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셰익스피어의 축제희극 연구

Title
셰익스피어의 축제희극 연구
Other Titles
The Study of Shakespeare's Festive Comedies : As You Like It, The Merry Wives of Windsor, and Twelfth Night
Authors
유민혜
Issue Date
2010
Department/Major
대학원 영어영문학과
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Doctor
Advisors
최영
Abstract
본 논문은 셰익스피어의 축제희극에 나타난 카니발적 의의를 분석한다. 이를 위해 셰익스피어의 희극 가운데 『뜻대로 하세요』(As You Like It 1598), 『윈저의 즐거운 아낙네들』(The Merry Wives of Windsor 1600), 『십이야』(Twelfth Night 1601)를 중심으로 복장전환을 통한 변신과 광대의 놀이, 극중극을 통한 등장인물의 역할연기를 고찰해 본다. 축제희극에서 종교적인 제의식이 세속적인 인간 공동체에서 문화양식으로 수행되어 왔던 관습은 희극적 장치들을 사용해 효과적으로 재현되고 있다. 자연 순환의 법칙을 숭배해 왔던 종교적이고 향연적인 문화 양식을 통해 인간 개인은 사회 내 질서와 권위의 강화 뿐 아니라 카니발적 해방도 경험할 수 있었던 것이다. 1장에서는 축제희극을 분석하기 위한 이론들을 살펴보고, 연극의 카니발적 에너지가 구현하는 전복성이 무대 위 공연이라는 실제화과정을 통해 극대화될 수 있음을 설명하겠다. 현실과 유토피아의 경계에 위치하는 축제는 권위와 위계질서로 고정된 사회구조 속에서 공동체의 구성원에게 일시적으로 해방과 자유를 제공해준다. 이와 같은 축제의 카니발적 에너지는 웃음을 통해 인간과 사회와의 관계를 유희할 수 있었던 희극을 통해 효과적으로 재현될 수 있다. 축제희극에서는 카니발적 에너지를 구현하기 위해 연기자나 관객에게 경계적 경험을 가능케 하는 복장전환이나 광대, 극중극을 사용하고 있다. 2장에서는 남녀 등장인물들이 복장전환을 통해 변신을 수행함으로써 성적, 계급적 경계를 넘나들며 정체성을 재형성하는 모습을 고찰해 보겠다. 남성인물들의 변장은 엘리자베스 시대 여성 섹슈얼리티에 대한 가부장제 사회의 불안을 재현해 준다. 이에 반해 여성인물들의 남장은 가부장제 이분법적 성구분에 대한 인위성을 폭로하고 여성자아를 표현하려는 전복적 행위이다. 3장에서는 광대를 패러디하는 광대와 현명한 광대로 나누어 이들이 삶을 놀이로 재구성하여 웃음의 이중미학을 즐기고 있음을 연구해 본다. 현실과 무대의 틈새에 존재하는 광대는 사회구조의 경계를 자유롭게 넘나들며 카니발적 에너지를 발산할 수 있도록 공인된 존재이다. 축제희극에서 광대들은 그로테스크한 신체와 이중 언술행위를 사용해 지배질서를 희화화시키며 비판하고 있다. 마지막으로 복장전환하는 인물들이나 광대들은 극중극이라는 공연의 실제화 과정을 통해 무대 위 연기자뿐만 아니라 객석의 관객들 모두의 참여를 독려하고 있음을 살펴보겠다. 셰익스피어의 축제희극에서 카니발적 에너지를 통해 재현되는 질서와 무질서, 억압과 발산의 관계는 실재와 허구, 현실과 모방의 경계 사이를 자의식적으로 넘나드는 행위를 연극적으로 실제화시킴으로써 보다 다각적이고 역동적으로 조명되고 있다.;This dissertation explores Shakespeare's festive comedies in terms of liminal experiences through the cross-dressing of characters, the plays of clowns and fools, and the plays-within-the-plays. Through a detailed analysis of Shakespeare's three comedies, As You Like It (1598), The Merry Wives of Windsor (1600), and Twelfth Night (1601), the dissertation will show how festivity is realized in the themes and forms of the plays. The notion of festivity in this dissertation is based on the practice of religious rituals which were performed in secular communities. Such a festival was a recreational entertainment full of playful aspects in which temporary reversals of social norms and sensuous expressions of disorder were possible. Through the festival, individuals were able to experience a carnivalistic liberation as well as the reinforcement of social order and authority. Thus, in a rigid society with stringent control and hierarchy, a festival provided its participants with the experience of temporary restraint and release, invocation and abuse at the same time. It is ritualistic in the sense that through the twofold processes of separation from and incorporation with the self, its participants are momentarily transferred to a fissured reality and return with reconstructed identities. Festivals are also theatrical in which the relationship of order and disorder self-consciously oscillates across the boundaries of reality and fiction, actual existence and mimesis. The second chapter will explore the liminal characteristics represented in festive comedies generated from the changes in costumes of male and female characters. By cross-dressing and temporary transformation during the festival, the characters in the plays experience subversive alterations of class and sexual identities. By disguising themselves in male attires, Rosalind in As You Like It and Viola in Twelfth Night could expose the artfulness of rigid sexual dichotomy in a patriarchy society. and reconstruct true female identity. In chapter three, the role and function of fools, which not only form the plays' subplot but also influence the theme and structure of the plays, will be analyzed. Fools will be divided into two es: the 'parodying fool' and the 'wise fool'. The parodying fools such as Marvolio in Twelfth Night and Falstaff in The Merry Wives of Windsor mainly play with the grotesque realism of physical bodies and incur audience's disgust and sympathy simultaneously. On the other hand, wise fools such as Touchstone in As You Like It and Feste in Twelfth Night make use of philosophical insight and word play to bring about laughter in spectators. The laughter created by fools can effectively deliver serious and ridiculous meanings in carnivalistic festive comedies. The fourth chapter will look into the plays-within-the-plays performed self-consciously by the cross-dressing characters and fools, and will lay out how festivity is effectively realized through them. This stage mechanism reveals the intense contradiction and conflict of the people and the society represented in Shakespeare's comedies, and dynamically and strategically deploy the carnivalistic values. In conclusion, a play is a constant attempt to demolish the boundary between reality and fiction by means of performance of the actors on stage. Through his festive comedies, Shakespeare powerfully displays this ambiguous and complex characteristics of play by integrating them with the carnivalistic energy of festivity.
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일반대학원 > 영어영문학과 > Theses_Ph.D
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