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마케팅 전략에 따른 백화점 VMD 옥외 공간에 관한 연구

Title
마케팅 전략에 따른 백화점 VMD 옥외 공간에 관한 연구
Other Titles
A study on the Exterior VMD Space of Department Store based on the Marketing Strategy
Authors
이명희
Issue Date
2010
Department/Major
디자인대학원 디자인학과실내디자인전공
Publisher
이화여자대학교 디자인대학원
Degree
Master
Advisors
최경실
Abstract
Recently, many large stores are upgraded and online shops grow rapidly in the circulation industry. Under this circumstance, department stores need a discriminated marketing strategy. In order to prevent the deviation of existing customers and attract new customers, high-quality shop renewal and new branch open are becoming issue between department stores. And department stores try to upgrade the service and improve the images to touch customers’ heart. To the customers of department stores, the commercial value like as being practical and economical is not important any more. But the importance of sensuous image of department store is more empathized. And competition in a circulation market is increased by the diversity and individuality of customers’ taste. So more researches regarding on the consumers’ trend and behavior are required. In this study, for the differentiated environment of department store, I focused on the exterior space of department store instead of the interior space. Especially, the design of VMD (Visual Merchandising) space and resting space is empathized for the image change of department store. And this design is processed through the below procedure. 1. Investigating the marketing that attract customers and the behavior of consumers. 2. Understanding the necessity of customer-oriented designs of the VMD space through above investigating. 3. Investigating the present situation and the problems in utilization of the exterior space of department store. And, understanding the necessity of exterior space design. 4. Providing the aesthetic value of the exterior space for VMD that stimulates consumers’ sensitivity and presenting the space that projects the best image of department stores. According to the economic growth and the recognition change of consumers nowadays, the concept of ‘image purchase’ has a large effect on consumers’ behavior. With understanding the consumers’ trend and studying the VMD space, this study shows the direction that department stores will pursue.;현재 유통은 대형 할인마트의 고급화와 인터넷 쇼핑몰의 성장 등으로 백화점만의 차별화된 전략이 필요하다. 이는 고객의 이탈을 막고 고객의 마음을 끌기 위해 백화점은 고급스러운 매장 리뉴얼과 신규 OPEN 등으로 이슈화 하고 있으며, 더 이상 고객 만족이 아닌 고객 감동으로 고객의 마음을 사로잡고, 유동고객을 고정고객화 하기 위해 서비스와 백화점 이미지 등을 개선하는데 노력하고 있다. 이는 더 이상 백화점을 찾는 고객들이 실용성이나 경제성과 같은 상품적 가치보다는 감각적인 이미지의 중요성이 부각되고 있기 때문이다. 또한 소비자 기호의 다양화, 개성화로 유통시장의 환경이 경쟁화되어감에 따라 소비자의 행태를 예측하고 분석하는 등 소비자에 관한 연구가 요구되고 있다. 따라서 본 연구는 백화점 환경의 차별화를 위해 기존의 내부 환경 변화가 아닌 옥외 공간의 변화를 주고자 한다. 특히 옥외 광고 효과를 줄 수 있는 VMD 연출 공간과 휴식공간을 새롭게 디자인하여 백화점을 찾는 고객에게 백화점의 이미지 변화와 잠재 고객의 마음을 움직일 수 있는 공간 디자인을 위해 다음과 같은 과정으로 진행하고자 한다. 1. 디자인 전개의 새로운 방향과 아이디어 접근을 위해 소비자의 마음을 움직일 수 있는 마케팅과 소비자의 행동을 연구하고 2. 이러한 마케팅과 소비자의 행동 연구를 통해 소비자 지향적인 VMD 공간디자인의 필요성을 알아보고자 한다. 3. 또한 백화점을 찾는 소비자의 옥외 공간 이용의 행태를 파악과 대상지의 공간 이용의 문제점과 그에 따른 공간 디자인의 필요성을 알아보고자 한다. 4. 이러한 연구를 통해 소비자의 감성을 자극할 수 있는 VMD 옥외 공간디자인의 미적 가치와 기업의 이미지를 잘 살릴 수 있는 공간을 제시하고자 한다. 오늘날 경제 성장과 소비자의 인식구조가 변화함에 따라 상품구매에 있어 이미지 구매의 개념이 소비활동에 큰 영향을 주고 있다. 따라서 본 연구는 소비자의 생각을 읽고 전략적으로 백화점 VMD 옥외 공간을 연구하고 앞으로 나아갈 방향을 제시하고자 한다.
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디자인대학원 > 실내디자인전공 > Theses_Master
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