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김죽파 풍류와 안기옥·정남희 풍류의 비교연구

Title
김죽파 풍류와 안기옥·정남희 풍류의 비교연구
Other Titles
Comparative Study of P'ungyu transmitted from Kim Juk P'a and P'ungyu transmitted from Ann Ki Oak ․ Jung Nam Hei
Authors
박보혜
Issue Date
2010
Department/Major
대학원 음악학부
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
문재숙
Abstract
본 논문의 주제는 김죽파 전승 민간풍류와 안기옥 · 정남희에 의해 전승된 민간풍류 중에서 <잔령산>, <가락제지>, <상현>, <잔도드리>, <하현>, <염불>, <타령>, <군악>을 중심으로 비교 연구하는 것이다. 이를 통하여 알 수 있는 점은 다음과 같다. 첫 째, 악장마다 구성된 장과 장단 수가 다르게 나타난다. 이는 악장이 나눠지는 부분에서 두 풍류가 차이를 보이기 때문이다. 둘 째, 안기옥 · 정남희에 의해 전승된 민간풍류는 박자가 바뀌는 부분이나, 빠르기에 변화가 생기는 부분에서 주로 악장이 구분된다. 셋 째, 총 장단 수가 김죽파 전승 민간풍류는 301장단으로 구성되고, 안기옥 · 정남희에 의해 전승된 민간풍류의 장단 수는 300장단으로 구성된다. 장단 수에서 김죽파 전승 민간풍류가 안기옥 · 정남희에 의해 전승된 민간풍류보다 1장단 더 많다. 넷 째, 두 풍류의 동일한 선율이 가장 많이 나오는 악장은 <가락제지>이고, 동일한 선율이 가장 적게 나오는 악장은 <타령>이다. 다섯 째, 음이 다른 경우를 보면 김죽파 전승 민간풍류는 ‘지’(C), 안기옥 · 정남희에 의해 전승된 민간풍류는 ‘지’(B)의 음 차이가 악장마다 가장 많이 나타난다. 여섯 째, 김죽파 전승 민간풍류가 안기옥 · 정남희에 의해 전승된 민간풍류보다 꾸밈음 사용이 많다. 일곱 째, 김죽파 전승 민간풍류가 안기옥 · 정남희에 의해 전승된 민간풍류보다 간음첨가 및 음의 분할이 많다. 여덟 째, 두 풍류가 선율에서 가장 많은 차이를 보이는 악장은 <타령>이다. 저자는 본 비교 연구를 통하여 김죽파 전승 민간풍류와 안기옥 · 정남희에 의해 전승된 민간풍류의 특징을 보다 구체적으로 연구하여 민간풍류를 연주하고 이해하는데 도움을 주고자 한다. 또한 안기옥과 정남희의 산조는 많이 알려져 있지만, 민간풍류는 그렇지 못한 현실이다. 이에 악보도 구하기 어려운 상황에서 본 논문이 도움이 되었음 한다.;The topic of this thesis is of the Mingan P'unnyu than comes down from Kim Juk P'a and the Mingan P'unnyu , , , , , , , of Ann Ki Oak and Jung Nam Hei. From this study, we can learn that, First, the length and rhythm of each movement is different. Second, the Mingan P'unnyu that comes down from Ann Ki Oak and Jung Nam Hie show differences in the beat and speed and this change can be seen usually in the movement. Third, the Mingan P'unnyu transmitted from Kim Juk P'a has one more rhythm than those that from Ann Ki Oak and Jung Nam Hei Fourth, the movement that shows the most number of similar melodies is and the movement with the least number of similar melodies is Fifth, the difference in the notes can be found in the ‘Ji’(B) note from Ann Ki Oak · Jung Nam Hei transmitted by Mingan P'unnyu and ‘Ji’(C) note in Kim Juk P'a transmitted by Mingan P'unnyu. Sixth, the Mingan P'unnyu coming down from Kim Juk P'a uses more grace notes than the Mingan P'unnyu that were transmitted from Ann Ki Oak and Jung Nam Hei. Through this thesis, the writer wishes to study the special characteristics of the Mingan P'unnyu transmitted from Ann Ki Oak and Jung Nam Hei and also the Mingan P'unnyu of Kim Juk P'a so that there can be a better understanding of the differences between the two styles. In addition, although the traditional Korean Sanjo of Ann Ki Oak and Jung Nam Hei are well known, Mingan P'unnyu is not widely acknowledged. As it is very difficult to get hold of these music pieces, the writer truly hopes that this thesis can be a big help.
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일반대학원 > 음악학부 > Theses_Master
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