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권근의 정치사상 연구

Title
권근의 정치사상 연구
Authors
유성숙
Issue Date
1990
Department/Major
대학원 사학과
Publisher
이화여자대학교 대학원 사학과
Degree
Master
Abstract
陽村 權近(恭愍王元年, 1352∼太宗 9年, 1409)은 驪末鮮初 사회변동기에 성리학적 정치이념기에 성리학적 정치이념을 바탕으로 현실사회를 개혁하고자 하였던 新興儒臣의 일원이었다. 그는 高麗 末에는 王朝開創에 반대하였지만 朝鮮 建國 이후 朝鮮王朝에 出仕하여 太宗祖에 유교적 통치체제을 구축하는데 一助를 한 인물이었다. 이러한 권근의 정치적 변모는 개인적인 이해관계와 정치적 이념 양면이 함께 작용한 결과였다. 그리고 그는 조선 왕조에 出仕했음에도 불구하고 자신의 정치이념을 변화시키지 않았을 뿐만 아니라 오히려 태종대에 重用됨으로써 그 이념을 현실정치에 구현하였다. 본고는 이러한 점에 주목하여 권근의 정치사상과 정치활동을 파악하고자 하였다. 권근은 스승 李穡을 통해서 窮理보다는 居敬을 강조하는 실천·윤리적 성격의 성리학을 받아들였으며, 유교적 도덕정치가 실현된 中國古代의 理想社會를 지향하였다. 따라서 그는 현실사회가 □常의 회복과 통치자의 도덕성에 바탕을 둔 교화로써 유교적 도덕정치가 실현되는 사회가 될 수 있다고 확신하였다. 이러한 性理學的 政治理念을 토대로 권근은 려말 사회의 모순을 해결하고 조선 초 유교적 사회질서를 확립하고자 하였다. 따라서 권근은 고려 말의 사회적 혼란은 기본적으로는 인간 개개인의 도덕적 타락 특히 통치자의 도덕성 상실에서 기인하는 것으로 보았다. 부분적으로는 고려 초에 제정된 정치·사회제도의 문란에서 비롯된다고 생각하였다. 이에 그는 통치자의 도덕성 회복과 정치·사회제도의 재정비를 통해서 사회의 안정을 구축하고자 하였다. 이처럼 권근이 고려 말에 제시한 현실개혁론은 조선건국을 주도한 세력에 의해서 일시 좌절되지만, 그가 조선왕조에 출사한 이후 특히 태종대 이후에 조선왕조의 사회질서를 성리학적 사회질서로 재편하는데 기여하였다. 權近의 정치·사회개혁론은 자신의 정치적 이념을 현실정치에 실현시키려는 제도적 방안이었다. 그의 관제개혁론은 군신간의 상호협조를 통해 군주나 權臣의 일방적 독주를 막는 대신에 王權과 臣權이 조화를 이루는 유교적 관료정치를 이룩하려는 것이었다. 그리고 그가 유교적 도덕정치를 이룩하는데 가장 중요하게 생각한 통치자의 도덕성은 경연과 교육제도라는 방안으로써 보장하고자 하였다. 한편 려말선초 권근의 정치적 변모는 자신의 정치·사회적 기반을 유지하기 위한 것이기도 하였다. 그리고 그의 정치·사회개혁론은 定宗·太宗代에 자신의 정치·사회적 기반을 강화시키는 데 이용되었다. 따라서 려말선초 권근의 정치적 변모는 그의 現實認識과 經世觀에서 비롯된 것일 뿐만 아니라 자신의 정치·사회적 기반을 유지하려는 동기에서 비롯된 것이었다. 이러한 그의 정치사상과 정치활동은 河崙·李詹·□長壽와 같은 인물들의 그것과 유사한 점이 많았다. 이들도 권근과 마찬가지로 정치적·사회적 기반을 유지하는 동시에 자신들의 정치이념을 바탕으로 사회를 개혁하기 위해 고려 말에는 왕조개창에 반대하였으나 조선 건국을 전후로 하여 조선왕조에 출사하였다. 그러므로 려말선초 권근의 정치활동은 그의 정치이념과 정치적 이해관계가 함께 관철된 것이다. 또한 그는 하윤·이첨과 함께 자신들의 학문적 능력과 經世觀였을 바탕으로 당시 시대적 과제였던 유교정치의 구현이라는 기치아래 조선왕조의 유교적 사회질서를 마련하였다. 이러한 권근의 정치이념은 世宗代에 그의 제자들에 의해 계승되었다.; Yan Chon(陽材) Kwon Kun(欌近) belonged to Sadaebu, new official class, trying to reform then society on the basis of Neo-Confucian political idea during the society upheaval from Korea to Chosen dynasty. Though he had stood against openning of the Chosun dynasty, he laten helped King Taejong(太宗) to build Confucianism-based ruling system. His transfiguration was affected not only by his own political interest but political idea. Though he worked for Chosun dynasty he did not changed his political idea, or rather he actualized his idea into reality. In this thesis I tried to analyze political idea and activities while paying attention to above mentioned aspects. Kwon Kun was taught practical and ethical Neo-Confucianism by Lee Saek(李穡) and he idealized ancient chinese utopia which had realized Confucianism in politics. Therefore he firmly believed recovery of Gang Sang(綱常) and education(敎化) on the basis of ruler's morals as the way leading to Confucianism actualized society. He tried to solve social problem in the last period of Korea dynasty and establish Confucian social order in the beginning of the Chosun dynasty with Neo-Confucian political idea. Kwon Kun considered the moral degenerate of each individual and the loss of morality of the ruler as main causes for the social chaos of Korea dynasty. He also thought the disorder in political and social system established in the early days of the Korea dynasty. Thus he tried to build social stability through the recovery of ruler's morals and establishment of new political and social system. Though his social reform idea had been thwarted in Korea dynasty by those who later built Chosun dynasty, it played important role in building Neo-Confucian social order in Chosun dynasty since the period of King Teajong. Kwon Kun's socio-political reformism was a systematic scheme to implement his political idea In reality. His government organization reformism contended Confucian bureaucracy with cooperation. And accord between King and subject in stead of running alone of one side. He also intended the Kyoun Youn(經筵) and education system do keep ruler's morality thought as most important. His political transfiguration was to preserve his socio-political basis. And his socio-political reformism was used to strengthen it. His change was stemmed not only from his social and political view but also a Motivation to preserve his own political and social basis. Kwon Kun's political idea and activitics were so similar to these of Ha Yun(河崙), Lee Chum(李詹), Sul Jangsu(懷長叢). They entered Chosun dynasty but had objected during last period of Korea dynasty to the opening of Chosun dynasty in order to keep their socio-political basis and to refers society on the basis of their political ideas. So Kwon Kun's political activities were to accomplish his political idea as well as interest wick Ha Yun and Lee Chum he built Confucian social order in Chosun dynasty under the slogan of realization of Confuclancracy. Kwon Kun's political idea was succeeded by his disciples in the reign of King Sejong(世宗).
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