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산업체학교를 통한 기업의 노동력 확보 필요와 취학노동자의 교육욕구간의 갈등 분석

Title
산업체학교를 통한 기업의 노동력 확보 필요와 취학노동자의 교육욕구간의 갈등 분석
Other Titles
(An) Analysis of Conflict Between Worker-students' Educational Desire and Firms' Strategy for Labor Force in the Industry-attached
Authors
한주미
Issue Date
1990
Department/Major
대학원 교육학과
Keywords
산업체학교기업노동력취학노동자교육욕구갈등
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Abstract
본 연구는 기업의 노무관리 전략의 하나로 설치, 운영되는 산업체학교의 설립배경을 살펴보고, '학생'과 '노동자'라는 두가지 속성을 가진 산업체 취학노동자의 교육욕구와 기업의 산업체학교를 통한 노동력 확보 필요간에 나타나는 갈등을 분석함으로써 산업체학교의 교육적 기능정립에 대한 전망을 세워보고자 한다. 이러한 목적하에 본 연구는 취학노동자의 교육욕구와 기업의 노동력 확보 필요 간의 관계를 분석하기 위해서 경인지역과 부산지역 취학노동자 19명을 선정하여 심층면접을 실시하였고, 취학노동자 자신에 의해 표현된 생활글 분석을 병행하였다. 조사대상학교 운영실태와 학생현황에 대한 정보와 설명을 학교교사 4명과의 면접을 통해서 얻었으며, 각 학교의 모집요강과 교육계획서 4부도 분석하였다. 그리고, 산업체학교의 설립배경과 현황은 노동부와 문교부의 자료와 선행논문들을 분석하였다. 조사결과 다음과 같은 점들이 밝혀졌다. 첫째, 수출지향적 한국경제정책에 따라 노동시장 내부구성에도 변화를 맞게 되었는데, 생산직 노동자의 공급부족현상이 심각해지자 국가는 중등교육 확대조치라는 정책발표를 통해 산업체학교의 설립과 운영을 권장하였으며, 기업은 노동력 유인체계로서 산업체학교를 설립, 운영하게 되었다. 둘째, 기업은 산업체학교 운영을 통해 안정적인 노동력 확보를 할 수 있게 되지만, 한편으로는 학교운영에 따른 재정적 부담을 덜기위해 취학노동자에게 입사순서나 생산실적에 따라 취학기회를 부여함으로써 노동과정을 통제한다. 세째, 노동력 확보를 위해 산업체학교를 유인체계로 이용하나 학교와 교사에게는 학생선발권이 없으며, 기업의 의사에 따라 입학이 결정된다. 모집방법에서도 수업에 지장을 초래할 만큼 교사와 학생을 동원하며, 일선 학교와 관계를 맺고 소개비 지급 및 행사지원 등을 실시하여 정기적으로 학생들을 소개받고 있다. 네째, 취학노동자들은 학력에 따른 임금격차, 승진차별, 취업기회의 차별, 사회적 인식 때문에 상급학교 진학의 욕구가 높게 나타났으며, 학교졸업을 통해 보다 나은 곳으로 이직하려는 계층상승 욕구가 높아 자신을 '노동자'로 인식하기 보다는 '학생'으로 규정한다. 따라서 계급적 정체감이 낮게 나타났다. 다섯째, 기업은 학교에 대한 지원을 꺼려하여 교육환경이 부실하며, 따라서 미진학 청소년에 대한 교육기회의 확대 실현이라는 것도 '취학기회 제공'과 '졸업장-학력인정' 이상의 의미를 가진다고 보기 어렵다. 제도적으로도 부실한 교육환경이나 취학에 방해를 주는 부당노동행위에 대해 규제력을 갖지 못하며, 장학행정 지도도 미비하다. 한편, 취학노동자들은 취학 기회의 제공이 큰 동기로 작용하여 근로조건이나 학교운영에 불만이 있어도 어쩔 수 없이 불편을 감수하고 있으며, '졸업장'을 따기위해 이직을 꺼려한다. 이상의 분석결과를 통해서 몇가지 시사점을 추론해 본다. 첫째, 국가의 '중등교육 확대 정책'으로 시행된 산업체학교는 한국 노동시장에서의 노동력 확보 필요에 부응하는 기관으로 이용되었고, 자본가의 이익에 도움을 주지 못 할 때는 언제든지 외면당할 수 있는 교육제도로써 산업체학교의 기능정립 필요가 시급하게 제기되고 있다고 볼 수 있다. 둘째, 90년 현재 경제기획원의 장기인력 수급대책에 따라 실업교육의 확대가 촉진되고 있는데 이는 양질의 노동력을 확보하기 위한 한국 독점자본의 이해를 대변한 정책으로 설명할 수 있다. 산업체학교는 한국교육, 특히 실업교육 정책과 긴밀한 관련이 있으므로 산업체학교의 실제적인 기능을 파악하기 위해서는 문교부의 교육정책과 산업담당 부처의 준교육적 정책의 변화와 관련지워 탐색되어야 할 필요가 있다.;This paper starts with the question "why the firms use the industy-attached schools as one of the strategies for labor management?" Industry-attached schools were created in order to meet the need of firm to train and secure high quality educated labor force and made a remarkable progress by the nation's policy of the expansion of secondary education. Industry-attached schools were described by the two aspects which is one of the educational system in the capitalistic society and one of the strategies of labor management. The purposes of this study are the following; First, for analyzing the background to set up that schools as one of the strategies for labor management. Second, for inspecting the condition of the schools as the educational systems. Third, for analyzing what, is the function of such education and what is the concrete way by which the firm secure the labor force through these schools For this purpose, such methods as life history and the qualitative analysis by the in-depth interviews were employed. The interviews were presented to 19 worker students and 4 teachers in Kungki and Pusan area. Life history methods show vivid and realistic conflict in the students' daily life. The results of this study are the following: First, the background of the Industry-attached schools which have been established by the nation's