View : 1217 Download: 0

악기연주 활동이 중증 지적장애 성인의 환경 및 타인 인식 행동에 미치는 영향에 관한 연구

Title
악기연주 활동이 중증 지적장애 성인의 환경 및 타인 인식 행동에 미치는 영향에 관한 연구
Other Titles
A Study of Environment and Other Awareness Behaviors of Severe Mental Retarded Adults Through Playing-Instrument Activities
Authors
이지현
Issue Date
2010
Department/Major
교육대학원 음악치료교육전공
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Advisors
송인령
Abstract
환경 및 타인 인식은 인간의 적응과 관계형성에 중요한 역할을 하기 때문에 한 사회에 속하여 살아가는 인간에게 매우 중요하다. 인간은 성장하면서 타인과 외부 환경에 반응하고 이러한 상호작용을 통해 환경 및 타인 인식 능력이 발달하게 된다. 그러나 중증지적장애인들은 기질적인 원인으로부터 오는 신체적, 정서적 중복장애와 낮은 기능 수준으로 인하여 인식 기능이 매우 낮다. 그 결과 다양한 문제 행동 및 불쾌감을 주는 행동으로 시설에서 격리 생활하는 경우가 많다. 이 경우 분리된 환경 속에서 환경 및 타인과 관계를 맺고 상호작용을 하는 것이 제한된다는 문제점이 유발된다. 인식을 촉진시킬 수 있는 치료적 접근 중 음악활동은 지적장애인에게 효과적으로 적용될 수 있으며 특히 악기를 사용하는 음악활동은 장애의 정도가 심한 중증지적장애인에게 더욱 적합하다. 이는 악기연주 활동이 중증지적장애인의 기능수준 및 행동 특성에 맞추어 개별적으로 이루어질 수 있기 때문이다. 따라서 본 연구에서는 자신과 타인 및 환경 인식에 어려움이 있는 시설 거주 중증지적장애인들을 대상으로 악기연주 활동 프로그램을 계획하고 적용하여 이 프로그램이 중증지적장애인들의 환경 및 타인 인식 행동에 어떠한 영향을 미치는지 알아보고자 하였다. 본 연구는 서울시 소재 P 장애인 생활시설에 거주하는 중증지적장애성인 3명을 대상으로 하였다. 연구에 참여한 이들은 지적장애 1급 또는 뇌병변 장애 1급으로 진단을 받았으며 언어표현과 눈맞춤에 어려움이 있고 외부 자극에 대하여 낮은 반응 수준을 보이는 중증 지적장애인들이었다. 각 내담자의 기능 수준에 맞추어 주 2회 총 16회기에 걸쳐 개별 치료를 실시하였다. 프로그램 실시 전후 참여자들의 변화를 비교하기 위해 본 연구자가 제작한 환경 및 타인 인식 행동 목록표를 사용하여 세션 내에서 일어난 행동을 측정하였고 모든 세션에서 측정된 빈도수를 분석하였다. 또한 악기연주 활동 내에서 관찰된 음악적 반응을 기술하고 환경 및 타인 인식과 관련지어 음악적 반응의 의미를 해석하였다. 연구 결과는 다음과 같다. 첫째로, 환경 및 타인 인식 행동은 모든 내담자에게서 부분적으로 증가하였다. 소리가 들리는 쪽으로 고개를 돌리는 행동, 악기연주를 3초 이상 지속하는 행동, 그리고 눈맞춤 행동은 모든 내담자에게서 증가한 것으로 나타났다. 소리가 나는 곳으로 손을 뻗치는 행동은 사례1의 내담자에게서만 증가하였고, 목소리를 내는 행동은 사례2의 내담자의 경우만 증가하는 결과가 나타났다. 두 번째로, 악기연주 활동 프로그램 내에서 내담자들의 환경 및 타인 인식과 관련된 음악적 반응이 관찰되었다. 사례 1의 내담자는 문제 행동이었던 소리 지르기가 감소하면서 음악적 자극을 통해 다양한 악기 연주에 참여하게 되었고 피아노 연주 시 다양한 음을 탐색하는 모습을 보였다. 사례 2의 내담자는 소리에 대한 주의 집중이 향상되었으며 목소리 사용이 증가하였다. 사례 3의 내담자는 세션이 진행될수록 스스로 청각적 자극을 추구하고 이에 반응하는 모습을 보였으며 점차 악기 연주의 지속시간이 증가하였다. 이와 같이 본 연구에서 나타난 결과는 개별적으로 이루어지는 악기연주 활동이 시설에 거주하는 중증지적장애성인의 주 문제점인 환경 인식 및 타인 인식 기능을 향상시킬 수 있는 효과적인 접근법으로 사용될 수 있는 가능성을 제시하였다는 데에 그 의의가 있다고 하겠다.;Environment and other awareness play a crucial role both in human adaptation and building a relationship. Human beings acquire this naturally through their developing process. However, severe mental retarded adults have a difficulty in this social interactions due to their duplicated handicaps and low functional level. Also, they have limited opportunities for social interactions especially when they are living in the residential institutions for the disabled. Thus, this study plans a playing-instrument programs for those mental retarded adults in the institutions and aims to find out the effects of the programs on their environment and other awareness such as response to sound including turning and stretching, playing instruments, vocalization and eye contact. Main clients of this study are three mental retarded adults at P residential institution in Seoul. They are all severe mental retarded and have difficulties with social interactions such as verbal expression and eye contact. They also show isolated or withered attitude in relationship and specific negative behavior. According to their intellectual level, all clients were treated for 16 times, two times a week. To compare the results coming out before and after, a checking list for environment and other awareness was used in treatment condition. In addition, to observe the change of the clients' behavior in the treatment, the study analyzed the measured frequency in quantity and observed the changes of the clients' environment and other awareness in musical interactions. The results are following: First, every client's behavior related with environment and other awareness were partly increased. Among the five evaluation categories, turning to the sound, maintaining over 3 seconds in playing instruments, and eye contact were increased in every client. Stretching to the sound was increased in the client of case 1, and vocalization was increased in the client of case 2. Second, the clients' musical response related with environment and other awareness were observed in the playing-instrument programs. With the decrease of shouting, which was his negative behavior, the client of case 1 participated playing many instruments through musical incitement. Especially the client explored various notes when he was playing the piano. In case of the client of case 2, the power of concentration on sound was improved, and more vocalization was observed in the session. The client of case 3 pursued the auditory incitement and showed responses to them as the sessions progressed, and the duration time of playing instruments was increased. In conclusion, the result of the study shows that the playing-instrument activities can be an effective approach to enhance the environment and other awareness of severe mental retarded adults.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
교육대학원 > 음악치료교육전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE