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캐롤 크리스트(C. P. Christ)여성신학 연구

Title
캐롤 크리스트(C. P. Christ)여성신학 연구
Authors
이숙진
Issue Date
1990
Department/Major
대학원 기독교학과
Publisher
이화여자대학교 대학원 기독교학과
Degree
Master
Abstract
By now, the feminist theology which began by the influence of feminist thought made a contribution to the growth of consciousness of women and ideological critique of christian tradition. Recently, a reconstruction of new system of theology from feminist perspective is required to go beyond the simple critique of the tradition. The purpose of this thesis is to examine the receptibility of Carol P. Christ's theology in Korean feminist theology by considering her theological world which attempts feminist theological methodology. First, I sought to examine the position and motif of her theology in the current of western feminist theology. And then, in chaper Ⅱ, I examined her methodology of theology, in accord with the premise of liberation theology which penetrates her methodology. Consequently I acknowledged that she developed theology from throughly examining experiences of women. And in chapter Ⅲ, I saw that, because she started from examination of experiences of women, patriarchial Christian tradition is powerless to establish women's identity in her view. So she demands that it should be abolished. And then, I recognized in her understanding of God the reference of feminism is found in pre-patriarchial Goddess Religion. In a chapter Ⅳ, I summarized that positive and negative meaning of her thealogy through the evaluation by western feminist theologians In a concluding chapter, I searched for receptivity and critique of her theology. And I proposed how the theology of Christ can be accomodated by Korean feminist theology which is conducted in the different culture.; 여성해방사상의 영향을 받아 대두된 여성신학은 그간 여성의 의식화 작업과 기존의 기독교 전통에 대한 이데올리기비판 작업을 하여왔다. 최근에는 전통에 대한 비판작업에만 머무는 것이 아니라 페미니스트적 입장에서 새로운 신학체계를 형성하는 일 (재건작업)이 요구되고 있다. 본 논문에서는, 이러한 요구에 부응하여 본격적으로 여성신학의 신학화 작업을 시도한 캐롤 크리스트의 신학세계를 고찰하며, 이에 대한 한국여성신학에서의 수용문제를 검토하려 했다. 이를 위해 먼저 크리스트 신학이 서구여성신학계에서 차지하는 위치와 그녀의 문제의식을 살펴보았다. 그런 연후에 2장에서는 신학하는 방법의 중요성을 간파한 해방의 신학들의 전제에 따라, 크리스트의 신학 방법론을 살펴보았다. 그 결과 그녀는 철저하게 여성의 경험에서 신학을 전개하고 있음을 알 수 있었다. 그리고 3장에서는 여성의 경험에서 신학을 시작할 때 가부장적 종교인 기독교 전통은 여성의 정체성 발견에 힘이 될 수 없기 때문에 이를 폐기해야만 하고, 가부장제 이전의 여신종교에서 여성해방의 전거를 발견하는 크리스트의 신인식을 살펴 보았다. 4장에서는 크리스트 신학이 갖는 의미를 주로 서구여성신학자들의 평가를 통해 정리해 보았고, 결론적으로, 서구여성신학과는 신학하는 자리가 다른 한국여성신학에서는 이 크리스트의 신학(Thealogy)를 어떻게 수용해야 할 것인가를 전망해 보았다.
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일반대학원 > 기독교학과 > Theses_Master
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