policy of expansion of secondary school is greatly involved in the interest of the capital which aimed for securing labor force in firm. Second, worker-students want to enter the high school because the academic career is useful for promotion, high wages, or frequent chances of occupation, positive social cognition, etc,. So enterprises used the worker-student's eager for study as one of the efficient labor management strategy. Third, Industry-attached schools contribute to firms' demand to secur labor force, by setting up sisterhood relationship with enterprises and introducing their students to them. The schools cannot perform the appropriate educational function under the poor and intractable educational circumstances. In other words, the financial problem of the firms derived from the industry-attached schools have been passed on to the worker-students who are discriminated against in the working conditions. Furthermore the educational conditions are poor according to the firms' reluctance to offer expenditure to the industry-attached schools. Forth, the process to secure student labor force often disturb the classwork because it is advanced in the class between the worker-students and teachers, in which the firm revealed the excessive desire for securing labor force. In addition to this, the worker-students cannot help but accept inconvenience helplessly, for maintainng the attendence chance in Industry-attached schools, though they feel some unsatisfactory working conditions or school administration. worker-students don't like to change the occupation until the diplomas are attained. During the attendence of worker-students in industrial-attached school, the firm can take advantage to have relatively stable labor force. Lastly, worker-students suffer for harsh work conditions and poor educational enviornments, though they are eager to continue the study which help to abolish wage-discrimination, provide frequent, chances for occupations and improve the personal treatment in working place. They don't present the complaint, being afraid of missing chance to learn even under the unfair treatment such as low wages or no time to rest in heavy load of working and study. Above mentioned results imply the following: First, Industry-attached schools are used as a correspondent institutions for demand of labor force in Koroea labor market. Whenever it is opposed or of no use to the interests of capital, it would be eliminated. So, there are needs to establish the appropriate educational function of industry-attached schools. And improvement of industry-attached schools is required not as a means of labor management but as an educational system which consider the realistic condition of worker-students. And the number of the students at the industry-attached school is on the decline from 1990 as the overall expansion of secondary school. But otherwise, the new forms of labor management. way are performed such as in-company colleges or on-the-job training of vocational schools according to the implementation of manpower supply-demand policy under the Economic Planning Board's control. It. was viewed as an contributing policy to the interest of monopolistic capiital for high quality labor force. Industry-attached schools were created essencially to meet the needs and goal of the Korean Market Place to secure labor force, and these characteristics are defined as one of the labor-management way by using the worker-students' enthusiasm for study.
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