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정보 제시 방식이 위험지각과 보험구매에 미치는 영향

Title
정보 제시 방식이 위험지각과 보험구매에 미치는 영향
Other Titles
The Effect that the method of presenting information has on risk perception and purchasing insurance
Authors
정주리
Issue Date
2010
Department/Major
대학원 심리학과
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
이영애
Abstract
본 연구는 정보 제시 방식이 위험 지각 및 의사 결정에 미치는 영향력을 알아보기 위해 설계되었다. 보험과 관련된 위험 지각을 연구한 선행 연구 결과에 의하면 사람들에게 위험 사건에 대한 정보를 제공할 때, 직접적인 형태의 확률 정보에 비해 간접적인 형태의 보험료 정보가 사람들의 위험 지각 능력을 효율적으로 자극하지 못한다고 나타났다. 이와 같은 결과는 확률적 정보가 제시되는 방식에 따라 사람들의 위험 지각에 대한 민감성에 영향을 줄 수 있음을 의미한다. 본 연구는 다양한 유형의 정보 제시 방식이 사람들의 위험 지각에 미치는 영향력을 검증한다. 또한 정보가 제시되는 방식에 따라 지각된 위험이 사람들이 실제로 보험을 구매하는 의사 결정 상황에서 어떠한 영향력을 미치는지 확인한다. 실험 1에서는 위험한 사건에 대한 확률 단서로써 직접 확률 정보와 보험료 정보를 사람들에게 제시하고 해당 사건이 얼마나 위험한지, 해당 보험에 대한 가입의사가 어느 정도인지에 대해 평정하게 했다. 직접 확률 정보를 제공받은 사람들은 지각된 위험 수준과 보험 구매 의사가 일치하는 반응을 보인다. 그러나 보험료 정보를 제공받은 사람들은 보험료가 증가함에 따라 지각된 위험 수준은 높게 평정하지만 보험 구매 의사는 확률이 증가함에 따라 오히려 감소하는 선호 역전 현상(preference reversal)을 나타냈다. 실험 2에서는 사람들에게 위험한 사건에 대한 확률 단서로써 위험한 사건이 발생했을 때 받게 되는 보험금 정보를 제시했다. 사람들은 서로 다른 보험금으로부터 위험한 사건의 발생 확률에 대한 정보를 읽어내는 것에 실패했으며 보험 구매 의사는 실제의 위험 발생 확률이 낮아질수록 더 높게 나타났다. 실험 3에서는 사람들에게 배율 형태의 보험금 정보를 제시했다. 사람들은 배율 형태의 보험금 정보를 제공받았을 때 실제의 위험 확률이 더 높아질수록 위험 수준을 더 높게 지각했다. 보험 구매 의사도 지각된 위험 수준이 증가함에 따라 더 높아져서 실험 1에서 나타난 선호 역전 현상이 감소됐음을 확인할 수 있었다. 이와 같은 결과는 여러 가지 확률 정보의 유형 중에서 배율 형태의 정보 제시 방법이 가장 효율적임을 시사하는 결과이다.;This study is designed to determine the impact that the method of presenting information has on risk perception and decision making. In compliance with preceding research results on risk perception related to insurance, when providing information about dangerous events to people, it appeared that compared to the probability information in a direct form, the premium information in an indirect form does not stimulate the risk perception ability of people as efficiently. Results like these indicate that according to the method of presenting probabilistic information, the sensitivity of risk perception of people can be affected. This study verifies the effect of various types of information presentation methods on risk perception of people. In addition, this study confirms how risk perceived through the methods of presenting information affects the actual decision-making situation of people purchasing insurance. In experiment 1, as a probability information to dangerous events, direct probability information and premium information was provided to people and they were to estimate the risk of the incident and the intention joining the corresponding insurance. People provided with direct probability information showed matching responses in the perceived level of risk and the intention of insurance purchase. However, people provided with premium information evaluated the level of perceived risk high as the premium increased but showed preference reversal as the insurance purchase intention rather decreased according to the increase of probability. In experiment 2, the insurance money information on what people will receive when a dangerous incident occurs was presented to the people as a probability information to dangerous events. People failed to understand the probability of the occurrence of dangerous incidents from different insurance money, and the insurance purchase intention increased as the probability of risk occurrence decreased. In experiment 3, people were provided with the insurance money in scaling form. People when provided with insurance money information in scaling form perceived the risk level higher as the actual probability of risk increased. It is verified that the preference reversal which appeared in experiment 1 decreased due to the fact that the insurance purchase intention also became higher as the level of perceived risk increased. These findings imply that amongst the types of various probability information, the information presentation method of scaling form is the most efficient.
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일반대학원 > 심리학과 > Theses_Master
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