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교사 효능감과 집단 효능감의 상관관계 분석 연구

Title
교사 효능감과 집단 효능감의 상관관계 분석 연구
Other Titles
Analysis on the correlation between teacher efficacy and collective efficacy : Focusing on the perception of elementary school teachers
Authors
이민주
Issue Date
2010
Department/Major
대학원 교육학과
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
한유경
Abstract
본 연구는 초등학교 교사들이 지각한 교사효능감과 집단효능감의 수준을 각각 파악하고, 교사의 개인특성변인과 학교의 물리적 환경변인에 따라 교사효능감과 집단효능감은 어떤 차이가 있는지, 그리고 교사효능감과 집단효능감에는 어떠한 상관관계가 있는지를 파악하는 데 그 목적이 있다. 본 목적을 달성하기 위한 구체적인 연구문제는 다음과 같다. 첫째, 초등 교사들의 교사효능감과 집단효능감의 수준은 어떠한가? 둘째, 교사의 개인특성변인(성별, 연령, 근무경력, 직위, 학력, 출신학교, 현임교 근무연수)과 교사가 근무하는 학교수준의 물리적 환경변인(규모, 설립유형, 소재지)에 따른 교사의 개인효능감과 집단효능감은 각각 어떤 차이가 있는가? 셋째, 교사의 개인특성변인에 따라 개인효능감 하위구성 변인(자기조절효능감, 자신감, 과제난이도 선호) 수준은 어떠한가? 넷째, 개인효능감과 집단효능감 간에는 어떤 상관관계가 있는가? 연구방법은 문헌연구를 통해 이론적 배경을 삼았고 설문지를 통한 조사연구를 실시하였다. 설문지를 이용한 조사대상은 서울특별시 및 경기도에 소재하는 10개 공·사립 초등학교에 근무하는 교사 220명이었다. 교사의 개인효능감을 측정하기 위한 도구로는 이현정(1998)이 개발한 초등학교 교사를 위한 교사효능감 예비척도를 김아영과 김미진(2004)이 수정하고 타당화한 검사를 사용하였으며, 교사 집단효능감을 측정하기 위한 도구는 Goddard(2004)가 개발한 10문항의 교사 집단효능감 검사(Collective Teacher Efficacy Scale)를 사용하였다. 회수된 설문지는 분산분석과 상관분석을 통하여서 검증하였다. 이러한 연구과정을 통해 얻어진 본 연구의 결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 성별에 따른 교사의 개인효능감에는 차이가 있는 것으로 나타났다. 남성 교사의 개인효능감이 여성 교사에 비해 높은 것으로 나타났다. 특히, 성별에 따라 자신감에 유의한 차이가 있는 것으로 분석되었으며 과제난이도 선호에서도 유의한 차이가 있는 것으로 분석되었다. 또한 연령과 근무경력이 증가함에 따른 교사의 개인효능감 역시 증가하고 있음을 알 수 있었으며, 근무경력에 따른 자기조절효능감에 유의한 차이가 있는 것으로 분석되었다. 그리고 교사의 직위에 따라 개인효능감을 분석한 결과, 평교사에 비해 부장급교사들의 개인효능감이 더욱 높은 것을 알 수 있었으며 직위에 따라 자기조절효능감과 과제난이도 선호에 유의한 차이가 있는 것으로 분석되었다. 현임교 근무경력에 증가함에 따라, 교사들의 개인효능감도 점차 증가하였으며, 특히 과제난이도에 유의한 차이가 있는 것으로 분석되었다. 마지막으로 국·공립 교사에 비해 사립교사들의 개인효능감이 높음을 알 수 있다. 둘째, 성별에 따른 교사의 집단효능감을 분석한 결과, 남성 교사의 집단효능감이 여성교사에 비해 집단효능감이 높은 것으로 나타났다. 연령이나 경력이 증가함에 따라 교사의 집단효능감이 증가하였으며, 직위에 따른 집단효능감을 분석 결과 역시, 평교사에 비해 부장급교사들의 집단효능감이 더욱 높은 것을 알 수 있었다. 학교규모에 따른 교사들의 집단효능감을 분석한 결과, 37학급 이상의 학교에 근무하는 교사들의 집단효능감이 36학급 이하의 학교에 근무하는 교사들에 비해 약간 높은 것을 알 수 있었으며, 학교 설립유형에 따라 교사들의 집단효능감을 분석한 결과 역시, 국·공립 교사에 비해 사립교사들의 집단효능감이 높음을 알 수 있었다. 마지막으로 학교 소재지에 따른 교사의 집단효능감은 광역시 이상의 학교교사들의 집단효능감이 중·소도시의 학교 교사들에 비해 높은 것을 알 수 있었다. 셋째, 교사의 개인효능감과 집단효능감의 상관관계에서 유의한 결과를 얻었다.;The purpose of my research lies in grasping the level of both teacher efficacy and collective efficacy that elementary school teachers are noticing, the difference between teacher efficacy and collective efficacy when they are affected by teacher's personal characteristic variables and school's physical environmental variables, and the correlation between teacher efficacy and collective efficacy. The specific themes of this research for achieving the purpose are below: First, how much is the level of the teacher efficacy and collective efficacy that elementary school teachers have? Second, considering teacher's personal characteristic variables(f.i., sex, age, career, rank, academic career, one's alma mater, the total period a teacher has worked at the present school) and schools' physical environmental variables(f.i., the size of the school, a school's foundation type, the location of the school), are there any differences between teachers' self-efficacy and their collective efficacy? Third, is the level of self-efficacy's sub-constituent variables (self-control efficacy, self-confidence, preference over certain task's degree of difficulty) affected by teacher's personal characteristic variables? Fourth, what is the correlation between teacher efficacy and collective efficacy? Theoretical backgrounds were collected through literature analyses, and a survey was done for this research. 