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TWO ESSAYS ON INFRASTRUCTURE

Title
TWO ESSAYS ON INFRASTRUCTURE
Other Titles
인프라에 관한 소론 : 베트남내의 인프라의 ODA할당의 배분과 제공에 대한 현재상태
Authors
응엔 티 빅 응옥
Issue Date
2010
Department/Major
대학원 경제학과
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
홍기석
Abstract
베트남은 1986년에 도입한 경제 개혁 정책의 성공으로 현재의 빛나는 경제 발전을 이루었다. 그러한 성공에도 불구하고 1인당 수입 증가, 자동화 추세의 증대, 도시화 또는 ODA (공적개발원조)포함된 필요한 자금과 인프라 투자 계획의 차이로 인프라에 대한 많은 수요가 있다. 본 논문은 1960년 - 2007년간의 145개국의 불균형 데이터를 계량 분석하여 베트남 인프라의 현재 상황을 살펴보았다. 또한 베트남 인프라와 관련한 국제 은행 출판(2006년)한 자료를 참고로 첫번째 소론은 현재 베트남의 도로와 전기력이 수요보다 적은 수량이 공급되고 있으며, 전화선은 수요보다 많은 수량이 공급되고 있음을 확인하였다. ODA는 개발 도상국의 인프라 투자에 제일 적극적인 국제 금융 자금 중의 하나이다. ODA의 인프라 건설과 정비에 기여함으로 빈곤 퇴치와 사회- 경제 개발은 크게 향상되었다. 인프라 수요 함수에서 ODA의 중요한 역할을 이어서 두번째 소론에서는 Recipient Need-Donor Interest (수원국의 필요- 공여국의 이익) RN-DI 모형을 분석하여 수원국들 중 1인당 ODA 배분의 결정 요소를 살펴보았다. 빈곤 퇴치는 공여국의 중요한 목표들 중의 하나로써 1인당 ODA는 수입이 상당히 낮은 개발 도상국에 우선적으로 배분된다. 수원국의 인구와 1인당 ODA간의 음(-)관계는 인구 편의(bias)가 존재함을 의미하며, 이는 1인당 ODA가 인구가 더 작은 수원국에 배분되면 국제 사회에서 좋은 평가를 받을 공여국의 비용이 더 작다는 것을 뜻한다. 공여국의 이익 측면에서 볼 때 수입(세계 나머지 국가들로부터의 각 수원국)과 1인당 ODA 원조 간의 유의한 양(+)의 관계는 공여국이 개발도상국의 시장에 자신들의 상품을 많이 팔게 하기 위해 수출함 고려한다는 뜻한다 . 또는 작년 1인당 ODA와 올해 1인당 ODA간의 유의한 양(+)의 관계는 공여국이 특정 수원국에게 장기에 걸친 ODA를 지원하는 경향이 있음을 보여준다. 수원국들의 1인당 ODA 배분의 결정 요소를 분석한 결과에 따르면 많은 인구에 더하여 베트남은 저소득 국가로부터 중소득 국가로 될 때는 1인당 ODA의 규모가 줄어들 전망이다. 따라서 빠르게 도시화되고 있는 환경의 변화에 대비하여 인프라의 효율을 개선하고 ODA를 대체할 인프라 투자 확대를 위한 장기적인 자금 조성 계획이 필요하다. 베트남의 1인당 수입이 수원국의 어느 선을 초과하면 ODA같은 국제 자원에 의존하는 비중은 줄어들고 사적 금융시장에 의존하는 비중이 늘어날 것으로 보인다.;Vietnam has made spectacular progress in its economic growth since the launch of “"Doi Moi”" economic renovation policy introduced in 1986. However, Vietnam is now facing high demand for physical infrastructure service which is generated by the increasing trend of motorization, fast pace of urbanization, improved level of education and a significant gap between available financial sources including ODA (Official Development Assistance) and investment plans of infrastructure sectors. This thesis examines the current status of Vietnam infrastructure through the empirical analysis of a broad unbalanced data set of 145 developing countries over the period 1960~2007. Combined with Vietnamese infrastructure related studies carried out by World Bank(2006), the first essay clarifies that the provision of roads and electric power appears to be under the level needed while the provision of telephone mainlines appears to be over the level needed in Vietnam. In developing countries, ODA is one of the most active international financial resources in infrastructure investment. Thanks to its contribution in infrastructure construction and maintenance, the indicators for poverty alleviation and socio-economic development have improved significantly. Combined with the important role of ODA per capita in the infrastructure demand function, the second essay focuses on the main determinants of per capita ODA allocation among recipient countries by analyzing the Recipient Need-Donor Interest (RN-DI) model. Because poverty alleviation is one of the most important goals for donors, per capita ODA aid is allocated preferentially to developing countries of lower income. The negative relation between population and ODA per capita shows the existence of population bias, meaning that donors’' desire to win the appreciation of international community and thus their contribution is lower in less populous recipients. In donors’' interest, the significantly positive relation between import (that each recipient imports from the rest of the world) and ODA per capita indicates that donors may take their export (to recipients) into account to expand the market for their products in developing world. In addition, the significantly positive correlation of previous ODA per capita on current ODA per capita implies that donor countries may tend to develop longterm increasing disbursement to some specific recipients. Based on the empirical analysis of main determinants of per capita ODA allocation among recipient countries, in addition to a consideration of its large population size, Vietnam is likely to obtain less ODA per capita once it graduates the status of low income country to middle income country in terms of GDP per capita. To facilitate such emerging challenges, it is necessary to prepare for rapid urbanization, improve the efficiency of infrastructure service and develop new sources of long-term finance for infrastructure investment as alternatives to ODA. Once Vietnam’'s GDP per capita exceeds donors’' thresholds, Vietnam will have tendency of relying less on ODA financing and more on private financial markets.
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