View : 142 Download: 0

하이브리디티 개념을 이용한 플래그십 스토어 공간디자인 연구

Title
하이브리디티 개념을 이용한 플래그십 스토어 공간디자인 연구
Other Titles
A Study on Space Design for Flagship Store by the Concept of Hybridity
Authors
서진희
Issue Date
2010
Department/Major
디자인대학원 디자인학과실내디자인전공
Publisher
이화여자대학교 디자인대학원
Degree
Master
Advisors
김현중
Abstract
18세기 산업화 이후 인류가 겪어온 변화의 속도는 점점 가속화 되어 현대사회에서는 인문, 사회, 과학, 산업, 예술 등 각 분야 내에서의, 또한 분야 간의 교류와 통합이 진행되고 있으며 그 결과로 나타나는 혼성성은 하이브리디티의 개념으로 규정된다. 이러한 혼성적 환경은 또 다른 혼합 된 여러 형태의 다양성, 무한한 연결성, 경계의 모호성 등으로 우리에게 많은 의미론적 사고와 시각의 가능성을 제시해주고 있으며 이는 다시 모든 분야의 판단 기준을 변화 시키며, 특히 예술 분야에서는 미적 인식 전환을 유도한다. 본 연구는 하이브리디티 디자인이 도전의식과 새로움에 대한 무한한 상상력을 실현 가능하게 하여줌으로써 시대적 흐름에 가장 부합 할 수 있는 디자인 표현 기법이라는 점을 적용하여, 패션 플래그십 스토어 디자인의 미적 조화로움과 기능적 다양성을 보여주고자 했다. 따라서 본 연구의 목적은 하이브리디티 표현에 있어 상호작용성과 경계의 모호함으로 인한 혼성성의 의미를 잘 이해하고, 하이브리디티의 조화로운 방법에 대해 제시하는 것이었다. 본 연구에서는 먼저 하이브리디티의 이론적 고찰을 통해 의미를 이해하고, 현대 상업공간디자인에 표현된 다양한 혼성성의 기본적인 표현방법에 대한 고찰과 분석을 통해 하이브리디티의 독창적이고, 창조적인 결합 과정을 논의하였다. 그리고 논의 된 과정을 통해서 얻어진 디자인 요소를 이용하여 실질적인 하이브리디티 디자인을 제시하였다. 1. 하이브리디티의 사전적, 실질적 의미와 정의를 이해하고, 20세기이후 나타나고 있는 예술적 측면, 기술적 측면, 주거 공간적 측면에서 하이브리디티 사례를 통해 지금의 하이브리디티 현상에 관해 고찰하였다. 2. 과거의 상업공간은 단순히 ‘제품을 판다’라는 개념이 강한 반면, 지금의 상업공간은 브랜드를 홍보하고, ‘이미지를 판다’라는 개념으로 변화되고 있음을 사례를 통해 알아보았다. 이러한 개념적인 변화로 인해 21세기 상업시설로 ‘플래그십 스토어’가 대표적으로 나타나고 있음을 알 수 있었다. 3. 플래그십 스토어는 브랜드 마케팅 차원의 복합적 시설로써, 그에 따른 많은 기능과 요소들이 하나로 연결되어 혼합적인 공간으로 구성되기에 이르렀고, 그에 타당한 디자인 표현방법으로 하이브리디티 디자인을 제시하였다. 하이브리디티 디자인은 새롭고, 변화 가능한 유기적인 개념으로써 플래그십스토어가 추구하는 유일성과 차별성에 부합되는 중요한 디자인 개념임을 알 수 있었다. 4. 플래그십 스토어 디자인 제안에 있어서 먼저 우리나라 대표 패션브랜드를 선정하고, 컨셉과 디자인 방향을 분석하였다. 이를 바탕으로 다양한 하이브리디티의 표현방법 중 공간, 형태, 시간, 장르, 재료와 색채의 개념과 요소를 적용하여 플래그십 스토어를 디자인하고, 모형사례를 제시하였다. 마지막으로 이 연구는 변화되는 시대 속에서 기존과 새로움을 동시에 추구하는 인간의 본질적인 요구에 주목하였다. 하이브리디티 디자인을 통한 새로운 시너지효과가 극대화된다면, 인간은 보다 다양하고 풍요로운 디자인 된 삶을 누리게 될것이다. 이러한 측면에서 하이브리디티 디자인은 매우 가치 있는 중요 연구라 하겠다. 앞으로도 다양한 측면에서 실험적이고, 적극적인 확장된 디자인 형태로의 연구, 발전이 기대된다.;Since the Industrial Revolution in the 18th century, as the changes which humankind has experienced have accelerated, Mutual interchange and unification is progressing in each field and between fields of humanities, societies, science, industries, and arts. The concept of the hybridity is defined from the results of the interchange and unification. Such climate of hybridity provides new possibility of thoughts and views by means of variety shape, infinite connection and ambiguous boundary. It changes all yardsticks for judgment in and especially aesthetic awareness in field of arts. Hybridity design corresponds to the current of the times as hybridity design makes it possible to actualize the challenges and infinite imagination for novelty. This study shows aesthetic harmony and variety of function in the design of Fashion flagship store by applying hybridity design. The objective of this study is to understand the meaning of hybridity by the reciprocal action and ambiguous boundary and to suggest the harmonious hybridity design methodology. In this study, Ingenious and creative combining processes of hybridity were discussed by theoretical consideration for Basic expression methods for diverse hybridity in Design for contemporary commercial space. With design elements from the discussion process, the Substantial hybridity design was presented. 1. From the meaning and definition of hybridity, current hybridity phenomena were discussed by the examples of hybridity for the aspects of art, technology and living-space after 20th century. 2. From the case studies showed that current commercial spaces promote the brands and sell the image while simply ‘selling products’ was a general idea for the commercial spaces in the past. With such change,‘Flagship-store’ represents the commercial space in 21st century. 3. Flagship-stores are complex institutions for brand marketing. Hybridity design methodology was presented for flagship-stores which have become mixed spaces as many functions and elements have been linked together. As the concept hybridity design is novel, flexible and organic, it coincides with the concept of flagship-stores which pursue originality and discrimination. 4. To suggest the design method for flagship-store, concept and design direction was set up for a domestic typical fashion brand. A flagship-store was designed and its model was presented by applying the concept and element of space, shape, time, genre, material and color from the diverse hybridity. This study focused on human essential demands which pursue old and new simultaneously in the rapidly changing era. Hybridity design is a very worthy and important study because humankind can enjoy Diverse and affluent design by maximizing new synergy effects from hybridity design. Hybridity design should be studied and developed in diverse aspect as an experimental and actively expanded design method. It is expected that hybridity design will be studied and developed in diverse aspect as an experimental and actively expanded design method.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
디자인대학원 > 실내디자인전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE