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『여성 학대』와 『프랑켄슈타인』에 나타난 모녀 관계

Title
『여성 학대』와 『프랑켄슈타인』에 나타난 모녀 관계
Other Titles
A Study on the Mother-Daughter Relationship in The Wrongs of Woman: or, Maria and Frankenstein
Authors
안소미
Issue Date
2010
Department/Major
대학원 영어영문학과
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
오정화
Abstract
본 논문은 두 편의 고딕 소설, 메리 울스턴크래프트의 『여성 학대』와 메리 쉘리의『프랑켄슈타인』을 비교 분석하면서 두 작품에 나타난 모녀 관계 역학에 대해 살펴보고자 한다. 울스턴크래프트와 쉘리가 친 모녀 관계였다는 사실은 두 작품의 상호텍스트성을 이해할 수 있는 기반을 제공한다. 먼저 본론의 1 장에서는 모녀 관계에 대한 이론에 대해 고찰할 것이다. 먼저 딸에게 있어서 가장 좋은 스승이자 조력자는 바로 어머니라고 논의하는 이론들을 통해서 어머니로서의 울스턴크래프트가 쉘리에게 긍정적인 방향으로 능력을 부여하였음을 살펴보겠다. 그리고 어머니의 부재가 딸에게 미치는 영향에 대한 이론들을 통해서 쉘리의 작품 세계를 모녀 관계의 관점으로 분석하기 위한 틀을 마련해 보고자 한다. 2 장에서는 울스턴크래프트의『여성 학대』를 분석하면서 딸에 대한 어머니의 능력 부여가 어떠한 방식으로 이루어지는지를 살펴볼 것이다. 먼저 가족 간의 애정이 결핍된 가정에서 자라나 소외된 삶을 살게 된 인물들에 대해 살펴보도록하겠다. 주인공 머라이어는 어머니로서 자신의 딸을 교육하는 편지 형식의 저널을 쓰면서 딸에게 독립심을 키워주고자 하며 자신도 딸을 위한 글쓰기 속에서 기쁨을 얻고 삶의 의미를 되찾는다. 이렇게 모성이 발현된 텍스트를 통해 울스턴크래프트는 쉘리에게 독립심의 중요성을 일깨워주었으며 작가로서의 능력 역시 부여해 주었음을 알 수 있다. 3 장에서는 고딕 소설 안에서 어머니의 부재가 어떠한 의미를 지니는지 살펴보고, 쉘리의『프랑켄슈타인』에서 그려지는 네 쌍의 모녀 관계 속에서 어머니의 부재가 어떻게 형상화되고 있는지를 고찰할 것이다. 무엇보다도 프랑켄슈타인에게 버림 받은 피조물이 괴물로 변해 가는 모습이 이 소설의 중심부에 위치해 있음은 주목할 만하다. 이는 어머니의 양육의 중요성을 효과적으로 강조하기 위함이기 때문이다. 마지막으로 4 장에서는 『프랑켄슈타인』이 『여성 학대』로부터의 영향을 반영하고 있다는 전제 하에 두 작품 속에 묘사된 모녀 관계를 본격적으로 비교 분석하면서 상호텍스트성을 찾아보고자 한다. 결론적으로 본 논문은 울스턴크래프트의 글이 어머니의 부재 속에 자라야만 했던 딸 쉘리가 독립적인 여성 작가로 성장할 수 있는 능력을 부여해 주었음을 고찰해 보고자 한다. 그리고 이러한 모녀 관계 역학이 바로『여성 학대』와『프랑켄슈타인』의 상호텍스트성으로 나타나고 있음을 밝히는 데에서 연구의 의의를 찾고자 한다.;This thesis explores the mother-daughter relationship in the Gothic novels by analyzing Mary Wollstonecraft's The Wrongs of Woman: or, Maria and Mary Shelley's Frankenstein comparatively. Intertextuality between the novels arises from the two women writers' biological mother-daughter relationship. First of all, chapter 1 investigates the theories on the mother-daughter relationship. The theories claiming that daughters' best teachers and supporters can be their mothers explain Wollstonecraft's empowerment for Shelley. It is also worth discussing the analysis on maternal absence to interpret Shelley's text in the light of the mother-daughter relationship. Chapter 2 examines how Wollstonecraft portrays a mother's empowerment in The Wrongs of Woman: or, Maria. Wollstonecraft obviously emphasizes that the alienated figures' sufferings are primarily triggered by the lack of domestic affection. The heroine Maria writes an epistolary journal, in which she tries to enlighten her daughter on the significance of women's independence. Furthermore, writing the journal enables Maria to feel amused and to find a meaning of life. Throughout this novel filled with motherhood, Wollstonecraft leads Shelley to realize the importance of independence and empowers Shelley to become a writer as well. Chapter 3 discusses how Gothic novels handle the issue of maternal absence and how Shelley describes it, by focusing on her portrayal of the four mother-daughter pairs in Frankenstein. What is notable is that the story of the creature's transformation into the monster, driven by the mother-creator Frankenstein's abandonment, lies at the heart of this novel. Shelley's depiction of the monster as being deprived of maternal care obviously highlights the necessity of effective mothering. Lastly, chapter 4 explores intertextuality by analyzing the similarities in the descriptions of the mother-daughter relationship in The Wrongs of Woman: or, Maria and Frankenstein, on the assumption that the latter reflects the influence of the former. In sum, Wollstonecraft's texts empowers her daughter Shelley struggling with maternal absence to become an independent writer. Therefore, this thesis seeks to argue that the key to understand the intertextuality between the two novels is the mother-daughter relationship.
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일반대학원 > 영어영문학과 > Theses_Master
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