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The Effects of Listening Support and Proficiency Level on Korean EFL Learners’ Listening Comprehension

Title
The Effects of Listening Support and Proficiency Level on Korean EFL Learners’ Listening Comprehension
Other Titles
T듣기 보조 활동과 학습자의 영어 능숙도가 한국 학생의 영어 듣기 이해에 미치는 영향
Authors
허선영
Issue Date
2010
Department/Major
대학원 영어교육학과
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Doctor
Advisors
이은주
Abstract
본 논문은 듣기 보조 활동과 학습자의 영어 능숙도가 영어 듣기 이해에 어떠한 영향을 미치는지 세가지 다른 구두 텍스트를 통해서 조사하였다. 연구 대상자는 152명의 한국 대학생들로서, 이들은 세 가지 각기 다른 유형의 구두 텍스트, 즉 일상적 대화, 학업과 관련한 대화, 강의를 영어 듣기 시험을 보았다. 아울러 듣기 시험에 앞서 실험 집단 학생들은 듣기를 좀 더 활성화할 수 있는 보조 활동을 하였는데, 이는 읽기, 듣기, 말하기 활동 등이다. 읽기 활동에서는 듣는 내용과 유관한 내용의 짧은 글을 읽었으며, 듣기 활동에서는 시험 전에 문제지를 받지 않고 단순히 미리 듣기 활동을 하였고, 말하기 활동에서는 듣는 내용과 유관한 짝 활동을 수행하였다. 세 가지 주요 듣기 시험에 앞서 사전 시험과 사후 시험을 실시하였다. 아울러 학습자들의 구두 텍스트의 난이도와 듣기 보조 활동의 유용성을 알아보기 위해 시험을 볼 때 마다 이에 관한 두 가지 질문을 하였다. 실험 결과 듣기 보조 활동이 주어진 집단이 상대적으로 듣기 보조 활동이 주어지지 않은 집단에 비해 우수한 듣기 성적을 보여주었다. 일상적인 대화와 같은 쉬운 내용의 구두 텍스트에는 두 집단 모두 유의미한 차이를 보이지 않았으나, 학업과 관련한 대화에서는 실험 집단 내의 상/하 능숙도 집단 모두 유의미한 차이를 보였다. 상대적으로 어려운 강의와 관련한 구두 텍스트에서는 능숙도 상 집단에서 유의미한 차이를 보였으며, 전체적으로 듣기 보조 활동이 주어진 실험 집단에서 유의미한 차이를 보였다. 즉, 이해 가능한 구두 텍스트에서 듣기 보조 활동의 효과가 두드러지게 나타났으며 그 효과는 능숙도 상 집단에서 더욱 유의미하다고 할 수 있다. 듣기 보조 활동이 주어진 실험집단 내에서는 듣기 보조 활동의 유형과 무관하게 영어 능숙도가 다소 높았던 첫 번째 실험 집단이 세가지 텍스트 모두에서 제일 우수한 성적을 보여주었으며, 일상 대화 내용의 구두 텍스트와 학업 내용과 관련된 준격식적인 대화 텍스트에서는 유의미한 차이를 보여주었다. 설문을 통해 알아본 학습자들의 텍스트 난이도와 듣기 보조 활동의 유용성에 대한 평가는 난이도에 있어서는 제대로 반영되어 있으나 듣기 보조 활동에 있어서는 듣기는 듣기만이 유용하다는 선입견을 가지고 있다는 사실이 나타났다. 마지막으로 본 연구 결과에 근거한 교육적, 이론적 시사점과 앞으로의 연구에 대한 제안 등이 제시되었다.;This present study investigates the effects of listening support and proficiency level on Korean EFL learners’ listening comprehension with the three oral texts. The participants were 152 Korean university students who took five listening tests, including three main listening tests, which were based in this study. They were divided into two groups, an experimental group and a control group, and also two levels, a high proficiency level and a low proficiency level. There were three oral texts; a casual text, a semiformal text and a formal text. The listening supports were reading, listening and speaking activities. The findings obtained from this study can be summarized as follows. There were no differences with the casual text regardless proficiency level and with or without listening support. However, there were significant differences with the semiformal text between groups and both high and low proficiency levels. The two levels in the experimental group outperformed them in the control group. With the formal text, which had most difficult features, the experimental group with listening support achieved better results than the control group without it. The high proficiency level in the experimental group outperformed that in the control group with the formal text, but the low proficiency level did not show meaningful differences with the same text. Within the experimental groups, overall, experimental group 1 scored the highest with all three oral texts regardless of the listening support type. The high level in the experimental group showed significant differences with both the casual text and the semiformal text, but not so with the formal text. Therefore, the relationship between listening support and oral text type cannot be strongly confirmed. However, the high proficiency level had the advantage of listening support over the low proficiency level. Learners assessed the difficulty of each text exactly, which, through analysis of their responses, indicated that reading and speaking supports were not relatively useful for listening comprehension tests. Based on the findings of the study, pedagogical and theoretical implications and recommendations for further study were presented.
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일반대학원 > 영어교육학과 > Theses_Ph.D
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