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유아의 학습 능력을 고려한 전자동화책 설계 및 구현

Title
유아의 학습 능력을 고려한 전자동화책 설계 및 구현
Other Titles
Design and Implementation of the electronic fairy tale book for the learning ability of the infant.
Authors
권혜령
Issue Date
2010
Department/Major
교육대학원 컴퓨터교육전공
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Advisors
조동섭
Abstract
The learning performance analysis model which applies the electronic fairy tale book for infant or preschool age. Currently advancement of digital is promoting a considerable change in educational reading materials and cultural contents creation. More e-book on-line sites will be opened and service contents will be increased. The electronic fairy tale book on-line sites for infants which stimulate the children's emotions and encourage active participation are increasing gradually. The quality of electronic fairy tale books is very important. Furthermore, the development of electronic fairy tale books considering effective learning for infants are also needed. In this thesis, a fairy tale book named AniBebeBook using the Internet and multimedia technology is designed and implemented which is more vibrant and more educational than existing electronic storybooks. AniBebeBook will help infants get the more imagination and memorize their vocabulary to read many books and communicate with others. Studying characteristics of infant is emphasized on producing more efficient and effective electronic storybooks. Learning ability utilizing the electronic storybooks is divided into six categories which include imagination induction and improvement, improving attention focus, social behavior learning, self-leadership training, computer training, and vocabulary development education. In order to present the electronic storybooks model considering infants' learning ability, four elements such as image letter, color, sound and the animation are applied. The electronic books using the above four methods choose the storybook 'All Chinese Zodiacs Ka-Kung play' for 0~3 years infants in order to make electronic storybook AniBebeBook. Photoshop, ImageReady, Flash, Gom-recorder was used in making this electronic storybooks. These electronic storybooks for infants may be more educational and more interesting than existing fairy tale books. By experimental results, it would be expected that this research will encourage another researches or provideres which is using electronic storybooks maker and also provide them high quality educational content for our country's future education to assist the better environment for creating infant's digital contents.;현재 디지털의 발달로 인해 독서의 개념, 출판 독서 문화의 모습까지 획기적으로 바꾸어 놓는 등 변화를 촉진하고 있다. 점점 전자책 사이트들이 개설될 것이고 서비스 콘텐츠 수도 늘리는 등 사업을 강화하게 될 것이다. 이러한 전자책 발전 속에서 유아를 대상으로 하는 전자동화책도 기존의 종이로 만들어진 동화책을 넘어서 유아들의 감성을 자극할 수 있고 적극적인 참여를 유도할 수 있는 사이트가 점차 늘고 있는 추세이다. 그러나 전자동화책의 양만큼 질도 무시할 수 없다고 본다. 더군다나 미래를 이끌어 갈 유아들에게 효과적인 학습 능력을 고려한 전자동화책 개발이 무엇보다 필요하다고 본다. 이에 따라 본 연구에서는 유아들에게 상상의 세계를 접할 수 있도록 해 주고, 어휘 발달을 도와 다른 사람의 말을 이해하고 글을 읽을 수 있는 기초를 마련해 주는 유아 동화책을 인터넷과 멀티미디어 기술을 사용하여 기존의 전자동화책과는 달리 생동감 있고 교육적인 AniBebeBook 전자동화책을 설계하고 구현하였다. 기존의 여러 사이트에서 제공되는 전자동화책과는 달리 유아들에게 보다 효율적이고 효과적인 전자동화책을 제작하기 위해 유아의 학습 능력을 강조하였다. 전자동화책을 활용한 유아의 학습 능력에는 상상력 유발 및 향상, 주의집중력 향상, 친사회적 행동 학습, 자기주도적 학습, 컴퓨터 교육, 언어 어휘 발달 교육으로 6가지로 나뉘었다. 이러한 유아의 학습 능력을 고려한 전자동화책 모델을 제시하기 위해 적용된 요소들은 이미지글자, 색채, 사운드, 애니메이션이다. 4가지가 적용된 전자동화책은 0~3세를 대상으로 한 동화책인 열두띠 동물 까꿍 놀이를 샘플로 선정하여 AniBebeBook 전자동화책을 개발하였다. 여기에 사용된 툴은 포토샵, 이미지레디, 플래시, 곰녹음기이다. 유아들을 대상으로 하는 서비스이기 때문에 단순하게 설계하여 보다 쉽게 접할 수 있도록 구현 하였다. 이러한 전자동화책을 통해서 유아들은 보다 교육적이고 흥미롭게 동화책을 접할 수 있을 것이다. 이번 연구를 계기로 전자동화책을 교육적으로 개발/활용하는 다양한 연구가 나와서 우리나라의 교육현장에서도 활용성까지 고려한 고품격 교육 콘텐츠가 제공됨으로써 유아들에게 양과 질을 고려한 교육환경을 갖추게 되기를 기대한다.
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교육대학원 > 컴퓨터교육전공 > Theses_Master
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