트로스페티바(Partita Retrospettiva)(Ⅲ) op.151”에 대한 연구
Other Titles
A Study of Sigfrid Karg-Elert's "Partita Retrospettiva (Ⅲ), op.151"
Authors
이승연
Issue Date
2010
Department/Major
대학원 음악학부
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
김희성
Abstract
This study aims to investigate musical traits of organ works by Sigfrid Karg-Elert (1877-1933). It examines one of his later works, 「Partita Retrospettiva(Ⅲ)」(op.151). Karg-Elert was not only an astonishing player with excellent techniques for both the piano and organ but also a wonderful conductor and teacher. From his childhood, he exhibited his startling talent and was recognized by musicians at the time. He learned various music styles and then developed his own style. Karg-Elert was born in Germany in the late 19th century, yet he was positively and successfully influenced by music from other countries. Impressionism, led by Debussh, was flourishing in France. There is no doubt that Karg-Elert's music was influenced by French impressionism. Moreover, the construction of Aristide Cavaille-Coll (1811-1899)'s organ impacted the representative characteristic of Karg-Elert, registration. Karg-Elert enjoyed his use of orchastrastic stops: he especially preferredreed the use of reed stop in his works. Instead of aligning tones one after another, he mixed various tones and the 'impression of color' and excluded pitch in the middle and created what is uniquely his. He was also influenced by six propensities of American organ music and jazz during the early twenty century. Interestingly, one of his late works, Partita Retrospettiva, took a form of Baroque period. This has 4 movements. Many parts showed some charateristics of short piece which were widely used in French Impressionism. At the same time, by quoting melody or rhythm which Bach used, it showed a feature of Baroque style. He frequently used modulation or chromatic that indicated new traits of twenty century music. Karg-Elert is an honorable composer who sublimates the various styles into a unique trait by efficiently among those types of music and utilized mechanical characteristics of timber organ at the time. His style possessed diversity and the twentieth century.;본 논문은 독일의 후기 낭만주의 작곡가인 지그프리드 카르그 엘러트(Sigfrid Karg-Elert, 1877-1933)의 오르간 작품에 나타나는 음악적 특징을 그의 생애와 시대적 배경을 통해 알아보고 카르그 엘러트의 후기 작품인 「파르티바 레트로스페티바(Ⅲ)」((Partita Retrospettiva(Ⅲ), op.151, 1931-1932)을 집중적으로 분석하는 데에 그 목적이 있다. 카르그 엘러트는 피아노와 오르간에 있어서 뛰어난 테크닉을 가진 연주자였으며, 작곡가이자, 지도자였다. 그는 유년기 시절부터 뛰어난 재능을 선보여 당시의 많은 음악가들로부터 음악적 재능을 인정받았고 그들에게 다양한 음악 스타일들을 배웠으며, 그것을 자신만의 독특한 음악 스타일로 완성시켰다. 카르그 엘러트는 1800년대에 독일에서 태어났지만 그는 모국의 음악 뿐만 아니라 다른 나라의 음악도 적극적으로 받아들였다. 당시 프랑스에서는 드뷔시를 중심으로 인상주의 음악이 등장하였으며 카르그 엘러트는 그것의 영향을 받아 음악에서의 색채감을 표현하고자 하였다. 또한 프랑스의 까바이예-꼴(Aristide Cavaille-Coll, 1811-1899)오르간의 제작은 카르그 엘러트의 오르간 음악의 특징인 음색조합(registration)에 있어서 큰 영향을 미쳤다. 카르그 엘러트는 음색에 있어서 오케스트라적인 화려한 음색을 즐겨 사용하였으며, 특히 리드 음색을 선호하였다. 그리고 그는 음색을 순차적으로 배합하지 않고 중간의 피치가 제외된 독특한 조합을 시도하여 음색의 다양함과 색채감을 표현해 내었다. 그리고 20세기 미국 오르간 음악의 6가지 성향과 더불어 재즈음악의 영향을 받았다. 여기에 모국인 독일의 오르간 음악의 요소까지 합쳐져 그의 음악에는 한 가지로는 정의내릴 수 없는 다양한 음악성향을 모두 보여준다. 이것은 그의 후기 작품인 「파르티바 레트로스페티바(Ⅲ)」에서 완성되어 졌다고 할 수 있다. 이 곡은 제목에서도 알 수 있듯이 바로크 시기에 유행했던 파르티타 형식으로 쓰여져 모두 4악장으로 이루어져 있다. 이 작품에서는 한 악장 안에서도 확연히 분리되는 여러 부분들을 쉽게 발견 할 수 있는데, 이것은 프랑스의 인상주의 음악에서 즐겨 사용한 소품적인 성격이 드러남을 알 수 있다. 또한 카르그 엘러트는 이 곡에서 바흐가 즐겨 사용했던 선율이나 리듬패턴을 자주 인용하여 바로크적인 음악성향을 드러냈으며, 빈번한 전조나 반음계의 사용 등을 통해 색채감과 20세기의 새로운 음악 성향을 나타내었다. 이처럼 카르그 엘러트는 다양한 시기의 음악양식과 당시 오르간의 기계적, 음색적 특성을 최대한 효율적으로 절충하여 자신만의 스타일로 승화시킨 훌륭한 작곡가이다. 또한 그는 19세기에서 20세기로 넘어가는 과도기에 걸맞는 음악의 다양성과 복합성을 두루 갖춘 작곡가이다.
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