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텍스트 상세화가 한국어 읽기 이해와 우연적 어휘 학습에 미치는 영향

Title
텍스트 상세화가 한국어 읽기 이해와 우연적 어휘 학습에 미치는 영향
Other Titles
Effects of text elaboration on reading comprehension and incidental vocabulary learning of Korean
Authors
안기정
Issue Date
2010
Department/Major
교육대학원 외국어로서의한국어교육전공
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Advisors
김영규
Abstract
본 연구는 한국어 학습 환경에서 어휘의 중요성을 인식하고 학습을 돕기 위한 방법의 일환으로 텍스트 수정 방법 중 어휘의 설명을 추가하여 풀어쓰는 텍스트 상세화가 학습자의 읽기 이해와 우연적 어휘 학습에 어떠한 영향을 미치는지를 알아보는 연구이다. 텍스트 상세화는 텍스트 내의 어려운 어휘를 그대로 유지시키면서 잉여성을 더하는 수정 방법이기 때문에 학습자들은 진정성 있는 텍스트를 접할 수 있고 동시에 학습 효과를 증진시킬 수 있다는 장점이 있다. 본 연구를 위해 경기도 소재의 대학교 부설 기관에서 한국어를 학습하고 있는 다양한 국적의 초급, 중급 및 고급 학습자 90명을 대상으로 하여 실험을 진행하였다. 실험 집단에서는 상세화된 텍스트를 제시하고 통제 집단에서는 수정되지 않은 텍스트를 제시한 후에 읽기 이해 평가와 1차 어휘 주관식, 객관식 평가를 실시하였다. 또한 어휘의 기억 효과를 알아보기 위해 일주일 후에 2차 어휘 주관식, 객관식 평가를 진행하였다. 수집된 자료는 SPSS 14.0 프로그램을 사용하여 기술통계, 독립표본 t-검정, 대응표본 t-검정의 방법으로 분석하였으며, 사후 검증에서 처지의 효과 크기도 분석하였다. 본 연구에서는 다음과 같은 연구문제를 설정하였다. 연구문제 1. 텍스트 상세화는 한국어 학습자들이 읽기를 이해하는데 유의미한 영향을 미칠 것인가? 연구문제 2. 텍스트 상세화는 우연적 어휘 학습에 긍정적인 영향을 미칠 것인가? 연구문제 3. 텍스트 상세화는 우연적 어휘 학습의 기억 효과에 긍정적인 영향을 미칠 것인가? 실험을 통해 분석한 연구 결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 텍스트 상세화가 읽기 이해에 미치는 영향을 알아보기 위해서 독립표본 t-검정을 실시한 결과, 초·중·고급 집단에서 모두 실험 집단과 통제 집단의 점수 차이가 통계적으로 유의미한 것으로 나타났다. 분석 결과 상세화는 한국어 읽기 이해에 도움을 주는 것으로 검증되었고, 효과 크기의 검증 결과 상세화가 읽기 이해에 미치는 영향이 큰 편으로 나타났다. 둘째, 텍스트 상세화가 우연적 어휘 학습에 미치는 영향을 알아보기 위해서 독립표본 t-검정을 실시한 결과, 주관식 어휘 평가에서는 초급 집단이 통계적으로 유의미한 점수 차이를 보이지는 못했지만 나머지 집단에서는 모두 실험 집단과 통제 집단의 점수 차이가 통계적으로 유의미한 것으로 나타났다. 또한 객관식 평가의 분석 결과는 초·중·고급 집단에서 모두 실험 집단과 통제 집단의 점수 차이가 통계적으로 유의미한 것으로 나타나 상세화는 한국어의 우연적 어휘 학습에도 도움을 주는 것으로 검증되었다. 또한 효과 크기의 검증 결과 상세화가 우연적 어휘 학습에 미치는 영향의 정도는 읽기 이해에 미치는 영향에 비해서는 적은 것으로 나타났지만 중간 수준 이상의 영향을 미치는 것으로 분석되었다. 셋째, 상세화가 우연적 어휘 학습의 기억 효과에 얼마나 영향을 미치는지를 알아보기 위해서 독립표본 t-검정을 실시하였고, 집단 내에서 1차와 2차 어휘 평가의 차이를 알아보기 위해서는 대응표본 t-검정을 실시하였다. 분석 결과 2차 어휘 평가에서 상세화 집단이 무수정 집단보다 높은 점수를 보이기는 했지만, 통계적으로 유의미한 차이를 보인 것은 주관식 평가의 중급 집단뿐이었다. 또한 상세화 집단과 무수정 집단 모두 1차와 2차 어휘 평가에서 유의미한 하락폭을 보여 상세화가 어휘의 기억 효과에는 큰 영향을 미치지 못하는 것으로 나타났다. 본 연구는 학습자를 위한 입력 수정의 방법 중에서 어려운 어휘를 제거하거나 바꾸는 것보다 더 많은 정보를 제공하는 상세화 방안이 학습자의 읽기 이해를 도울 수 있고, 우연적 어휘 학습에도 효과적이므로 상세화 방법이 읽기 교재 수정의 효과적인 방법이 될 수 있음을 입증하였다. 또한 상세화 방법은 읽기 이해뿐만 아니라 우연적 어휘 학습에도 긍정적인 영향을 미치기 때문에 상세화된 텍스트를 잘 활용하면 교실 환경에서 명시적인 어휘 학습의 시간적 제약을 극복하여 더 많은 어휘 교육이 가능해질 것이다. 또, 기존에 중·고급 학습자 위주로 진행되었던 텍스트 수정 방식이 다양한 수준의 학습자를 대상으로 모두 적용가능하다는 것을 제안한다.;In recent years, text elaboration (which is a method of text modification) has been a focus as an aid to effective learning for foreign language learners. The purpose of this study is to bring more awareness to the importance of vocabulary as well as to investigate the effects of text elaboration on reading comprehension of learners and incidental vocabulary learning in the Korean learning environment. Since text elaboration’s aim is to add redundancy to the difficult vocabularies in a text, it assures that the learners still have an authentic text. Ninety foreign students, from various countries, participated in this study. The students were studying Korean in an university’s language institute located in Kyonggi province. The participants consisted of beginning, intermediate and advanced learners. The experimental group was provided elaborated text and the control group was provided non-modified text. Both of these groups took the reading comprehension test, open-ended vocabulary, and the first multiple choice exams. The second multiple and open-ended vocabulary tests were executed to gauge the efficiency of learners’ vocabulary memory, two weeks after the first test. Analysis of the collected data used: descriptive statistics, independent sample t-test, and paired t-test of the SPSS 14.0 program. The effect-size of the treatment was also analyzed to get a more reliable result. This study has the following three research questions. Question 1. Does text elaboration have a meaningful effect on the reading skills of Korean learners? Question 2. Does text elaboration have a positive effect on incidental vocabulary learning? Question 3. Does text elaboration have a positive effect on how efficiently incidental vocabulary learning helps learners in terms of memory? Summaries of results drawn from this study are as follows: First, in the levels of beginner, intermediate, and advanced, the difference of scores between the experimental group and the control group demonstrated statistical significance. It was verified that text elaboration helps reading comprehension in Korean and best facilitates the area of reading comprehension. Second, although the beginners did not show a statistically meaningful difference in the scores of the open-ended vocabulary test, all of the other level of learners did demonstrate this difference between the experimental and control groups. In terms of the multiple choice vocabulary test, all levels of learners showed a statistically significant score difference between the experimental and control groups, which verified the effectiveness of text elaboration on incidental vocabulary learning. Third, although the score of the experimental group given the elaborated text was higher than the control group given the original(non-modified) text, the result of the second vocabulary test showed only the intermediate level of learners demonstrated statistical significance in the open-ended vocabulary test. Moreover, the scores of the second vocabulary tests decreased in both the experimental and the control group. The degree of the decrease was statistically valid, and it was concluded that text elaboration did not affect the learners' power of memory. Results showed that text elaboration (providing extra information) is more helpful to learners' understanding of reading and incidental vocabulary than replacing difficult vocabularies or omission. Therefore, it was proved that text elaboration is an effective modification of reading materials which can help compensate for the disadvantages of several established text moderating methods. In addition, thanks to the fact that text elaboration has affirmative effects on incidental vocabulary learning as well as the understanding of reading, it is expected that elaborated texts will contribute to overcoming explicit time limitations of language classes and to developing a variety options for vocabulary education. Lastly, it is concluded that text modification which has restrictively considered only proficient learners can be also applied for all levels of learners.
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