View : 727 Download: 0

Full metadata record

DC Field Value Language
dc.contributor.advisor오만숙-
dc.contributor.author김진희-
dc.creator김진희-
dc.date.accessioned2016-08-25T10:08:00Z-
dc.date.available2016-08-25T10:08:00Z-
dc.date.issued2010-
dc.identifier.otherOAK-000000058426-
dc.identifier.urihttps://dspace.ewha.ac.kr/handle/2015.oak/185268-
dc.identifier.urihttp://dcollection.ewha.ac.kr/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000000058426-
dc.description.abstract본 연구에서는 요즘 사회문제로 대두되고 있는 사교육비의 가계 규모에 대해서 알아보도록 할 것이다. 분석에 이용된 자료는 통계청에서 사교육비 지출 규모를 알아보기 위하여 2008년에 조사된 자료로 총 52개의 변수를 갖고 있지만 초등학생, 중학생, 고등학생에게 알맞은 의미의 사교육비라는 정의에 맞추어 총 12개의 변수만을 추출하였다. 본격적인 분석에 들어가기에 앞서서 변수 추출방법을 사용하여 유의한 변수만을 선택하도록 한다. 여기서 사용된 추출방법은 단계적 방법(stepwise method)을 적용시켜 보도록 한다. 단계적 방법이란, 전진 선택법에 후진 소거법을 절충한 것으로서, 매 단계마다 선택과 제거를 반복하면서 중요한 변수를 찾아내는 방법이다. 이 방법은 중요한 변수를 하나씩 추가로 선택하면서 이미 선택된 변수들이 제거될 수 있는지를 매 단계마다 검토하는 것이다. 변수 선택 절차를 거치는 이유는 중회귀분석을 하기에 앞서 유의한 변수만을 가지고 분석을 하기 위해서 이다. 본 연구에서 종속변수로는 사교육비와 방과후학교의 비용 두 가지의 종속변수에 대하여 분석하도록 할 것이다. 독립변수를 설정하기에 앞서 상관관계를 본 결과 부의 연령과 모의 연령은 다소 높은 상관관계를 갖고 있는 것으로 나타났으며, 부의 교육정도와 모의 교육정도도 높은 상관관계를 갖고 있는 것으로 나타났다. 그러므로 이들의 변수에 대해서는 평균값을 구하여 그 변수를 분석에 사용하도록 할 것이다. 즉, 부모의 평균연령 변수와 부모의 평균 교육정도 변수를 새로 만들어 이 변수를 사용할 것이다. 그러므로, 독립변수는 지역구분, 학교급구분, 부모의 경제활동, 사교육시간, 학생성별, 학생성적구분, 부모의 평균연령, 부모의 평균교육정도, 가구소득, 방과후학교 참여 유무를 설정하여 이들과 종속변수와의 관계를 알아보도록 하겠다. 분석에 들어가기에 앞서 우선, 정규성 검정을 하도록 할 것이다. 이들이 정규성을 띄고 있는지를 그래프를 그려 판단을 먼저 해보고 정규성을 띈다고 판단이 되지 않으면 변수변환을 통하여 정규성을 띄도록 변환을 한 후 이들의 변수를 가지고 본격적인 분석에 들어가도록 할 것이다. 분석을 시행한 후 각 회귀계수 별로 해석을 하면서 독립변수들이 종속변수와 어떤 관계를 갖고 있는지 알아보록 하겠다. 이로 인하여 가계별로 사교육비 지출 규모가 어느 정도인지 알아보는데 도움이 될 것이라고 생각한다. 계속적으로 증가하는 사교육비에 대하여 정부에서는 사교육비 절감에 대한 여러 가지 대책들을 제시하고 있다. 그 예로는 인터넷 강의를 더욱 확충하는 방법, 수준별 보충학습 실시, 특기. 적성교육 활성화, 수준별 교육 선택권확대, 내신중심의 대학학생 선발 유도 등의 대책을 제시해오고 있다. 이러한 대책 마련이 시급히 마련되어 사교육비를 절감하는데 조금이나마 기여를 할 수 있게 되기를 기대해 본다.;This research will be raising its head with recent social problem, in order to examine in about family budget size of school expense. The data which is used in analysis 2008 to buy from National Statistical Office and examining a school expense expenses size is for. It has total 52 variables, in the elementary student, the junior high school student and the high student mearing which is proper it buys it extracted only loach total 12 variables in the justice which is a school expense. To entering into the analysis which is real, to use a variable extraction method before and considers only the variable which in order to select. Here stands the extraction method which is used makes, in order to apply a selection method. The selection method, as negotiating the retrogressive purge law in the advance selective law, every phase it repeats a selection and a removal and the variable which is important it seeks and it is a method. This method in addition selects the variable which is important one by one and the variables which are already selected will can be removed every phase which it will investigate. The reason which passes by a variable selection procedure multiple regression analysis precedes to description below and considers and only the variable which it has in order analysis description below it stands. The subordinate arm waterway to buy in order to analyze in about school expenses and dismissal of a class junior scholar friendship expense two kind dependent variables, from the research which it sees. It sets an independent variable, it preceded and the resultant bringing up for discussion age which sees a correlation and conference age the somewhat high correlation with the fact that it had. With bringing up for discussion educational degree the fact that it will have the correlation where also the conference educational degree is high. Therefore to set a mean value in about these variable and in order to use in the variable analysis. The independent variable to set the economic activity, six hour a social intercourse of area dividing, school class dividing and the parents and, the average age of student characteristic by, student record dividing and the parents and the school participation presence after average educational degree, household income and dismissal of a class of the parents these people and in order to examine the relationship with dependent variable. To entering into an analysis to precede and normality to approve in order. These people normality it is being seen and the graph which it will say and a judgment first it draws it tries. Not to be like that and variable conversion to lead and a normality in order to be seen, conversion to have these variable after one and into the analysis which is real in order to enter. After enforcing an analysis, each recursive coefficient it interpreted especially and the independent variables should have had a dependent variable and what kind of relationship, in order to examine. Buys the school expense size is which degree with reasoning reduction woman family budget by, it thinks the help which it examines the reason thing. Continuously it increases it buys in about school expense from the government it buys it presents various branch countermeasures in about school expense curtailment. For example, the method which expands the internet strong will more, it presents the countermeasure of university student selection induction etc. of level by supplement studying execution, specialty, aptitude education activation, level by education option magnification and the letter center and it is come. Like this countermeasure preparation is prepared urgently and it is bought it reduces a schol expense a little it is but there makes be a possibility of contributing and making become it confronts it sees.-
dc.description.tableofcontentsⅠ. 서론 = 1 A. 연구 배경 = 1 B. 연구의 목적 = 2 C. 논문의 구성 = 2 Ⅱ. 다중 선형회귀분석 = 3 Ⅲ. 사교육비 지출 규모에 대한 실증 분석 = 6 A. 자료의 구성 = 6 B. 변수의 선정 = 7 C. 다중 선형회귀모형의 적합 = 13 Ⅳ. 사교육비에 대한 다중회귀분석 = 16 A. 변수의 선택 = 16 B. 정규성검정 = 17 C. 다중선형회귀모형으로의 적합 = 22 Ⅴ. 방과 후 학교에 대한 다중회귀분석 = 43 A. 변수의 선택 = 43 B. 정규성검정 = 44 C. 다중선형회귀모형의 적합 = 45 Ⅳ. 결론 = 63 참고문헌 = 65 ABSTRACT = 66-
dc.formatapplication/pdf-
dc.format.extent1650814 bytes-
dc.languagekor-
dc.publisher이화여자대학교 대학원-
dc.title2008년 한국 초중고 학생에 대한 사교육비 자료분석-
dc.typeMaster's Thesis-
dc.format.pageⅸ, 67 p.-
dc.identifier.thesisdegreeMaster-
dc.identifier.major대학원 통계학과-
dc.date.awarded2010. 2-
Appears in Collections:
일반대학원 > 통계학과 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE