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한국 전통 연극탈의 조형성을 응용한 패션디자인

Title
한국 전통 연극탈의 조형성을 응용한 패션디자인
Other Titles
Application of the Plasticity of Traditional Korean Drama Masks to Fashion Design : Focusing on the Korean Embroidery Techniques
Authors
조은혜
Issue Date
2010
Department/Major
디자인대학원 디자인학과의상디자인전공
Publisher
이화여자대학교 디자인대학원
Degree
Master
Advisors
유선애
Abstract
21세기는 국가산업의 일환으로 국가의 문화적 요소들을 개발하고 발전시키며 부가가치가 높은 상품 디자인이 요구되어지고 있다. 이에 창의적 활동을 하는 사람들은 우리나라의 전통적인 문화요소를 발전시키고 현대적인 디자인에 접목시켜 새로운 문화를 재창조해야하는 당면과제를 안고 있다. 또한 패션 분야에 있어서도 한국의 전통적인 모티브를 현대의상디자인에 접목시키기 위한 노력이 지속되어야 한다. 한국 전통 연극 탈은 한국의 전통적인 옛 삶을 엿 볼 수 있는 조형적 형태로 서민들의 희노애락(喜怒哀樂)을 담고 있는 다양한 표정이 의상과 접목시킬 모티브로서 충분한 가치가 있다. 또한 한국 탈이 얼굴을 가리는 도구로 사용되어져온 것과 의상이 우리의 몸을 가리는 도구로 이어져온 것을 볼 때 한국 전통 연극탈과 의상은 한편으로 일맥상통하는 의미를 가지고 있어 연극탈을 의상에 도입하고자 한다. 한국 전통 연극탈의 모티브 표현 방법으로 사용된 한국자수는 실이 한올 한올 모여 면이 만들어내는 입체적 공간성과 실의 그라데이션 효과에 따른 색채와 광택이 주는 고급스러움이 제작자의 의도와 표현방법을 자유자재로 나타낼 수 있는 특성을 가지고 있다. 이에 한국 전통 연극탈의 조형성을 단순화 된 모티브로 응용하여 의상에 손자수로 수놓아 반복적으로 배열하거나 교차 시켜 창의적인 패션디자인을 하고자 한다. 본 연구의 목적은 한국의 전통적인 미와 사상을 엿 볼 수 있는 연극탈의 해학적인 표정과 조형적 형태를 한국자수의 다양한 기법으로 의상에 도입함으로써 나타나는 우리나라의 전통미와 현대미의 조화를 의상에 표현하는데 있다. 본 연구의 내용 및 방법으로는 문헌고찰을 통하여 한국 전통 연극탈에 대한 개념과 역사를 정립하고 한국 전통 연극탈의 원형인 하회별신굿탈의 이야기 구성과 그 속에서 나타나는 주제별 인물들을 살펴보았으며, 하회별신굿탈에서 살펴본 인물 6명을 바탕으로 한국 전통 연극탈의 지역적 특성과 그에 따라 발전 변모되는 인물의 전개 양상을 살펴봄으로서 작품제작에 사용된 8명의 인물을 추출하였다. 또한 한국 전통 연극탈을 의상과 디자인 상품에 접목시킨 사례를 표집 하여 한국 전통 연극탈의 다양한 디자인 표현 방법을 분석하였다. 아울러 한국자수기법에 대한 고찰을 통해 한국자수의 정의와 특성, 역사를 살펴봄으로서 한국자수의 전통성에 대해 알아보았다. 또한 한국 자수의 종류와 기법에 대해 알아봄으로서 기법 표현에 대한 이론정립을 하였으며 그로 인해 실제 작품을 제작함에 있어 한국 전통 연극탈을 자수로 표현하는데 어려움이 없도록 하였으며, 한국자수가 현대 패션디자인에 사용된 사례를 살펴봄으로서 한국자수의 활용방안에 대해 알아보았다. 이와 같은 이론적 배경을 토대로 한국 전통 연극탈의 특징과 현대자수 기법의 장식적인 표현방법을 활용한 총 8점의 의상을 실물 제작하였다. 작품제작을 통하여 얻어진 결론은 다음과 같다. 첫째, 한국 전통 연극탈의 주제에 따른 제의적, 기원적, 풍자적 성격을 갖는 인물 8명인 취발이, 할미, 옴중, 먹중, 노승, 소무, 말뚝이, 양반탈을 의상의 모티브로 활용함에 있어서 간결한 형태의 문양으로 디자인함으로서 전통미를 표현한 현대적 이미지의 의상을 창출할 수 있었다. 둘째, 한국 전통 연극탈의 인물 성격을 부각시키고 전통적인 이미지를 웃는 표정, 화난 표정, 어눌한 표정, 슬픈 표정 등의 해학적인 표정에서 포착 하여 눈, 코, 입을 중심으로 표현하였다. 이는 우리 조상들의 희노애락의 해학과 풍자가 느껴지는 이미지를 모티브 화하여 창작적인 디자인 효과를 가져 올 수 있었다. 셋째, 한국 전통 연극탈에서 느껴지는 자생적 대중성을 의상에 적용, 고급화시키기 위하여 한국자수 기법을 사용하였다. 한국자수 기법 중 자련수 기법을 사용하여 특히 실과 실이 섞이면서 나타나는 색채의 그라데이션 효과는 입체적인 조형표현에 효과적 이였으며, 징금수를 이용한 비닐 특수실의 고정은 소재 위에 실의 굵기만큼 입체성을 부각시킬 수 있었다. 또한 이음수는 연극탈의 눈썹과 주름 표현 을 위하여 사용되고, 평수, 사선평수, 점수, 쌀알수, 국화수, 반관수는 연극탈의 피부를 표현함으로써 새로운 조형 효과를 도출 할 수 있었다. 넷째, 한국 전통 연극탈에서 느껴지는 울퉁불퉁한 입체감을 효과적으로 표현하기 위하여 서로 실의 두께가 다른 비스코스 레이온사, 비닐 특수사, 반짝이 특수사를 사용하였다. 특히 비스코스 레이온사는 견사보다 두께가 두껍지만 색채의 다양성과 광택이 견사보다 더 뛰어나 작품 표현에 있어 손자수의 고급스러움이 보다 효과적으로 나타났다. 마지막으로 본 연구의 한계점은 문헌자료로써 선행연구의 사례가 적어 조사하는데 어려움이 있었으며, 한국 전통 연극탈을 응용한 의상디자인의 사례를 찾기가 쉽지 않았다. 따라서 향후 한국 전통 연극탈에 대한 예술성과 전통성, 한국자수기법으로 표현 가능한 예술성이 현대의상에 다양하게 접목되어 발전된 연구가 지속되기를 바란다.;In the twenty-first century, development of the nation's cultural elements and designing of high value-added products are being demanded as a part of the national enterprise. To achieve this end, the people engaging in creative and imaginative activities are confronted with the task of developing elements of our nation's traditional culture and creating a new culture by combining them with modern design. Also in the field of fashion, efforts are required for the integration of the Korean traditional motifs into modern costumes design and for their progress and inheritance. Traditional Korean drama mask is a formative image through which the traditional life of the olden days may be glimpsed. Diverse emotional aspects of the commoners depicted on these masks such as joy, anger, sorrow, and pleasure renders the masks motifs worthy of integration into costumes. Furthermore, the fact that the Korean drama masks and costumes share a common significance in the respect that the former was used to hide one's face just as the latter was handed down through time as a means to conceal one's body provides another cause for this attempt to integrate these masks into costumes. Korean embroidery, utilized as a means to express the motif of traditional Korean drama mask, features three-dimensional spatiality achieved by the combination of individual floss to form facets and exclusivity imbued by the gradation effect of colors and sheen, qualities that allow the makers to display their intentions and expressional methods with a great degree of freedom. We hereby intend to generate a creative fashion design by embroidering costumes with a simplified motif of the formative quality of traditional Korean drama masks in a repetitive arrangement or intersection. This research intends to integrate humorous expressions and formative images of Korean drama masks, which offers a peek at the traditional Korean beauty and ideas, into costume design by utilizing various techniques of Korean embroidery, thereby ultimately aiming to articulate the harmony between our country's traditional sense of beauty and its modern counterpart. This research was first performed by establishing the concept and history of traditional Korean drama masks through literature reviews. Also the Hahoe Byulsingut (a shamanistic ritual performed at Hahoe village in Andong) Mask Dance, from which originated the traditional Korean drama masks, was studied for its plot and the six characters which appear according to each themes presented in the play. Based upon these characters, we examined the regional characteristics of traditional Korean masks and the aspects of development for the characters which became progressively transfigured in accordance to the said characteristics. Through this we were able to deduce the 8 persons employed in the making of the play. In addition, previous examples of integrating traditional Korean drama masks into costumes and design products were collectively analyzed for diverse methods to apply the masks in design expressions. Furthermore, Korean embroidery techniques were reviewed to examine the definition, characteristics, and history of Korean embroidery, through which we could gain an insight into the tradition of Korean embroidery. The types and techniques of Korean embroidery were also investigated to establish a theory on the expression techniques in order to eliminate any difficulties that might be presented for the expression of traditional Korean drama masks through embroidery techniques in producing actual works. The previous cases of Korean embroidery utilized in modern fashion designs were studied as well in order to seek ways to apply Korean embroidery. Upon the basis of the theoretical backgrounds discussed above, 8 pieces of costumes that make use of the characteristics of traditional Korean drama masks and the decorative expression techniques of modern embroidery were actually produced. The following conclusions were reached through this process: Firstly, the eight characters Chui-bal-li, Hal-mi (old woman), Om-joong (poxed monk), Meok-joong (black monk), No-seung (old monk), So-moo (little female-shaman), Mal-thuk-gi, and yangban (traditional aristocrat of dynastic Korea), which assume ritualistic, ceremonial, and satiric characteristics according to the themes of traditional Korean drama masks, were used as motifs in costumes to design concise patterns to produce costumes with modern images that are leavened with the traditional sense of beauty. Secondly, the characteristic personalities of the traditional Korean drama masks were magnified, and the traditional images were captured from humorous facial expressions that convey laughter, anger, inarticulacy, and sadness. These images were expressed in designs with the eyes, the nose, and the mouth as the centerpieces. This rendering process of motifs from humorous and satirical images depicting our ancestors' various emotions enable a creative design effect to be produced. Thirdly, to utilize and to imbue exclusiveness to the sense of spontaneous popularity found in traditional Korean drama masks in costume designs, Korean embroidery techniques were applied. Of these, the ja-ryeon-su technique (similar to long and short stitch in Western embroidery) was used and was found to be especially effective in expressing three-dimensional structures through the gradation of colors, which is achieved through the overall blending of individual floss. Fixation of special vinyl floss through jing-geum-su technique (similar to coating stitch in Western embroidery) endowed a sense of depth equivalent to the thickness of the floss on the fabric. Yi-eum-su technique (similar to outline stitch in Western embroidery) was used to express the eyebrows and wrinkles on the masks, while techniques such as pyeong-su , sasun pyeong-su (similar to satin stitch in Western embroidery), jeom-su (similar to running stitch in Western embroidery), sal-al-su (similar to seed stitch in Western embroidery), guk-hwa-su (similar to lazy daizy application stitch in Western embroidery), and ban-gwan-su (similar to running application stitch in Western embroidery)were used to describe the skin texture of the masks, deriving a new modelling effect. Fourthly, in order to effectively express the bumpy three-dimensional feeling displayed by the traditional Korean drama masks, viscose rayon, specialized vinyl floss, and specialized glittering floss of varying thickness were used. Especially, viscose rayon is superior to silk in its diversity of colors and sheen despite being thicker than the latter. It also enables a more effective expression of the exclusiveness of hand embroidery in the works. Lastly, this research was limited by the small number of available previous studies to be used as literature materials. Also, previous cases in which traditional Korean drama masks were applied in costume designs were rare. Therefore, it is our wish that the artistic and traditional values of traditional Korean drama masks and the artistry which Korean embroidery techniques are capable of expressing will be integrated into modern costume design in various ways to enable a more progressed research in the future.
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