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중학생의 방과 후 요가활동 참여 동기가 학교생활 만족도에 미치는 영향

Title
중학생의 방과 후 요가활동 참여 동기가 학교생활 만족도에 미치는 영향
Other Titles
Impact of Participation Motivation in After-School Yoga Activities on Satisfaction with School Life among Middle Schoolers
Authors
김소연
Issue Date
2010
Department/Major
교육대학원 체육교육전공
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Advisors
김경숙
Abstract
본 연구는 학생들이 방과 후 요가 활동에 어떠한 이유로 참여하고 그 활동을 통해 청소년들의 가장 중요한 생활환경인 학교생활 만족도에 미치는 효과를 파악하여 학교현장에서 더욱 발전된 방향으로 운영될 수 있도록 기초자료를 제시하는데 그 목적이 있다. 이를 위해 연구방법으로는 설문조사를 실시하였고 연구대상은 2009년 현재 서울·경기지역에 소재하고 있는 중학교의 방과 후 요가 활동에 참여하고 있는 학생을 모집단으로 설정한 후, 회수된 설문지 230장 중 불성실하게 응답한 설문지 7부를 제외하고 최종분석에 223부를 이용하였다. 자료처리 방법은 빈도분석(Frequency Analysis), t-test, 일원변량분석(One-way ANOVA)과 다중회귀분석(Multiple Regression)을 실시하였고, 통계처리는 SPSS(Statistical Package for the Social Science) WIN 11.5 프로그램을 이용하여 분석하였다. 이상의 연구방법과 절차를 통해 다음과 같은 연구 결과를 도출하였다. 첫째, 중학생의 방과 후 요가활동 참여자의 일반적 특성(성별, 학년, 참가기간, 참가빈도, 참가강도)에 따른 참여 동기를 살펴보면, 먼저 성별은 방과 후 요가활동의 참여 동기에 유의미한 영향을 주지 않았으며, 학년에 따라서는 1학년 학생이 2, 3학년 학생보다 성취동기에서 유의미한 차이를 보였다. 또한 참여정도에 대한 결과에서는 참여빈도에 따라 유의미한 차이를 보였다. 즉, 건강체력 동기와 여가선용 동기, 성취동기는 요가활동에 자주 참여하는 학생일수록 높았다. 둘째, 중학생의 방과 후 요가활동의 일반적 특성에 따른 학교생활 만족도(교우관계, 교사와의 관계, 학습활동, 교칙준수, 학교행사)중 성별에 대한 결과, 남학생이 여학생보다 학습활동 만족도와 학교행사 만족도, 그리고 전체적인 학교생활 만족도에 유의미한 차이를 보였으며, 학년에 따라서는 2학년 학생이 1, 3학년 학생보다 학습활동 만족도에 유의미한 차이를 보였다. 참여기간에 대한 결과는 요가활동에 6개월 미만 참여한 학생이 6개월 이상 참여한 학생보다 학교행사 만족도에 유의미한 차이가 있었고, 참여빈도에서는 요가활동에 주 2회 참여하는 학생이 다른 학생보다 교칙준수 만족도에 유의미한 차이가 있었다. 그리고 참여강도에 대해서는 요가활동에 2시간 미만 참여하는 학생이 2시간 이상 참여하는 학생보다 교우관계 만족도와 교사와의 관계 만족도, 학습활동 만족도, 그리고 전체적인 학교생활 만족도에 유의미한 차이를 보였으며, 교칙준수 만족도에는 유의미한 차이를 보이지 않았다. 셋째, 방과 후 요가활동의 참여 동기와 학교생활 만족도와의 관계를 분석한 결과 건강체력 동기는 교우관계와 교사와의 관계, 학습활동, 학교행사 그리고 학교생활 만족도와 통계적으로 유의미한 정적 상관관계를 보였으며, 교칙준수와는 통계적으로 유의미한 상관관계를 보이지 않았다. 또한 학생들은 요가활동에 성취동기와 여가선용 동기로 참여할수록 교우관계, 교사와의 관계, 학습활동, 교칙준수, 학교행사, 그리고 학교생활 만족도에 통계적으로 유의미한 정적 상관관계를 보였다. 다음으로 방과 후 요가활동의 참여 동기가 학교생활 만족도에 미치는 영향에 대한 연구 결과, 교우관계 만족도와 교사와의 관계 만족도는 건강체력 동기와 통계적으로 유의미한 영향이 있었고, 학습활동 만족도와 학교행사 만족도에서는 성취동기가 통계적으로 유의미한 영향을 보였다. 마지막으로 교칙준수 만족도는 건강체력 동기와 성취동기가 통계적으로 유의미한 영향을 미쳤다. 본 연구를 통해 살펴본 결과, 학생들의 요가활동 참여 기간에 따라 난이도나 프로그램에 여러 가지 변화를 주어 지도하는 것이 참여 동기를 높이는데 효과적일뿐만 아니라 학생들이 흥미를 느끼고 더 즐겁고 만족스럽게 참여할 수 있을 것으로 보인다. 또한 내적 동기를 높일 수 있도록 학교 활동으로써 점수를 채우기 위한 것이 아닌 그 활동을 통해 무언가를 얻고 즐길 수 있도록 다양한 프로그램과 지도방법을 개발하여 스트레스 해소와 여가로써의 가치를 느낄 수 있도록 지속적인 연구가 필요하겠다.;The purpose of this study was to examine the participation motivation in after-school yoga activities among middle schoolers and the effect of the activities on their satisfaction level with school life, their most crucial living environments, in an effort to ensure the efficiency of the after-school program. The subjects in this study were students who took after-school yoga classes in middle schools located in Seoul and Gyeonggi Province. After a survey was conducted, the answer sheets from 230 students were gathered, and 223 answer sheets were analyzed except seven incomplete ones. As for data analysis, frequency analysis, t-test, one-way ANOVA and multiple regression procedures were utilized, and a SPSS(Statistical Package for the Social Science) WIN 11.5 program was employed. The findings of the study were as follows: First, regarding the relationship of the general characteristics of the middle school students to their participation motivation in after-school yoga activities, gender had no significant impact on their motivation. By grade, achievement motivation was more influential among the seventh graders than the eighth and ninth graders. As to connections between the degree of participation and the output of it, the frequency of participation made a significant difference to that. The students who participated in yoga activities more often were more motivated to do that to improve their health/physical fitness and make good use of leisure time, and achievement motivation was stronger among those students as well. Second, concerning connections between the general characteristics and satisfaction level with school life(peer relationship, relationship with teachers, learning activities, rule abiding and school events), the boys were significantly better satisfied than the girls with learning activities, school events and overall school life. By grade, the eighth graders were significantly better contented with learning activities than the seventh and ninth graders. In terms of the impact of participation term, the students who took part in yoga activities for less than six months were significantly different in satisfaction level with school events from those who did that for six months or more. By participation frequency, there was a significant gap in satisfaction level with rule abiding between the students who did that twice a week and the others. By the intensity of participation, the students who spent less than two hours practicing yoga were significantly different than those who spent two hours or more in satisfaction level with peer relationship, relationship with teachers, learning activities and overall school life. No significant gap was found in satisfaction level with rule abiding. Third, as for links between participation motivation and satisfaction with school life, the motivation of health and physical fitness had a statistically significantly positive correlation to satisfaction at peer relationship, relationship with teachers, learning activities, school events and school life. That had no statistically significant correlation to satisfaction with rule abiding. And achievement motivation and motivation of making good use of leisure time had a statistically significantly positive correlation to satisfaction at peer relationship, relationship with teachers, learning activities, rule abiding, school events and school life. As for the impact of participation motivation on satisfaction with school life, satisfaction level at peer relationship and relationship with teachers exerted a statistically significant influence on the motivation of health/physical fitness. Satisfaction level with learning activities and school events was under the statistically significant influence of achievement motivation, and motivation of health/physical fitness and achievement motivation had a statistically significant impact on satisfaction level with rule abiding. The above-mentioned findings suggested that yoga programs with a different degree of difficulty should be conducted in a different manner in consideration of how long students learned to practice yoga, which is expected to provided greater motivation to them and to let them find it more interesting and satisfactory to learn yoga. A variety of programs and teaching methods should be prepared so that they could be better motivated to learn something valuable from yoga and enjoy it instead of merely trying to boost their school grades. And in which way yoga education should be provided for them to get rid of their stress and find it worthwhile to learn yoga to make good use of leisure time should carefully be studied.
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