View : 26 Download: 0

法泉寺 智光國師玄妙塔에 關한 硏究

Title
法泉寺 智光國師玄妙塔에 關한 硏究
Other Titles
STUDY ON THE STUPA OF CHIGWANG-KUKSA OF POPCHONSA
Authors
李榮姬
Issue Date
1985
Department/Major
대학원 미술사학과
Keywords
법천사지광국사현묘탑미술사불교
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Abstract
The study on the stupa is one of the important fields in stone art and has been performed regularly since 1960's focusing on the typical styled octagonal-round structure The recent trend of the studies in stupa is represented by the growing interests in the special styled stupa. Therefore, in the presented paper, the stupa of Chigwang-Kuksa of Po˘pchonsa (法皇寺 智光國師玄妙塔 1085, National Treasure No.101) which is the typical model of special styled stupa was studied in order to understand the characteristics of this stupa and stimulate the studies in the field of the special styled stupa. The methodology and results of this study are as follows: 1. To understand the construction backgrounds of this stupa, the life of Chigwang-Kuksa Hae Rean (智光國師 海麟, 984-1070) was reviewed through the interpretation of his inscription. From the above mentioned study, following facts could be found. Firstly, Po˘p^-sang Jong (法相宗) which was the most powerful Budistic sect in the middle of Koryo˘ dynasty had a great power of influence in that society. Secondly, the historical background of the construction period 11th century was that the social and cultural stabilization were accomplished with the lapse of the early transitional period of the Koryo dynasty. 2. To clarify the characteristics of the stupa of Chigwang-Kuksa, the structural distinctions and the external decorations of this stupa were studied. The detail features are as follows. Firstly, the structural distinction of this stupa distinguished from the other octagonal-round shaped stupa is that plane overview of this stupa is square. The seven storied structural elements are supported by the upper and lower base flatforms. And, to give the stability and variation to this huge stupa, the height and width of each floor is varied. Another structural feature of this stupa is the structural consistency in the curtain styled (長幕形) cover stone (甲石) and the canopy styled (天蓋形) roof stone (屋蓋形). Secondly, 20 patterns of the distinctive external decoration were sculped on this stupa. Through the studies of this external decorations, the distinctive decorations styles of transitional period such as planized, patternized, and designed features were found. This fact explains that the dominant sculpture tendency of the stupa in 10th century was shifted to the artistic tendency in 12th century. Additionally, the multiple embossment of the same pattern relief at different positions shows a intense decorative feature of this stupa. And, some unique patterns of decoration which had not been seen in the other stupa were found. Particularly, it is worth of attention that this stupa shows the factors of Persian art. 3. The background of the specific characters in type and the influences of the Persian art in this stupa were studied. Firstly, this stupa is affected by the cultural capability of the Koryo dynasty in 11th century when the originality of the Koryo culture began to be found and the geopolitical factors of Wan-Ju (原州) region. Secondly, the sculptured relics showing the situations of those days and the prosperous trade with Persia at that time notify that the stupa of Chigwang-Kuksa was influenced by the Persian art. Through the above mentioned investigations, it was concluded that the stupa of Chigwang-Kuksa occupies an important position in the ancient Korean art pieces. Furthermore this stupa is an rare art piece that shows an characteristics of the foreign art.;石造美術의 중요한 分野를 이루고 있는 浮屠에 대한 硏究는 典型樣式인 八角圓堂型 浮屠를 중심으로 1960年代 以後 본격적으로 이루어졌다. 最近의 硏究動向은 典型樣式과 다른 異型의 特殊型 浮屠에 대한 관심이 고조되고 있으므로, 特殊型 浮屠를 대표하는 法泉寺 智光國師玄妙塔( 1085, 國寶101號 )을 考察함으로써 玄妙塔의 性格把握 뿐만아니라 特殊型 浮屠 硏究에 일익을 담당하고자 했다. 위와 같은 硏究課題를 가지고 다음과 같은 方法으로 고찰해 보았다. 1. 玄妙塔의 造營背景을 파악하기 위해서 玄妙塔의 主人公인 智光國師 海麟( 984∼1070 )의 生涯를 玄妙塔碑文을 근거로 하여 살펴보았는데, 玄妙塔의 造營에는 高麗佛敎의 中心勢力으로 대두한 高麗中期 法相宗 敎壇의 막강한 힘과 高麗初의 過渡期를 지난후 社會·文化的 安定을 이룩한 11세기라는 時代的 背景이 있었음을 알 수 있었다. 2. 玄妙塔의 性格把握을 위해 構造와 表面莊嚴 두 部分으로 나누어 시도해 보았는데 다음과 같은 特徵을 찾을 수 있었다. 첫째, 構造上의 特徵은 전체 構造의 平面이 方形이라는 點이다. 이는 平面이 八角인 八角圓堂型 淨屠와 다른 特殊形式으로 玄妙塔만의 特殊性이다. 이외에 7層의 部材로 上·下層의 높은 基壇을 構成하여 塔身을 받쳤으며 층층이 높이와 넓이에 變化를 주어 巨大한 塔에 安定感과 變化感을 준 構造와 帳幕形의 上·下層基壇 甲石과 天蓋形의 屋蓋石에서 볼 수 있는 構造의 일관성도 特徵이다. 둘째, 塔의 全面을 細分하여 20여 種類의 多樣한 紋樣을 빈틈없이 彫刻한 表面莊嚴에서는 10세기 淨屠의 강한 彫刻性이 12세기의 工藝的인 傾向으로 옮겨가는 過渡期的 樣相인 平面化·紋樣化·圖案化라는 特徵을 찾을 수 있다. 또한 同一한 紋樣이 莊嚴된 位置에 따라 다르게 여러번 彫刻되어 강한 裝飾性을 보이는 點도 特徵이다. 表面莊嚴의 紋樣中에는 他浮屠에서 볼 수 있었던 紋樣외에 玄妙塔에서 처음으로 보이는 紋樣도 있어 주목되며, 특히 西域美術의 影響을 보이는 紋樣은 玄妙塔에 外來的인 要素를 지닌 美術品이라는 特殊性을 부여하므로 가장 큰 特徵이라 하겠다. 3. 玄妙塔의 樣式上의 特徵中 特殊形式과 西域美術의 影響이라는 特殊性을 지니게 된 背景을 고찰하였는데 첫째, 特殊形式의 發生에는 高麗的인 造形美가 탄생하는 11세기의 文化的 力量과 原州地域이라는 地域的 要因이 作用하였음을 알 수 있었다. 둘째, 西域美術의 影響은 당시 활발했던 페르시아 地域과의 交易 뿐만아니라 現存하는 遺物을 통해 玄妨塔 以前에 이미 페르시아 地域과의 交流를 보여주는 美術品이 있었음을 확인할 수 있었기 때문에 입증이 가능하였다. 以上의 考察로 平面이 方形인 特殊形式의 浮屠이며 外來的 要素를 지닌 美術品이라는 玄妙塔의 性格把握이 가능하였으므로 玄妙塔은 特殊型 浮屠이며 나아가 11세기 高麗美術 뿐만아니라 韓國 古代美術에 있어서 중요한 位置를 차지하는 美術品임을 입증할 수 있었다.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
일반대학원 > 미술사학과 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE