View : 95 Download: 0

중학교 체육교과와 과학교과의 연계 수업을 통한 통합교육의 가능성 탐색

Title
중학교 체육교과와 과학교과의 연계 수업을 통한 통합교육의 가능성 탐색
Other Titles
Exploration of Middle School Inclusive Education through Connection of P.E. and Science
Authors
유소정
Issue Date
2010
Department/Major
교육대학원 체육교육전공
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Advisors
김경숙
Abstract
본 연구는 종합적인 안목을 갖고 폭넓게 사고할 수 있는 21세기형 전인으로서의 학생을 키울 수 있는 통합교육의 역할과 가능성에 대하여 탐구해보고자, 교과서 분석을 통하여 체육교과와 과학교과 간의 교과내용의 연계성을 찾아보고, 이를 바탕으로 실제 수업 현장에서 효과적으로 활용할 수 있는 수업 지도안을 구성하여 제시하는데 목적이 있다. 교과서 선정은 11종의 체육 교과서와 8종의 과학 교과서 중 각각 임의로 체육 교과서는 (주)두산, 과학 교과서는 (주)블랙박스에서 출판한 교과서를 선택하여 제7차 교육과정의 내용체계를 기초로 교과서의 진도시기와 교과내용을 분석해봄으로써 두 교과 사이의 연관성을 알아보았다. 체육교과의 이론, 육상, 체조, 수영, 개인 및 단체 운동, 무용, 체력운동, 보건의 8개 영역과 과학교과의 에너지, 생명, 물질, 지구, 환경의 5개 분야 중 에너지와 생명 분야를 분석 대상으로 선정하였다. 수업 지도안은 교과서 분석 결과를 토대로 통합교과측면에서 체육과 과학의 이론적 영역을 연계하여 두 교과의 수업이 어떻게 이루어 질 수 있는지 실제 수업에서 적용 가능한 구체적인 지도안을 구성하였으며, 질문지를 통하여 전문가들의 의견을 수렴하였다. 이상의 연구 방법과 절차를 통하여 다음과 같은 결과를 얻었다. 첫째, 교과서 분석 결과 체육에서 다루어지고 있는 과학적 이론들은 과학교과에서의 학습내용과 그 시기가 연계되어 있는 것도 있었지만 그렇지 못한 것들도 많았다. 또한 체육 교과서는 3개년동안 한정된 과학적 개념들을 단순 반복적으로 제시하고 있었다. 둘째, 수업 지도안은 위에서 실시한 교과서 분석을 바탕으로 본 연구자가 임의로 선정한 8학년의 체육교과 실기영역에서의 리듬체조 단원과 과학교과 에너지 분야에서의 여러 가지 운동 단원, 생명 분야에서의 자극과 반응 단원을 서로 연계하여 과학교과 3차시, 체육교과 6차시로 구성하였다. 셋째, 본 연구자가 구성한 수업 지도안에 대하여 현직 중학교 체육교사 3인과 과학교사 2인은 긍정적인 견해를 보였으며, 약간의 수정 및 보완 작업을 거친다면 실제 현장에서도 충분히 활용되어질 수 있으며 학생들의 학습에도 보다 긍정적인 효과가 있을 것으로 보았다. 이와 같은 결과를 통하여, 체계적인 연구와 진행 과정에 의하여 잘 구성되어진 교과 간 통합교육과정이 교사들의 협의를 거쳐 결합한다면 각 교과의 고유한 특징은 침범하지 않으면서도 교과가 분리되어 이루어질 때보다 서로를 극대화시킬 수 있는 엄청난 시너지 효과가 발생할 수 있을 것이라 기대되었다. 그러므로 앞으로의 새로운 교육과정 모색 시에는 각 교과별로 타 교과에서 중복되는 학습내용과 분량 등을 서로 검토하고 논의하여 조정함으로써, 학생들의 학습경험과 지식 습득이 적절하고 효율적으로 이루어질 수 있도록 해야 할 것이다. 또한 교사들은 상호 협력 속에서 서로의 교과 관련 내용에 대한 명확한 지식을 습득하고, 서로 간의 내용 연계를 감안하여 교수 학습 방법 및 시기에 대한 지속적인 고민이 필요하며, 국가와 학교 또한 통합교육이 실현될 수 있는 교육 환경 개선을 위한 정책적, 제도적, 경제적 지원을 아끼지 말아야 할 것이다.;The purpose of this study was to explore the roles and possibility of inclusive education. Inclusive education makes it possible to nurture well-rounded people who are discerning, have an extensive mental horizon and properly respond to the 21st century, and it's specifically meant in this study to analyze middle school P.E. and science textbooks and the relationship between the two subjects in an attempt to present feasible and effective lesson plans for inclusive education of P.E. and science. A textbook each was randomly selected from among 11 P.E. textbooks and eight science textbooks. One was a P.E. textbook published by Dusan Publishing Company, and the other was a science textbook published by Blackbox Publishing Company. The selected textbooks were analyzed in accordance with the content system of the 7th national curriculum to compare the progress charts and contents of the two subjects to look for connections between the two. In P.E., eight sections were selected for the analysis: theory, field and track, gymnastics, swimming, individual sports, team sports, dance, physical fitness exercise and health. In science, the sections of energy and life were selected from among five sections that also involved matter, the earth, and the environments. After the textbooks were analyzed, feasible lesson plans were devised by linking the theoretical sections of the two subjects, and then a survey was conducted on experts to gather their opinions. The findings of the study were as follows: First, as a result of analyzing the textbooks, some scientific theories were taught properly in compliance with the content and progress chart of science education, but that's not the case for many scientific theories. Moreover, the P.E. textbook continued to provide a set of limited scientific conceptions repeatedly for three consecutive years. Second, the lesson plans of three science sessions and six P.E. sessions were mapped out based on the results of the textbook analysis, which linked the randomly selected eighth-grade rhythm callisthenics unit of practical P.E., the various exercise units of the energy section of science, and the stimuli and reaction unit of the life section of science. Third, three middle school P.E. teachers and two science teachers took a favorable view of the lesson plans, and they thought that the lesson plans could be applicable enough and have a good effect on student learning with some modifications. Given the findings of the study, the application of a well-organized inclusive curriculum produced by systematic research and the consensus of teachers is expected to have a huge synergy effect by maximizing the unique characteristics of each subject without infringing on the characteristics. Therefore it's required to review and coordinate what's overlapped in different classes to prepare a better curriculum to step up the knowledge acquisition of students and enrich their learning experiences. Teachers should acquire knowledge in collaboration about what they have to know about other subjects to actualize inclusive education, and they continue to have a discussion on how and when to offer inclusive education. In addition, the government and every school should spare no efforts to take political, institutional and financial measures to create all the conditions for inclusive education.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
교육대학원 > 체육교육전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE