View : 1089 Download: 0

Full metadata record

DC Field Value Language
dc.contributor.advisor조경숙-
dc.contributor.author김희영-
dc.creator김희영-
dc.date.accessioned2016-08-25T10:08:11Z-
dc.date.available2016-08-25T10:08:11Z-
dc.date.issued2010-
dc.identifier.otherOAK-000000058542-
dc.identifier.urihttps://dspace.ewha.ac.kr/handle/2015.oak/185385-
dc.identifier.urihttp://dcollection.ewha.ac.kr/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000000058542-
dc.description.abstract본 연구의 목적은 대안학교의 친환경적 교육 요소들을 조사하고 대안학교 학생들의 환경에 대한 지식 및 태도와 감수성 수준을 알아보는 것으로, 도심에 위치하고 있는 중등 교육과정의 한 대안학교(특성화학교)와 대안학교의 1학년 전체 학생들을 연구대상으로 하였다. 대안학교를 방문하여 학교의 친환경적인 교육 요소를 조사하였고, 대안학교의 학생들을 대상으로 설문조사를 실시하였다. 부족한 점을 보완하기위해 대안학교의 교사와 일부 학생들과의 면담을 통해 연구를 보완하였다. 본 연구의 주요 연구 결과는 다음과 같다. 첫째, 학교가 가지고 있는 친환경적인 요소를 알아보기 위해 학교의 그린스쿨적인 요소와 대안학교적인 요소의 두 부분으로 나누어 조사한 결과, 학교의 그린스쿨적인 요소는 기준으로 사용된 분석틀의 대부분의 조건을 만족시켰고 학교의 그린스쿨적인 친환경도는 매우 높았다. 방문 관찰을 통해 학교가 생태적으로 우수한 환경에 위치하고 있음을 알 수 있었으며, 이러한 학교 위치가 학생들의 친환경 감수성에 많은 영향을 주고 있음을 면담을 통해 확인할 수 있었다. 대안학교적인 친환경 요소의 경우는 특성화 학교로서 갖는 장점과 학교가 운영하고 있는 소집단 환경교육의 실시, 식품오염에 대한 인식과 생태적인 삶에 대한 지향이 친환경적인 영향을 주는 요인들로 분석되었다. 둘째, 대안학교 학생들의 환경에 대한 지식과 태도 및 감수성의 수준을 알아보기 위해 실시된 설문의 결과는 분석 결과 환경에 대한 지식과 태도, 감수성에는 서로 유의미한 상관관계가 있음을 알 수 있었으며, 대안학교의 학생들은 대체로 높은 친환경적 태도와 감수성을 가지고 있음을 알 수 있었다. 이러한 친환경적 태도와 감수성의 원인으로는 학교의 특성화 교과인 환경 수업의 교육적 효과가 큰 부분을 차지하고 있음을 학생과 교사 면담을 통해 알 수 있었다. 환경에 대한 지식수준의 결과는 태도와 감수성의 영역에 비해 낮은 결과를 얻었는데, 이는 조사대상 학생들이 중학교 1학년이고 학교의 환경 수업에서 일반적인 교과서를 사용하지 않음을 그 원인으로 사료 되었다. 대안학교의 환경 수업은 자체 제작된 교재를 사용하고 있었으며, 영상과 농사활동을 통한 복합적인 환경 교육이 이루어지고 있었다. 교사 면담 결과 대상학교의 환경 교육적 효과는 환경에 대해 고민하고 이를 실천에 옮기고자 노력하는 교사의 높은 환경의식과 학부모와의 공조를 통한 가정영역에서 이루어지는 환경교육의 효과로부터 기인된 것으로 분석되었다. 본 연구를 통해 대안학교의 물리적인 환경이 주는 환경 교육적 효과에 대해서는 확인할 수 없었다. 그러나 학교 건물은 학생들이 가정 다음으로 오랜 시간을 보내는 장소인 만큼 이후 학교 건물에 대한 친환경적인 요소와 영향에 대한 더 많은 연구가 이루어져야 한다고 보인다. 또한, 조사를 통해 특성화 교과를 통한 환경교과의 교육적 효과가 확인된 만큼 일반 중학교에서의 재량화 활동 시간을 통해 통합적이고 실천적인 환경교육을 실시하고, 각 학교의 급식시간을 통한 식품 환경교육을 실시할 것을 제안한다. 이러한 환경교육을 통해 학생들을 식품오염으로부터 지켜낼 수 있으며 일상에서 환경 교육의 교육적 효과를 확인할 수 있을 것이다. 본 연구를 통해 환경교과의 담당교사에게만 일임하는 것이 아닌 각 학교의 전체 교사집단으로 확대하는 것이 중요함을 제언한다. 대안학교의 교사와의 면담을 통해 확인된 결과로 대안학교의 교사집단의 높은 환경의식이 대안학교의 실제적인 환경교육의 요인이었던 만큼 각 학교의 교사집단을 대상으로 정기적인 환경교육을 실시한다면 더욱 높은 교육적 효과를 기대할 수 있을 것이다. 또한, 모든 교육의 결과가 일상과 괴리된 채 지식으로 끝나지 않도록 학생들이 가정에서도 실천할 수 있는 교육적 환경이 필요하므로 학부모 교육의 중요성을 제언한다. 학부모의 환경에 대한 태도와 감수성이 높아질 수 있는 프로그램을 실시한다면, 학교의 교육이 가정으로 이어지고 가정으로부터 사회로 이어지게 될 것이다. 이러한 환경교육의 교육적 효과의 확장을 통해 환경의 질을 향상 시키고 환경문제를 해결하는데 실질적으로 참여하고 노력하게 만들고자 하는 환경교육의 목적을 만족시키게 될 것이다.;The purpose of this study is to survey environment-friendly components of the alternative school and to analyze effects of the environmental education being performed in the alternative school by estimating the attitude, sensitivity and knowledge of the students in the alternative school toward environment. The subject of this study was an urban middle school, which is an alternative school (a specialized school). To examine the way how the environmental education is performed and to estimate its educational effects, environment-friendly components of the alternative school has been observed and a survey has been performed among some of the first year students. To complement the survey, interviews have been also performed with some of the students and faculties. The result of this study is following: First, to find out school's environment-friendly factors, the research has been divided into two categories, green-school factor and alternative-school factor. The green-school factor satisfied most of conditions in the analysis frame used in this study and also eco-friendliness of the school's green-school factor was very high. After observing and interviewing the students, the conclusion leads to the school's geological environment was very ecological and with this environment, the students' sensitivity have also been largely improved. In the case of environment-friendly factor as an alternative school, it appeared that the merits as an alternative school, the small-group based environmental education, recognition of the food contamination and pursuit toward the ecological life are the factors with significant environment-friendly influence. Second, the results of the survey performed to examine the knowledge, attitude and sensitivity of the students in alternative school to environment indicated that there were close relationship in all three of these categories. The subjects have relatively high degree of environment-friendly attitude and sensitivity. The results of interviews with both faculties and students implicate that this environment-friendliness might be much attributable to environment courses as part of the specialized education. The level of knowledge appeared relatively low compared to the attitude and sensitivity sections, and this might be attributable to the fact that the subjects are first year students, and the environmental courses were taught using unconventional texts. The environmental courses were using custom-built texts, and diverse environmental education using videoclips and actual participation in farming was also in action. The results of interviews with teachers implicate that the significant effects of the environmental education could be attributed to their high degree of recognition and participation in the environmental issues and parents' interdisciplinary environmental education at home. In the study, there were no environment-educational effect which given by the physical environment (building) of alternative school. School is the second most place where students spend their time other than home, which means further research on environment-friendly architecture needs to be done for students. Also, environmental education through specialized text is beneficial for students' awareness of eco-friendly environment, which now proved by the study, must also be applied to public middle school for their integrated and applicable educational purpose and strong suggestion has to be addressed for food-environmental education during the lunch hour. Therefore, students will eventually live in 'pollution free' environment and there will definite notice in student's daily eco-friendly environmental habit. It is recommended to let every faculties in school know how to educate students about environmental education, not only particular environmental teacher at school. It is proven fact that alternative school's faculties' high educated consciousness of environment was key driven force of the environmental education. With each faculties in every school must also be educated regularly about environment and the consequences of this will make huge difference in Korea's environmental education to students. And, in order to prevent every educational result that students learned from school be stayed as an estranged information, home educational environment especially to parents is necessary. With this concept of education, parents' attitude and sensitivity toward environment will increase and it will also play as a huge bridge between school and home that students' awareness of environment will stretch out from school to home, furthermore, from home to society. Finally, this will also satisfy the purpose of environmental education which is practically helping them to participate in enhancing environmental quality and solving problems through expanding educational effects.-
dc.description.tableofcontentsⅠ. 서론 = 1 A. 연구의 목적 및 필요성 = 1 B. 연구의 문제 = 3 1. 대안학교의 환경친화적 교육 요인은 무엇이 있는가 = 3 2. 대안학교의 학생들의 환경에 대한 지식, 태도 및 감수성의 수준은 어떠한가? = 3 C. 연구의 제한점 = 3 1. 연구대상의 제한점 = 3 2. 연구도구상의 제한점 = 3 Ⅱ. 이론적 배경 = 4 A. 환경교육과 대안학교 = 4 1. 환경교육의 목표 = 4 2. 환경교육의 중요성 = 6 3. 대안학교의 정의 = 7 4. 대안학교의 형태 = 8 B. 환경교육의 장(場)으로서의 대안학교 = 9 1. 실천적 환경교육 = 9 2. 생태중심의 환경교육 = 10 3. 소집단 활용 환경교육 = 12 4. 특성화 교과 활용 환경교육 = 13 5. 식품오염에 대한 환경교육 = 15 C. 그린스쿨 = 17 Ⅲ. 연구방법 및 절차 = 19 A. 연구 대상 및 연구 방법 = 19 B. 연구 도구 = 20 1. 설문지 개발 및 처리방법 = 20 2. 그린스쿨 분석 틀 개발 = 22 3. 교사·학생 면담지 = 23 C. 연구 절차 = 24 D. 분석 방법 = 25 Ⅳ. 연구결과 및 논의 = 26 A. 대안학교의 친환경적 교육요소 = 26 1. 친환경 건축으로 인한 그린스쿨적 요소에 대한 분석 결과 = 27 2. 대안학교적인 요소 = 28 B. 환경에 대한 지식, 태도, 감수성 조사 결과 = 33 1. 조사 대상자의 배경 변인 = 33 2. 환경에 대한 지식 점수 결과 = 34 3. 환경에 대한 태도 조사 결과 = 36 4. 환경에 대한 감수성 조사 결과 = 38 5. 환경에 대한 지식, 태도, 감수성의 상관관계 = 41 Ⅴ. 결론 및 제언 = 43 참고문헌 = 46 부록 = 49 부록 1 환경에 대한 지식, 태도, 감수성 조사 설문지 = 49 부록 2 교사·학생 면담지 = 54 부록 3 대안학교 교사와 학생 면담 응답 결과 = 57 부록 4 대안학교 방문 관찰 자료 = 63 부록 5 환경에 대한 각 영역간의 상관관계 그래프 = 65 ABSTRACT = 67-
dc.formatapplication/pdf-
dc.format.extent7862423 bytes-
dc.languagekor-
dc.publisher이화여자대학교 교육대학원-
dc.title대안학교의 친환경적 교육요소와 대안학교 중학생의 환경에 대한 지식과 태도 및 감수성 조사-
dc.typeMaster's Thesis-
dc.title.translatedA Study for the Survey of the Environment-friendly Components of the Alternative School and the Analysis of Effects of the Environmental Education being performed in the Alternative School by Estimating the Attitude, Sensitivity and Knowledge of the Students in the Alternative School-
dc.creator.othernameKim, Hee Young-
dc.format.pagexi, 70 p.-
dc.identifier.thesisdegreeMaster-
dc.identifier.major교육대학원 환경교육전공-
dc.date.awarded2010. 2-
Appears in Collections:
교육대학원 > 환경교육전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE