View : 487 Download: 0

Full metadata record

DC Field Value Language
dc.contributor.advisor박승하-
dc.contributor.author마신애-
dc.creator마신애-
dc.date.accessioned2016-08-25T10:08:57Z-
dc.date.available2016-08-25T10:08:57Z-
dc.date.issued2010-
dc.identifier.otherOAK-000000059210-
dc.identifier.urihttps://dspace.ewha.ac.kr/handle/2015.oak/185230-
dc.identifier.urihttp://dcollection.ewha.ac.kr/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000000059210-
dc.description.abstractThe purpose of this study was to identify if simulation game program has an influence on the change about reaction time, Multidirectional reach test of posture control ability, standing with one foot with closing eyes and physical self-efficience of middle-aged woman. The subject of study was 20 middle-aged women under 40~65 years old exercising in sports center located in Y gu, Seoul and they were divided into a test group and a control group. All these middle-aged women performed weight training program recommended for an hour and a half, three times a week and the women of a test group performed Simulation game program for an hour and ten minutes, three times a week for 8 weeks. This study is to have been measured reaction time, Multidirectional reach test(Newton, 2001) of posture control ability, standing with one foot with closing eyes and physical self-efficience. Data collected for this research was to have tested independent samples t to know if the evaluation levels about each of measure items has differences before the program by using SPSS 13.0 statistical program and ANOVA had been conducted to examine an influence which Simulation game program has on reaction time, Multidirectional reach test, standing with one foot with closing eyes and physical self-efficience. The following is a summary of analysis of this research. First, Simulation game program had a positive influence on a decrease of simple and selection response time about a light and selection response time about a sound of the middle-aged woman, but there was not any meaningful difference of simple response time about a sound between a test group and a control group statistically. Second, Simulation game program had a positive influence on improvement of right side reach, but there was not any meaningful difference of front reach and left side reach between a test group and a control group statistically. Third, Simulation game program had a positive influence on the increase in time about standing with one foot with closing eyes of the middle-aged women. Fourthly, Simulation game program had a positive influence on improvement of physical self-efficience of the middle-aged women. Through the analysis above, this study showed Simulation game program had a positive influence on reaction time, right side reach of posture control ability, standing with one foot with closing eyes and an improvement of physical self-efficience of middle-aged woman. If Simulation game program is suitably applied to sports activities of middled-age women, it can provide the program which not only ordinary action and action of sports activities are performed but also a hurt from a fall which happens in dynamic environment is prevented. In this, this study can be a meaningful analysis in aspects of field application.;본 연구의 목적은 시뮬레이션 게임 프로그램이 중년여성의 반응시간, 자세조절 능력인 다방향 몸통기울기, 눈감고 외발서기, 신체적 자기효능감에 변화를 미치는지 규명하는 것이다. 대상자는 서울시 Y구 소재 스포츠센터에서 운동하는 40-65세 미만 중년여성 20명을 무선표집하여 각각 10명씩 실험집단과 통제집단으로 분류하였다. 이 중년여성들은 권고된 웨이트 트레이닝 프로그램을 주 3회 1시간 30분씩 실시하는 여성들이며, 실험집단을 대상으로 시뮬레이션 게임 프로그램을 주3회 1시간 10분씩 8주 동안 실시하였다. 본 연구는 반응시간, 자세조절 능력인 다방향 몸통기울기(Newton, 2001), 눈감고 외발서기, 그리고 신체적 자기효능감을 측정하였다. 본 연구를 위해 수집된 검사자료는 SPSS 13.0 통계프로그램을 이용하여 프로그램 실시 전에 측정 항목별로 평가 수준에 차이가 있는지 독립표본 t 검정을 실시하였으며, 시뮬레이션 게임 프로그램이 반응시간, 다방향 몸통기울기, 눈감고 외발서기, 신체적 자기효능감에 미치는 영향을 살펴보기 위해 공변량분석(ANCOVA)을 실시하였다. 본 연구의 분석결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 시뮬레이션 게임 프로그램이 중년여성의 불빛에 대한 단순반응시간과 선택반응시간 및 소리에 대한 선택반응시간 감소에 긍정적인 영향을 미쳤으나, 소리에 대한 단순반응시간에는 통계적으로 실험집단-통제집단간의 유의미한 차이는 나타나지 않았다. 둘째, 시뮬레이션 게임 프로그램이 중년여성의 오른쪽 옆 몸통기울기 향상에 긍정적인 영향을 미쳤으나, 앞쪽 몸통기울기와 왼쪽 옆 몸통기울기에는 통계적으로 실험집단-통제집단간의 유의미한 차이는 나타나지 않았다. 셋째, 시뮬레이션 게임 프로그램이 중년여성의 눈감고 외발서기 시간 향상에 긍정적인 영향을 미쳤다. 넷째, 시뮬레이션 게임 프로그램이 중년여성의 신체적 자기효능감 향상에 긍정적인 영향을 미쳤다. 이상의 분석결과를 토대로 본 연구의 시뮬레이션 게임 프로그램이 중년여성의 반응시간, 자세조절 능력인 다방향 몸통기울기, 눈감고 외발서기, 그리고 신체적 자기효능감 향상에 긍정적인 영향을 미쳤다는 결론을 내릴 수 있다. 이와 같이 시뮬레이션 게임 프로그램이 중년여성의 스포츠 활동 참여에 적절하게 적용된다면, 일상적인 동작과 스포츠 상황에서의 동작수행뿐만 아니라, 역동적인 환경에서 순간적으로 발생하는 낙상을 예방하는 프로그램으로 제공 되어질 수 있다는 점에서, 현장적용 측면에서 의미있는 연구결과라 할 수 있겠다.-
dc.description.tableofcontentsⅠ. 서론 = 1 A. 연구의 필요성 및 목적 = 1 B. 연구 문제 = 5 C. 연구 가설 = 6 D. 연구의 제한점 = 6 E. 용어정리 = 7 Ⅱ. 이론적 배경 = 8 A. 자세조절에 기여하는 자세 제어 전략 및 체계 = 8 B. 노화와 운동에 따른 자세조절 능력 변화 = 12 C. 운동기술과 시뮬레이션 게임 프로그램 = 14 Ⅲ. 연구방법 = 19 A. 연구대상 = 19 B. 연구설계 = 20 C. 프로그램 구성 = 20 D. 측정도구 = 31 E. 연구절차 = 33 F. 자료처리 = 34 Ⅳ. 연구결과 = 35 A. 사전 동질성 검증 = 35 1. 반응시간 = 35 2. 다방향 몸통기울기 = 36 3. 눈감고 외발서기 = 37 4. 신체적 자기효능감 = 37 B. 시뮬레이션 게임 프로그램이 중년여성의 반응시간, 다방향 몸통기울기, 눈감고 외발서기, 신체적 자기효능감에 미치는 영향 = 38 1. 반응시간의 변화 = 38 2. 다방향 몸통기울기의 변화 = 44 3. 눈감고 외발서기의 변화 = 48 4. 신체적 자기효능감의 변화 = 50 Ⅴ. 논의 = 52 Ⅵ. 결론 및 제언 = 58 참고문헌 = 61 부록 = 67 ABSTRACT = 68-
dc.formatapplication/pdf-
dc.format.extent1352609 bytes-
dc.languagekor-
dc.publisher이화여자대학교 교육대학원-
dc.title시뮬레이션 게임 프로그램이 중년여성의 반응시간, 자세조절, 신체적 자기효능감에 미치는 영향-
dc.typeMaster's Thesis-
dc.title.translatedAn effect about the response time, posture control and physical self-efficience of middle-age women through program of simulation games-
dc.creator.othernameMa, Shin-Ae-
dc.format.pageⅸ, 69 p.-
dc.identifier.thesisdegreeMaster-
dc.identifier.major교육대학원 체육교육전공-
dc.date.awarded2010. 2-
Appears in Collections:
교육대학원 > 체육교육전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE