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뉴 실버세대를 위한 UX 관점을 통한 웹 인터페이스 개발연구

Title
뉴 실버세대를 위한 UX 관점을 통한 웹 인터페이스 개발연구
Other Titles
Research on the development of Web Interface for New Silver Generation in the perspective of User Experience (UX) : With AIA Insurance company Web site
Authors
김지숙
Issue Date
2010
Department/Major
디자인대학원 디자인학과광고·브랜드디자인전공
Publisher
이화여자대학교 디자인대학원
Degree
Master
Advisors
김인성
Abstract
본 연구는 21세기 사회에서 변화의 가장 큰 흐름은 인구 구조의 고령화이다. 최근 우리나라서도 고령화가 빠르게 증가하고 있으며 이미 고령화 사회로 진입해 있으며 이와 같이 고령화 사회로 접어듦에 따라 현대 사회에서의 실버라는 단어가 이슈처럼 번지고 있고 뉴 실버세대라는 신조어까지 나와 사회적으로 실버세대의 관심과 중요성이 또다시 대두되고 있다. 최근 보도에 의하면 우리나라의 성인 인터넷 사용 인구는 최근 방송통신위원회와 한국인터넷진흥원이 실시한 “2009년 인터넷이용실태조사” 결과를 보면 40대의 이용률도 각각 85.4%, 84.3%로 나타났다. 특히, 50대(52.3%)의 경우 인터넷이용률이 2008년 대비 3.4%p 증가하며 처음으로 50%대를 넘어섰다고 한다. 그러나 인터넷 이용률과는 대조적으로 뉴 실버세대들에 관한 웹 인터페이스에 개발이나 실증적인 심층 연구는 미비한 실정이고 현재 우리나라 실버세대와 관현 된 사이트라고 해도 대부분이 실버세대들까지 고려하여 편리하게 이용할 수 있는 사이트라기보다는 단순히 실버세대를 키워드로 하는 사이트가 주를 이룬다. 뉴실버세대들도 실버세대처럼 신체적, 인지적 조건은 동일하다. 또한 실버세대가 처한 환경을 고려해 보면 그들은 늘 인터넷을 활용하는데 지금까지 중앙 집중적인 정보전달 방법에 익숙해졌고 사용 할 수 있는 환경도 제한되어있다. 따라서 뉴 실버세대들 역시 정보의 약자로서 노인을 위한 웹 인터페이스에 대한 연구 또한 시급한 실정이다. 이러한 제반 상황에서 뉴실버세대를 위한 사용성과 편리성 고려한 웹 인터페이스 디자인을 제안으로 단순히 실버세대가 만족 할 만 한 사이트는 어린이, 성인들도 쉽게 사용할 수 있기 때문에 인터넷상에서 세대와 구분 없이 편리하게 이용할 수 있는 작업이 될 수 있다. 첫째, 본 연구는 선행 문헌을 통한 유니버셜 디자인 개념과 실버세대에 대한 개념 정리 및 사용자 중심 디자인 정의에 대해서 고찰하였다. 유니버셜 디자인은 연령과 심신의 능력, 사용 환경에 상관없이 누구나 손쉽게 사용할 수 있는 디자인을 지향하는 사고방식이다. 다양한 사람의 능력과 성향에 맞추어 삶을 향상시키고 소수의 사람이라도 물건을 쓰는데 소외감과 불편함을 느끼지 않도록 하는데 목적이 있다. 이는 UX 디자인과도 맥락을 같이한다고 볼 수 있다. 사용자가 그 경험을 통하여 만족하여 그 경험이 '좋은 경험이라고 느낀다면 그것은 좋은 디자인이라고 느끼기 때문에 이의 개념을 웹 개발에서도 적용해보고자 한다. 또한 설문조사를 통하여 뉴실버세대들의 인터넷 이용현황과 사용 범위를 알아보고 그리고 현재 개발하고자 하는 사이트의 문제점에 대해서 조사하여 살펴보고 뉴 실버세대를 위한 웹 인터페이스 개발을 위한 요구사항을 제시하였다. 이상과 같은 연구 조사의 결과로서 앞으로 뉴 실버세대를 위한 사이트 디자인의 개발 방향을 제시하고, 지속적인 뉴 실버세대도 함께 사용할 수 있는 웹 인터페이스 디자인 개발연구를 위한 방향을 제시하였다. 이번 연구에 있어서 작품제작은 웹 인터페이스 디자인에 있어 단순히 일반인이 보는 사이트나 특정한 계층만(장애인이나 어린이)을 위한 사이트가 아닌 뉴실버세대까지 함께 할 수 있는 진정한 사용자의 좋은 경험을 웹에서도 찾을 수 있는 의미를 두어 제작하였다. 따라서 앞으로 보다 더 다양한 방법론들이 많은 디자이너들에 의해 폭넓게 연구되길 바라며, 본 연구가 작은 보탬이 되길 바란다.;One of the rapid trends in the 21st century is the aging in the population structure. Our country is recently approaching to an aging society. Thus, the importance and interest toward the silver generation are focused again with the emergence of a newly coined word "New Silver Generation" that is spreading in the modern society as an issue. According to "Survey on the adult internet usage in 2009" reported by Korea Communications Committee and National Internet Development Agency of Korea, the usage rate at the age of 40's showed 85.4% and 84.3% respectively. In the case of 50's (52.3%), especially. the Internet use rate was increasing by 3.4%p compared to that of 2008 which reached first beyond 50%. On the contrary to the internet use rate, the research on the development and in-depth empirical research on Web Interface for New Silver Generation seems to be insufficient yet and even the existing web sites related to domestic Silver Generation is not properly designed to be easily available for the silver generation but mostly they are the web sites simply using "Silver Generation" as a keyword. Even New Silver Generations have identical physical and cognitive conditions to those of Silver Generation. Considering the environment that the Silver Generation encounter, they are likely to be familiar with the centralized information delivery and have limited environment in the use of internet. Therefore, it is necessarily urgent for the research on the Web Interface for New Silver Generation who are the elders as the underprivileged in terms of information. Under these circumstances, the proposing Web Interface Design considering the usability and convenience for New Silver Generation would be the works that can be easily available regardless of generation on the internet, as the site that fulfills the requirements of Silver Generation would be easily used by the children and adults. First, this research is to observe the concept of universal design, Silver Generation and User centric design. The universal design intends to direct toward a design that can be easily usable regardless of age, physical capability and operational environment. It purports to improve the quality of live matching with the capability and propensity of various people so that even the minority may not undergo a sense of alienation or inconvenience in their use. This seems to be on the same context with UX design. Once the user feels "Good" being satisfied through experiencing it, it is considered to be a good design. Thus, this concept is applied to the Web development. Also, through surveying on the internet use of New Silver generation and its scope and analyzing the problems on the site to be developed, the development requirements of Web Interface for New Silver Generation are proposed. As the result of above research, the future direction of development of Web Site for New Silver Generation and Web Interface Design that can be incessantly available for them are proposed. The production in this research is not simply designed for the public or specific persons (disabled or children) but for everyone, where the good experiences of real users can be found through the web. Therefore, I hope this research would be helpful to the further researches on the various methods by the designers.
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