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문화코드를 반영한 웹사이트(디자인) 개발에 관한 가이드라인 연구

Title
문화코드를 반영한 웹사이트(디자인) 개발에 관한 가이드라인 연구
Other Titles
Research of guidelines about development of Web sites(design) reflecting the cultural code : Focusing cultural code of N1.5 generation
Authors
차수민
Issue Date
2010
Department/Major
디자인대학원 디자인학과광고·브랜드디자인전공
Publisher
이화여자대학교 디자인대학원
Degree
Master
Advisors
최유미
Abstract
기술의 고도화 속에서 웹의 기술진화는 급속도로 진화하고 있다. IT 컨번전스가 빠르게 이루어지고 있으며 플랫폼의 무경계가 이루어지고 있다. 현재 사람들은 하이테크(high-tech)를 지나 지능이 반영된 기술을 접하고 있다. 기술은 시대가 지날수록 진화하고 있지만 이제는 감성이 결부된 하이컬처(high-culture)를 필요로 한다. 과거에는 IT사용자가 웹 기술의 발전과 플랫폼의 진화를 만족했지만 현재는 IT사용자 자체가 진화되었기 때문에 웹 기술만으로는 만족할 수가 없다. 그들은 문화를 추구하고 있으며 문화가 반영된 웹에 만족한다. 즉, 문화가 반영된 웹이 필요하다. 더구나 웹은 더 이상 정보제공의 개념이 아닌 개인 미디어라고 불릴 정도로 사회 문화를 선도하는 매체 즉, 문화 권력의 힘으로 자리매김 하고 있다. 이러한 웹은 디지털 사회 네트워킹을 통한 지식공유, 여론형성, 인간관계형성 등 생산적이며 능동적이고 창조적인 매체이다. 그러므로 웹의 궁극적 진화를 위한 문화반영이 필요하다. 웹에 관한 지금까지의 연구는 웹의 구성요소를 분석하여 컬러, 레이아웃, 타이포그래피, 그래픽 등의 웹 구성 요소들이 어떻게 웹사이트에 잘 적용되어야 하는가에 대한 방법론이 대부분이었다. 본 연구에서는 지속적인 웹 기술의 발전 속에서 테크노진화가 아닌 의식의 진화가 필요한 이유를 밝히고 의식을 반영한 웹사이트 지표를 개발한다. 특히, 문화의 영향력을 가진 N1.5세대들을 대상으로 그들의 문화코드를 논의한다. 논의 결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, N1.5세대의 특징은 그들 자신의 의견과 자신의 메시지를 ‘뚜렷한 힘’으로 만들고 사회와 문화, 정치, 경제, 및 산업 부분에까지 영향력을 드러낸다. 즉 새로운 권력이다. 지리적, 시간적 한계를 벗어나 실시간 접속과 인터랙티브한 소통방식을 한다. 둘째, N1.5세대의 문화가 반영된 소비트렌드인 패션, 휴대폰, 게임, 영화분야를 분석한 결과, 그들만의 특징이 그대로 나타났다. 패션에서는 유행의 순환주기가 빠른 패스트 패션(fast-fashion) 즉, 노매드(nomad) 현상이 나타났고 편집매장과 같은 경험중시 즉, 감성중시를 알 수 있었다. ‘또 다른 나’를 창조하려는 그들의 멀티 미(multi-me) 성향도 나타났다. 계절과 관계없이 다양하게 활용하는 크로스오버 성향도 있다. 휴대폰, 게임, 영화에서도 마찬가지로 노매드 현상이 나타났으며 활발한 크로스 오버와 시·공간적 경계가 없는 네트워킹 속성이 강하며, 특히 개인중시성이 강하게 나타났다. 셋째, 이론적 배경과 패션, 휴대폰, 게임, 영화의 분야에서 나타나는 N1.5세대의 문화 특징을 분석한 후, 그 결과가 N1.5세대의 문화에 적합한가를 검증하기 위해 설문조사를 실시하였다. 그 결과 다섯 가지의 문화코드가 N1.5세대의 문화에 적합한 결과가 나왔다. 다섯 가지 특징은 다음과 같다. 시간, 장소, 분야 등의 경계가 없는 ‘무경계’, 주기가 짧은 ‘노매드’, 정보나 서비스를 개인만을 위한 ‘개인화’, ‘감성화’, ‘다양화’의 문화코드가 대표적인 N1.5세대의 특징이다. 그 다섯 가지 속성을 기반으로 N1.5세대 문화코드 평가지표를 설계하였다. 넷째, 웹의 구성을 디자인에만 국한 하는 것이 아니라 기획, 기술·보안까지 포함하기 위하여 인포메이션, 인터페이스, 인터랙션, 그래픽, 서버·보안·기술의 다섯 가지로 분류한다. 위의 웹 요소에 N1.5세대 문화코드를 반영하여 웹사이트 평가지표를 개발하였다. 평가지표의 객관화를 위해 웹 관련 종사자를 대상으로 설문조사를 실시하였다. 다섯째, 각 기관과 단체에서 2008년도에 인증을 받거나 수상한 사이트를 중점적으로 N1.5세대 문화반영을 한 웹사이트 평가지표를 기반으로 평가를 실시하였다. 그 결과 수상을 받은 웹사이트는 문화코드 반영률이 높게 나타났다. 연구 결과 N1.5세대 문화코드가 반영된 사이트들은 2008년도에 수상과 인증을 받은 웹사이트였으며, 문화요소가 반영된 사이트는 도태되지 않고 IT사용자의 의식의 흐름을 잘 읽고 있는 것으로 나타났다. 그러나 본 연구는 N1.5세대를 중점으로 논의되었기 때문에 앞으로 새롭게 나타날 문화권력 세대의 문화코드에 대해서는 밝히지 못하였다. 트렌드와 문화는 계속적으로 끊임없이 변화하고 있다. 지금 이 순간에도 끊임없이 진화하고 있을 것이다. 다만, 세대문화 반영을 위한 연구방법은 본 연구과정의 방법을 참고하여 도움이 되고자 한다.;The technological evolution of web is quickly evolving amid technology advancement. The IT convergence is rapidly being achieved and no boundary of platform is being achieved. Currently, people are contacting technology reflecting intelligence beyond high-tech. Although technology is evolving as the age passes by, the high-culture linked to sensitivity is now required. Although the IT users were satisfied with development of web technology and evolution of platform in the past, they cannot satisfy with only web technology as the IT users themselves evolved at present. They are searching for culture and are satisfied with the web that culture is reflected. Namely, they need the web culture is reflected. Moreover, the web is settling down as a cultural power, namely, medea leading the social culture, as much as the web is not any concept of information provision no more but is called as personal media, This web is a productive, active and creative media in knowledge sharing, public opinion formation and formation of human relations, etc. through digital society's networking. Therefore, the culture reflection for ultimate evolution of the web is necessary. The researches on the web until now were mostly about methodology like that web components such as color, layout, typography and graphic, etc. should well applied to the website by any method through