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IPTV 환경에서 드라마 VOD 콘텐츠 서비스에 관한 기반 연구

Title
IPTV 환경에서 드라마 VOD 콘텐츠 서비스에 관한 기반 연구
Other Titles
A Research on the Basis of Drama VOD Contents Service in the IPTV Environment : With Focus on Interactive Service
Authors
김비치
Issue Date
2010
Department/Major
디자인대학원 디자인학과광고·브랜드디자인전공
Publisher
이화여자대학교 디자인대학원
Degree
Master
Advisors
최유미
Abstract
맥루한(M.McLuhan)은 <매체의 이해: 인간의 확장>에서 텔레비전은 시청자가 참여해야 하는 매체라고 규정했다. 신문이나 책은 읽기만 하면 자연스럽게 이해될 수 있는 반면, 움직이고 번쩍이는 텔레비전은 가만히 앉아서는 이해할 수 없고 그 과정에 직접 참여해야 한다는 것이다. 당시의 참여도는 TV를 켜고 끄거나 채널을 바꾸는 정도의 단순한 수준이었다. 웹 2.0시대에 들어 소비자들이 PC의 인터넷상에서 적극적 참여와 의사표현을 하게 되면서 TV에 대해서도 과거와 다른 기대를 하고 있다. 소비자들은 가정에서 TV의 역할이 확대되기를 원한다. 인터넷과 TV의 융합된 형태의 IPTV는 다양한 콘텐츠와 부가 서비스를 제공하고, 소비자들은 이를 통해 방송매체를 적극적으로 이용, 정보를 획득하여 원하는 콘텐츠를 얻고자 한다. 정보화 사회로 진입함에 따라 케이블TV, 위성방송, IPTV 등 채널 선택원이 늘어난 것은 물론, 인터넷의 발달로 개인미디어가 크게 늘어났다. 이러한 배경에 의해 소비자 자신의 개성을 표출하고 누리고자 하는 욕구가 점차 증대되고 있다는 것이다. 이제 소비자들은 예전보다 강한 자기 정체성을 가지고 자신이 남과 다르다는 사실을 드러내고 싶어 한다. 현재 국내의 IPTV 서비스는 기존 콘텐츠를 재활용하는 다시보기 수준에 머물고 있다. 반면, IPTV 시장을 선도하는 유럽은 다시보기 수준의 단방향 서비스가 아닌 양방향 서비스가 우세하다. 최근 국내에서도 IPTV의 양방향 서비스에 대한 선호도가 높아지고 있으나, 아직까지는 소비자의 원활한 접근을 유도하지 못하는 상황이며, 소비자의 트랜드에 맞는 양방향 서비스 또한 부족한 실정이다. 소비자 트랜드에 맞는 양방향 서비스로 소비자가 원활하게 접근할 수 있도록 유도하는 서비스가 필요하다. 본 연구는, IPTV VOD서비스를 이용하는데 있어 소비자 콘텐츠 트랜드에 맞는 양방향 서비스를 원활히 유도할 수 있는 콘텐츠를 제안하고자 하는 목적이 있다. IPTV를 시청하는 주 소비자인 20~40대가 가장 많이 시청하는 드라마를 대상으로 소비자 트랜드에 맞는 양방향 서비스를 제안하기 위해 콘텐츠 선호도와 소비자 트랜드를 알아보았다. 콘텐츠 선호도에는 오락성 콘텐츠를 선호하였고, 소비자 트랜드 분석을 위해 설문을 통한 4가지 가설을 제시하여 검증하였다. 검증 결과는 다음과 같다. 첫째, 소비자는 개인화되고 있으며, 개방적인 자기표현을 한다. 둘째, 자신의 개성과 취향을 중시한다. 셋째, 다양함을 즐기며, 골라보고 싶어 한다. 넷 째, 시간을 줄이고 싶어 한다. 이를 바탕으로 정보형, 변형형, 커뮤니티형, 선택형, 축약형의 5가지 콘텐츠 기획 제안을 하였다. 또한 기획에 대한 디자인 도출을 위해 IPTV와 가장 근접한 UI와 트랜드를 반영할 수 있는 웹 사이트 트랜드 분석을 통해 디자인하였다. 가까운 미래에 소비자들은 인터넷으로 제공되는 뉴미디어 세계보다 디지털 텔레비전의 양방향성에 더 끌릴 것으로 보인다. 비록 양방향성이 시청자의 몰입을 보증하지는 않지만, 텔레비전 시청에 있어서 더 유연한 접근을 제공할 것으로 보인다. 본 연구는 IPTV의 새로운 VOD서비스 콘텐츠 성장에 기여하는데 의의가 있다.;IPTV is a service that provides VOD, broadcasting on a real time basis, and various other additional services through exclusively used set-top box and TV and is able to provide diverse contents. The one-way service that is provided by the existing TV is evolving into interactive service, and the consumers try to obtain information and contents simultaneously by actively using the broadcast media. As the information society proceeds, Internet has developed rapidly and accordingly individual media also have been invigorated. In line with such social trend, the desire of consumers to actively express their individuality has been gradually increasing. Currently, the country’s IPTV service has stayed at the level of watching again that is recycling of the existing contents. On the other hand, in Europe that has been leading the IPTV market, interactive service, rather than one-way service, is prevalent. Recently in Korea also, the degree of preference for interactive service of IPTV has been heightening, but consumers still cannot have smooth access to the interactive service and there is a scarcity of interactive service suitable to the consumers’ trend. So the interactive service that is suitable to the consumers’trend is needed so that consumers can be smoothly induced to gain access to the service. The purpose of this research is to present the interactive service that is suitable to the consumers’ trend to the consumers who use IPTV VOD service. In order to present interactive service that is suitable to the consumers’trend, the degree of preference for contents and consumers’trend were examined focusing on the drama which the consumers in their 20s and 40s, who are the main consumers watching IPTV, watch most. In the degree of preference for contents, entertainment contents were preferred. In order to analyze the consumers’ trend, four hypotheses were verified through questionnaires. The results of verification are as follows. First, consumers are being individualized, and they express themselves open-heartedly. Second, they attach importance to their own individuality and preference. Third, they enjoy diversity. Fourth, they want to reduce time. Based on this, five kinds of projects - information type, transformation type, community type, choice type, and contraction type - were proposed. Also in order to derive design on the projects, I designed them through UI that is closest to IPTV and the web trend analysis. This research is meaningful in that it will make contribution to the growth of new VOD service contents of IPTV.
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