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David Henry Hwang의 M. Butterfly 연구

Title
David Henry Hwang의 M. Butterfly 연구
Other Titles
(A) study of David Henry Hwang's M. Butterfly
Authors
白美香
Issue Date
1997
Department/Major
대학원 영어영문학과
Keywords
DavidHenryHwangButterfly영어영문
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Abstract
1960년대 이후 미국 문학계는 지금까지 백인 작가 중심이었던 흐름에서 벗어나려는 탈중심화 경향이 생겨난다. 백인 중심이었던 미국의 연극계 역시 이제까지 주변에 위치했던 흑인, 여성, 제3세계 작가들이 중심에 서려는 움직임으로 변화가 일기 시작한다. 이는 중심부의 절대성에 회의를 제기하고 이제껏 소외된 주변부를 인정하고 중요시하게 된다는 점에서 의의를 찾을 수 있다. 이들 작가들은 실제로 미국 사회가 당면한 사회적, 정치적, 문화적 문제와 주제들을 자신들의 극속에 담아냄으로서 극의 내용을 다양화하였으며 극의 형식에 있어서도 다양한 형식을 시도하여 극의 발전을 이루어낸다. 이러한 시대적 배경에서 등단한 David Henry Hwang(1957- )은 중국계 미국인 2세로서 여느 소수 작가들과 마찬가지로 미국속의 주변인으로서 자신의 위치와 정체성을 정의내리려는 시도를 하게 된다. 그의 작품안에는 동양과 서양이 늘 구현되어 왔는데 특히 본고의 연구 대상인 M.Butterfly(1986)에서 Hwang은 동서양이 서로의 문화에 대해 갖는 고정관념과 선입견으로부터 출발하여 이와같은 개념이 와해되고 붕괴되는 과정을 도식적으로 그려나간다. 구체적으로 Hwang은 서양이 동양을 열등하게 간주하며 피지배자로 상정하는 오리엔탈리즘이 서양의 제국주의에서 비롯되었음을 지적하며 비판한다. 오리엔탈리즘이란 서양을 우위에 동양을 하위에 상정하며 특히 서양이 동양에 대해 재구성하며 허구화하고 신화화하는 토대가 된다. 그리고 제3세계를 중심으로 시작되어 반서양, 반제국주의 그리고 탈식민주의를 주장하는 옥시덴탈리즘에 대해서도 비판하고 있다. 이 두가지 시각 모두는 서로의 문화에 대해 갖는 편견으로서 현실의 세계에는 맞지않는 허구이며 환상이다. 또한 세계를 상하위의 개념으로만 파악한 이분법적인 사고의 산물이다. Hwang은 이 작품에서 이분법적인 시각의 폐해를 드러냄으로서 이러한 시각의 해체를 주장하며 동서양 신화 역시 해체시켜 나간다. 여기서 동양에 대한 신화란 현실에서는 존재하지 않는 허구로서 서양이 상상으로 재현해 낸 동양을 의미하며 서양에 대한 신화 역시 스스로의 이데올로기 안에서 유형화한 자신만의 모습에 해당된다. 이러한 신화가 해체되는 과정에서 도입된 옥시덴탈리즘은 오리엔탈리즘과 서양의 고정관념으로 유형화된 동양 신화를 해체하려는 의도에서는 필요하지만 또 하나의 도그마로 전락해버린다. 결론적으로 말하자면 양자는 공평한 문화간 대화를 불가능하게 만든다는 점에서 부정적이다. Hwang은 반복 구조를 이극에 도입함으로서 극의 결론에 대한 해석을 유보하게 되는데 이것은 일반 대중을 극의 비평가로 상정하는 것이며 또한 모두가 이극의 주인공이 될 수 있다는 점과 연관된다. 더 나아가 이극의 반복 구조를 통해 우리 모두 전형화된 사고방식과 고정관념에서 탈피하지 않는한 희생이 되풀이 될 것임을 지적한다. 한사회나 제도안에서 미지의 것이나 경험하지 못한 타자에 대해 고정되게 파악하는 것은 위험한 독단에 해당된다. Hwang은 이점을 지적하며 모든 문화에서 공통적으로 발견할 수 있는 보편성을 바탕으로 열린 시각으로 대상을 파악할 것을 주장한다. 이는 이제껏 이의없이 받아들였던 진실이란 상대적인 진실일 뿐이므로 고정되고 절대적이며 일원화된 종래의 사고체제를 버리고 유동적이고도 상대적인 열린태도를 우리 모두가 갖게 되기를 바라는 것이다. 지금까지 이 극에 대한 평은 반서양적인 극이라는 의견이 지배적이지만 본고에서는 위에서 언급한 내용을 바탕으로 Hwang이 反서양이나 反동양을 주장한 것이 아니라 서로에 대한 상호이해를 바탕으로 보다 보편적인 문화 이해를 주장하고 있음을 밝히고자 한다.;There has been a deconstructing movement of attemping to escape from the flow of a white-writer centered American literary circle since the 1960s. The change was that the Blacks, the Women and the third world writers who up to then had been marginalized, were trying to recenter and replace the White-centered drama circle. This movement was significant in it raised an objection to the centering and admitted the importance of the marginalized. In their works the marginalized began to deal with social, political, cultural issues and themes that the American society was presently confronting. In addition, they variated the contents of drama with the help of new writing materials, and also developed various, experimental forms. With this historic background David Henry Hwang, a second generation, Chinese-American writer entered the American drama circle, and attempted to define his self-identity as an Asian-American in his early works. In M. Butterfly, the subject of this study, Hwang writes about the fixed ideas and prejudices about the Orient, and the Occident and displays a schematizing process of the disnitergration and the collapse of such ideas. Given a closer look, Hwang criticizes Orientalism, the prejudice of the West, and Occidentalism, that of the East. The former is a point of view that assumes the West as superior to the East, which originates in Imperialism. The stereotyped concept of Orientalism it that the West maintains a much higher position compared to the East. Orientalism assumes that the West has reconstructed the Orient, as well as making illusions and myths about it. In contrast to this, Occidentalism views the Occident or third-world as the superior, and develops arguments concerning anti-imperialism, anti-westernism, and decolonization. However, these two views are merely binary, for they confine the understanding of the world to two concepts, that of the superior and the inferior. Hwang points out such defects of binarism, and goes on to deconstruct both points of view, disintergrating the myths of the East and the West. Ending his drama with the mode of repeated play, Hwang reserves hasty interpretation, while indirectly propsing a message that there will be continuous sacrifice unless we can escape from fixed ideas. Within certain societies and institutions we are likely to perceive the unknown or the other with prejudices. In his drama, Hwang points out that such attitudes are arbitrary. Hwang proposes universality throughout all culture and suggests that we must regard all things with an open attitude and perception. Hwang asserts that the truths that have been accepted as mild facts are in fact relative concepts, capable of different perspectives. He asserts that we should abandon the previous one-way thingking system and instead accept a mobile, relative and open attitude. Until recently, most criticisms about Hwang's drama have been centered on an anti-Western view of literature. However, this thesis, rather than alluding to anti-westernism or anti-easternism, will hopefully reveal Hwang's intentions of proposing a cross-cultural understanding among people.
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일반대학원 > 영어영문학과 > Theses_Master
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