analysis of web components. The present research clarifies the reason that the evolution of consciousness instead of techno evolution amid development of the continuous web technology and develop the website index reflecting consciousness. Especially, with the target of the N1.5 generations having cultural influence, the present research discusses their cultural code. If the discussion results is summarized, it is as follows. First, the characteristic of the N1.5 generations is to show influence to the society and culture, politics, economy and industrial sectors by making their own opinions and messages as 'remarkable power'. Namely, it is new power. they deviate from geographic and time limits and perform real-time connection and an interactive communication method. Second, as a result of analyzing the fashion, mobile phones, games and movie fields, consumption trend that culture of the N1.5 generations is reflected, the characteristics of their own appeared straightly. In an aspect of fashion, the fast-fashion, namely, nomad phenomenon having a fast circulating period took place, and the experience emphasis, namely, sensitivity emphasis as a multi-shop could be understood. Their multi-me propensity trying to create "another I" also appeared. There is the crossover propensity variously utilizing regardless of a season. In an aspect of mobile phones, games and movies, the nomad phenomenon appeared in the same manner, and they have strong attributes on active crossover and networking having no time and spatial boundaries, and especially, the personal emphasis propensity appeared strongly. Third, the theoretical background and the cultural characteristics of the N1.5 generations appearing in the fashion, mobile phones, games and movie fields were analyzed, a questionnaire was carried out to verify if the results are suitable for the N1.5 generations. As a result of its execution, it appeared that the 5 kinds of cultual codes are suitable for culture of the N1.5 generations. The 5 kinds of characteristics are as follows. The typical characteristics of the N1.5 generations are cultural codes such as "no boundary' having no boundary in time, a place and a field, etc., 'nomad' with short period, 'personalization', 'sensitivity code' and 'one source multi-use'. The assessment index of cultural codes of the N1.5 generations was designed on the basis of the five kinds of attributes. Fourth, the composition of the web is classified into 5 kinds such as information, interface, interaction, graphic, server·security·technology, etc. to include planning and security·technology instead of being not limiting to only design. The website evaluation index was developed by reflecting the N1.5 generations' cultural codes to the web element. A questionnaire was carried out for objectification of the evaluation index by targeting web-related staffs in charge. Fifth, the evaluation was carried out on the basis of the website evaluation index reflecting culture of the N1.5 generations by focusing on sites obtaining certification or prizewinning from various institutions and organizations in 2008. As a result of its execution, the prizewinning website showed high cultural code reflection rate. As a result of the research, the sites reflecting the N1.5 generations' cultural codes were websites receiving a prize and certification in 2008, and it appeared that the sites reflecting the cultural elements well read the flow of consciousness of IT users without being weeded out. But as the present research discussed on the N1.5 generations, it couldn't clarify the cultural code of the cultural power generation newly appearing in the future. The trend and culture are continuously changing. At present, it would evolve continuously at this moment. The method of the present research process would be referred and become a help as a research method for reflecting generation culture.
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