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로이브케의 오르간 소나타 『시편 94편』에 관한 연구

Title
로이브케의 오르간 소나타 『시편 94편』에 관한 연구
Other Titles
A Study on Julius Reubke's Organ Sonata 『The 94th Psalm』
Authors
서희진
Issue Date
2010
Department/Major
대학원 음악학부
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
채문경
Abstract
19세기 중반 독일에서 활동하였던 로이브케(Julius Reubke, 1834-1858)는 낭만 오르간 음악을 대표할 수 있는 작곡가이자 피아니스트, 오르가니스트였다. 그는 리스트(Franz Liszt, 1811-1886)의 제자로 음악적인 스타일이나 연주기법에 있어서 많은 영향을 받았다. 당시 독일 음악은 두 가지 다른 스타일의 음악적 사상이 공존하고 있었는데, 바로크적인 전통을 중요시하는 보수주의 사상과 새로운 변화를 추구하는 진보주의 사상이 이에 속한다. 보수주의 사상을 대표하는 멘델스존(Felix Mendelssohn, 1809-1847)과 브람스(Johannes Brahms, 1833-1897)와 같은 작곡가는 바로크적 특징을 바탕으로 선율적이고 자유로운 형식의 낭만적 특징을 잘 조화시킨 음악을 이끌었고, 진보주의 사상을 대표하는 리스트와 같은 작곡가는 기존에 없었던 새로운 변화를 추구하며 전위적인 스타일과 혁신적인 화성을 사용한 음악을 이끌고자 하였다. 이러한 배경에서 활동한 로이브케는 이 두 가지 사상을 잘 조화시키며 그 자신만의 음악세계를 구축함으로써 다음 세대인 후기 낭만 시대의 레거(Max Reger, 1873-1916)와 같은 작곡가에게 지대한 영향을 미쳤다. 또한 독일 낭만 시대는 순수한 음 자체를 음악으로 하는 절대음악을 추구한 고전 시대와는 달리 시와 문학, 미술 등에서 음악적 소재를 찾는 표제음악을 추구하였다. 작곡가들은 자신의 주관적이고 개성적인 표현을 위해 내면의 감정과 사고를 음악에 담아내었으며, 이로 인해 많은 표제음악이 작곡되었다. 본 논문에서 분석한 로이브케의 『시편 94편』(The 94th Psalm)은 이러한 시대적 특징을 반영한 작품으로, 19세기 최초의 표제 오르간 곡이다. 이 곡은 전체적으로 각각의 독립된 형식을 갖는 부분이 합쳐진 긴 단일악장의 곡으로써 리듬의 확대 또는 축소와 같은 주제변형의 기법을 사용한, 주제 요소들의 순환적인 형태를 지닌 소나타이다. 주제 요소들이 다양하게 변형됨으로 진보적인 성향을 가지고 있는 동시에 그 변형을 지나치지 않게 함으로 보수적인 성향을 지키고자 하였다. 로이브케는 이 곡에서 다양한 다이나믹 표현 방법을 사용하였는데, 이것은 당시 오르간의 변화를 반영한 것으로 오케스트라적인 효과를 염두에 둔 것이다. 또한 시편 94편의 아홉 구절을 발췌하여 그 내용을 바탕으로 한 표제음악으로써 각 구절에 맞는 표현을 위하여 다양한 리듬과 색채적인 화성, 오케스트라적인 레지스트레이션, 비르투오소(virtuoso)적인 피아노 테크닉을 사용하였다. 이러한 표현들을 사용함으로써 시편의 내용과 음악이 잘 조화되어 나타난다. 로이브케는 이 곡을 23살의 젊은 나이에 작곡했지만 성숙한 그의 음악성과 깊은 신앙심을 담아내었다. 또한 이 곡에서 오케스트라적인 레지스트레이션을 사용하고 비르투오소적인 피아노 테크닉을 오르간에 도입시킴으로써 획기적인 오르간 음악의 길을 제시하였다.;Julius Reubke(1834-1858) was a pianist, organist and an important composer of the romantic organ music. Reubke, a pupil of Franz Liszt(1811-1886), was influenced by Liszt and it shows clearly in music style and player techniques. At that time, two kinds of different styles of conservatism which attach importance to Baroque tradition and progressivism which pursues new turn coexist in German music. Felix Mendelssohn(1809-1847) and Johannes Brahms(1833-1897), represented of conservatism, lead harmonized music of melodious and free form romantic feature based on baroque style. Liszt, represented of progressivism, intended to lead music of progressive style and innovative harmony, pursuing new change as ever exist. In this background, Reubke built his own music style, matching two music styles, and influenced to the composer of Max Reger(1873-1926) in the late romantic period. In addition, German romantic period pursues program music that is evoked extra-musical ideas from the poem, literature and art, unlikely absolute music that is not explicitly about anything, non-representational or non-objective in the classical period. The composers emotionalize their own subjective and individual expression to their music so that much of the program music was composed. This thesis 『The 94th Psalm』 of Reubke is the first program organ music in 19th centuries showing Periodical features. This music is a long single-movement form which is sum of each parts of independent formation. It is a sonata which has cyclic formation of subject elements which are using technique of theme transformation. It has intension to keep the inclination toward conservatism by not having too much transformation, in a mean time, it has inclination toward progressivism by having dynamic transformation of subject elements. He uses dynamic expressions in this music and concerns orchestral effect by reflecting the variation of organ at that time. Futhermore, this program music uses various rhythm, colorful harmony and orchestral registration for right expression of each phrase citing The 94th Psalm. Reubke composed this music when he was young, 23 years old, but puts contents of Psalm into his music with his musicality and godliness. In addition, he uses orchestral registration and opened the innovative way of organ music by adopting virtuoso piano technique to organ.
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