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테네시 윌리엄즈의 헐리우드 멜로드라마

Title
테네시 윌리엄즈의 헐리우드 멜로드라마
Other Titles
Tennessee Williams's Hollywood Melodrama : Cat on a Hot Tin Roof and Suddenly Last Summer
Authors
이유진
Issue Date
2010
Department/Major
대학원 영어영문학과
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
강태경
Abstract
Women characters dominate Tennessee Williams's plays. The weak and sensitive characters of his early plays and the strong and controlling characters of his later plays both left unforgettable images on audience's memory. This thesis especially focuses on two women--Maggie from Cat on a Hot Tin Roof, and Catharine from Suddenly last Summer--who represent the strong characters in Williams's later plays. Both of them are placed in an oppressive situation, in which the opponent or aggressor is eager to silence her. However, they both continuously strive to speak and succeed by making the aggressor confront reality. The triumph in the struggle of these two women is achieved by winning the narrative hegemony in the play. The two plays were adapted into film and released in 1958 and 1959 respectively. They gained both critical and commercial acclaim, but their success was partly the result of the process of transforming the plays into family melodrama, which was in its peak in the 1950s Hollywood. Therefore many elements that contributed to their commercial success are cinematic devices and techniques which can often be found in melodrama form of the decade. This thesis examines the changes that took place in the process of adaptation and how they resulted in changing the two strong women characters in the film. Despite the faithful adaptation of Cat on a Hot Tin Roof, the struggle of Maggie and her triumph has been lost in the film when the director chose to shift the focus of the narrative from Maggie to Brick and his problems. Following the formula of family melodrama, the film shows how patriarchy is firmly restored in the end by solving Brick's problems, and at the same time also fulfills the audience's expectations for a romantic happy ending. Consequently, Maggie is transformed into a weak and dependant character who gains only the audience's sympathy. She is stuck in the traditional role of women in film by becoming a passive subject, sexualized by both the gaze of the camera and that of the audience. Suddenly Last Summer has gone through more changes than Cat on a Hot Tin Roof, not only because of the short length of the original play but also because of the director's desire to visualize the dialogues on screen. As in the case of Cat on a Hot Tin Roof, the film also makes the male character lead the narrative of the film and save Catharine from her suppressed situation. Therefore the film deletes the struggle and triumph of Catharine by making her into a dependant character who becomes involved with a romantic relationship with the hero. The director's obsession of creating artistic cinematic images also contributes to reducing Catharine's strong narrative into a voyeuristic images which objectify her on screen. Through comparing and analyzing the play Cat on a Hot Tin Roof and Suddenly Last Summer with their film adaptations, this thesis examines the use of the melodrama genre and various cinematographic devices that caused to limit the representation of the strong women characters of the play on screen. The social ideology of the 1950s that was concerned with re-establishing gender-identity and family structure was reflected in the melodrama genre, therefore relegating the women characters into the passive role. Laura Mulvey's and Ann Kaplan's theory of the male gaze and female objectification in Hollywood films provided a helpful tool to read the images of women and the sexual ideology embedded in these film adaptations.;본 논문에서는 테네시 윌리엄즈(Tennessee Williams)의『뜨거운 양철 지붕 위의 고양이』와 『지난 여름 갑자기』 두 희곡 작품의 여성 주인공들을 살펴보고 희곡이 영화로 각색됨에 따라 멜로드라마적 장르의 제약과 영상적 재현 장치가 원작에서의 여성 주인공들을 영화에서 어떻게 변형시켰는가 알아본다. 두 작품의 중심에 있던 여성 주인공들의 억압과 갈등 그리고 승리는 영화에서 각색을 통해 결말이 변화함에 따라 그 의미가 축소되었다는 점에서 공통적으로 문제점을 발견할 수 있다. 각색뿐만 아니라 영상적 재현의 과정에서 카메라는 여성 주인공들을 남성적 시선으로 비추어 그녀들을 성적 대상화시킨다. 로라 멀비(Laura Mulvey)와 앤 카플란(E.Ann Kaplan)의 페미니즘 영화 이론으로 원작에서의 여성 주인공들이 소유한 응시와 내러티브를 이끌어가는 힘을 분석하고 각색을 통해 영화에서 그 힘이 남성 주인공들에게 이동됨에 따라 그녀들이 중심에서 벗어나 침묵당하고, 대상화되고 주변화되는 과정을 살펴 볼 것이다. II장에서는 『뜨거운 양철 지붕 위의 고양이』의 여성 주인공인 매기(Maggie)가 원작에서 자신에게 가해지는 억압적인 상황을 이겨내고 극을 이끌어감으로써 승리하게 되는 과정을 먼저 살펴보고 각색의 과정을 통해 영화에서 어떻게 내러티브 주도권을 남성 주인공에게 빼앗기게 되는지 고찰한다. 이러한 비교 분석을 통해 원작에서 전복되었던 여성과 남성의 전통적인 역할이 남성 주인공이 영화의 내러티브를 이끌도록 만들면서 재정립되고 그를 통해 가정이 회복되는 모습을 보여줌으로써 당대 가정의 회복을 중시하는 사회 이데올로기를 반영하고 있음을 발견할 수 있다. 이러한 이데올로기는 멜로드라마라는 장르를 통해 함축되어 있으며 그 틀에 맞춘 각색은 결국 여성 주인공을 수동적인 위치로 주변화시키는 결과를 가지고 온다. 또한 그녀를 비추는 카메라의 남성적 시선 역시 여성 주인공을 대상화하고 약화시키는데 기여한다. Ⅲ장에서는 『지난 여름 갑자기』의 원작과 영화를 비교 분석한다. 『뜨거운 양철 지붕 위의 고양이』보다 더 억압적인 상황에 놓여 있는 캐서린은 원작에서 끝까지 침묵 당하지 않음으로써 상황을 이겨내고 승리하게 되는 강한 캐릭터를 보여준다. 하지만 영화에서는 각색을 통해 원작에서 역할이 미미했던 남성 주인공을 영화의 내러티브를 이끌어가는 주인공으로 제시하면서 상황을 해결하고 캐서린을 구하도록 만든다. 이로 인해 캐서린은 내러티브 주도권을 빼앗길 뿐만 아니라 남성 주인공에게 기대는 수동적인 여성으로 전락하게 된다. 또한 영화는 영상적 재현에 치중함으로써 여성 주인공을 이야기를 이끌어가는 주체가 아닌 대상으로 만들어 카메라의 남성적 시선 안에 가두어버린다. 두 영화는 멜로드라마의 틀에 따른 각색을 통해 더 넓은 층의 관객들의 기호를 충족시킬 수 있었다. 하지만 이러한 각색에는 남성과 여성의 역할 재정립과 가정의 회복을 중시하는 당대 1950년대의 사회 이데올로기가 반영되었음을 살펴볼 수 있었다. 결국 이를 통해 그녀들의 억압에 맞선 발화를 통해 소유했던 주도권은 남성 주인공들에게 이동되고 그 남성들이 대표하는 사회 체제에 순응하고 따르는 모습으로 바뀌었다. 각색과 함께 영상적 장치로써의 카메라는 여성 주인공들이 가졌던 응시와 내러티브를 이끌어가는 힘을 빼앗아 그들을 대상화 시키는 역할을 하고 소외시켰다. 결국 영화화된 두 작품에서 관객들이 동일시하게 되는 내러티브를 주도하는 능동적인 주체로서의 여주인공들은 어디론가 사라지고 그들을 동정하는 시선만이 남게 되었다.
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일반대학원 > 영어영문학과 > Theses_Master
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