220 teachers who work at 10 public & private elementary schools located in Seoul and Gyeong-gi Province willingly consented to being the objects of my survey. The method used here to measure teacher's self-efficacy is 'the teacher efficacy preliminary scale for elementary school teachers' designed by Lee Hyun-jeong(1998), and modified and validated by Kim Ah-young and Kim Mi-jin(2004). The method to measure teacher's collective efficacy is 'the Collective Teacher Efficacy Scale' originated by Goddard(2004). Survey papers collected were verified through analysis of variance and correlation analysis. The summary of the results of this research earned through these processes is below: First, teacher's self-efficacy appeared to be affected by one's sex. Male teachers' self-efficacy was higher than that of females'. In particular, the variables like self-confidence and preference over certain task's degree of difficulty turned out to be virtually affected by sex. Also, the results that teachers' age and career go up, so does their self-efficacy, and that self-control efficacy is affected by one's career were drawn. Senior teachers' self-efficacy was shown to be higher than that of regular teachers', and teachers' self-control efficacy and preference over certain task's degree of difficulty turned out to be affected by one's rank. Teachers' self-efficacy gradually rises as the total period they have worked at the present school increases, and preference over certain task's degree of difficulty was shown to be affected by the period, too. And, private school teachers' self-efficacy appeared to be higher compared to that of public school teachers'. Second, according to the analysis of the survey, male teachers' collective efficacy was shown to be higher than that of females'. Teachers' collective efficacy tends to ascend as their age or career goes up, and in terms of rank, senior teachers' collective efficacy was shown to be higher than that of regular teachers, too. Teachers' collective efficacy also appeared to be affected by the size of the school they work at. Teachers have a bit more collective efficacy when they work at the school where there are more than 37 classes. Private school teachers' collective efficacy was shown to be higher than that of public school teachers', and teachers who work at the school that is located in metropolitan-level cities have more collective efficacy than teachers who work at schools in smaller cities. Finally, in terms of the correlation between teachers' self efficacy and collective efficacy, some meaningful results were drawn from the analysis of the survey.
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