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온라인목록 이용의 행태 및 교육에 관한 연구

Title
온라인목록 이용의 행태 및 교육에 관한 연구
Authors
권나현
Issue Date
1992
Department/Major
대학원 도서관학과
Publisher
이화여자대학교 대학원 도서관학과
Degree
Master
Abstract
The purpose of this study is to propose desirable direction for online catalog instruction. This study was performed by investigating students' awareness and attitudes about online catalog and their real ability of using the ELIS at Ewha Womans University. The research aims are as follows: First aim is to investigate user's attitudes and awareness about online catalog and instruction with a questionnaire. Second one is to measure their real ability through the search questions which were composed of the objectives for online catalog instruction. Third one is to monitor the procedures of solving the search questions through transaction log, monitoring facility installed in the catalog. The methods of collecting data was a stratified random sampling. All were divided into 10 groups by their grade and major. About 30 user group users were randomized from each group and 304 users in all. The findings of this research were as follows: 1. The factors affecting user's capability were how experienced they were and how they attained the system use experience, which showed difference according to their grade and frequency. On the whole, the more experience they had, the more proficient they were. But once the experience reaches at some level, it stopped. On the other hand, students who received some initial assistance from the library were more proficient than those who didn't. Two factors which hindered the development of user's proficiency were the easy use of the system and the high satisfaction about the result of their search, these made the students stay in primary stage. 2. Followings were the typical problems in the search process, which should be stressed in the instruction of online catalog system. Firstly, the overall knowledge about using the library and its collection should be provided. Secondly, systematic knowledge about it made users adhere to the ineffective search patterns and prevented them from utilizing the functions of the system fully. Thirdly, the conceptual instruction for information retrieval should be emphasized to improve the subject searching ability. 3. Analyzing the characteristics of instructional methods and user's need in each method, instruction that can be presented are as follows: First of all, since the online instruction is the most effective way to use when the help is needed during the searching process, the online help and introductory screens should be reinforced. Second, printed aids should be diversed according to their purpose, and the publicity posters about the capabilities of online catalog should be increased. Workbook, which was highly preferred, should be tried as an instructional aids. Third, orientation should be activated more because it is organized as an effective method by the students. The conceptual instruction and subject searching techniques should be included in the contents of the instruction. Freshmen should be induced through the active publicities as large as possible. The program targeting graduate school students is very effective when it is administered separately. Fourth, one-to-one instruction should be administered by arrangement of catalog instruction librarian. By taking full charge of OPAC instruction, the librarian can solve user's problems during their search and he can play an important role as a responsible person in the overall instruction programs and as a communicator between user and the system. Fifth, by establishig the formal courses with credit, overall library use and information retrieval instruction should be offered. 4. User's needs must be reflected in the total online catalog instruction program through continuous feedback from the user.; 본 연구의 목적은 이화여자대학교 도서관 이용자들의 온라인목록에 대한 인식 및 태도와 실제 이용능력을 측정한 후, 그 결과를 통하여 이용자들에게 현재 필요한 교육내용을 밝히고 그 방법들을 모색함으로써, 바람직한 온라인목록 이용자 교육의 방향을 제시하고자 하는 것이다. 조사결과는 앞으로 이화여자대학교 도서관이 새로이 이용교육 프로그램을 계획하거나, 온라인목록을 도입하는 각 대학도서관에서 교육프로그램을 준비할 때 참고자료로 활용될 수 있을 것이다. 조사방법으로는 첫째, 설문지를 통하여 온라인목록과 이용자교육에 대한 이용자의 태도 및 인식을 조사하였고, 둘째, 교육목표를 중심으로 구성한 탐색문제를 통하여 실제 이용능력을 측정하였고, 셋째, 온라인목록 내부의 기록장치인 트랜잭션 로그 분석을 통하여 탐색문제 해결과정을 관찰하였다. 표집방법은 계층별 무작위추출법을 사용하였다. 이용자 전체를 학년과 전공에 따라 10집단으로 나눈 뒤, 각 집단에서 무작위로 약 30명 정도를 표집하여 총 304명을 조사하였다. 조사결과를 요약하면 다음과 같다. 1. 조사대상자의 약 80%가 주 1회 이상 자료열람실을 이용하는 학생들이며, 그들이 가장 중요하게 활용하는 자료검색도구는 온라인목록으로, 온라인목록은 다른 정보원에 비해 현저히 중요하게 평가되었다. 2. 검색패턴은 주제검색이 가장 많았고, 학년이 높아질수록 그 비율도 높아졌다. 검색결과에 대한 만족도와 이용능력에 대한 자기 평가는 5점만점 리커트척도에서 각각 3.56과 3.13이며, 두 변인간의 상관관계는 미약하였다(γ=0.29). 3. 이용능력을 측정한 결과, 100점 만점에 평균점수는 56.3점, 표준편차는 44.77이었다. 이용능력에 영향을 미치는 요인은 학년 및 이용빈도로 대표되는 이용경험과 이용방법의 습득경로였다. 대체로 이용경험이 많을수록 이용능력도 높았지만, 일정한 경험이 축적된 후부터는 경험 자체만으로 이용능력을 높이는데 한계가 있었다. 한편 도서관의 도움으로 이용방법을 배운 집단의 이용능력은 혼자 배우거나 친구로부터 배운 집단보다 우수했다. 이용능력 향상에 장애가 되는 요인은 사용법이 쉽다는 점과 탐색결과에 대한 만족도가 높다는 점이다. 이 두 요인은 이용능력을 개발하고자 하는 욕구를 자극하지 않아 결과적으로 이용자를 계속 초보적인 상태에 머물게 하고 있었다. 4. 분석결과로부터 얻어진 문제점에 착안하여 앞으로 교육에서 준비해야 할 내용들은 다음과 같다. 첫째, 도서관과 자료 이용에 필요한 전반적인 지식을 제공해야 한다. 많은 실패가 근본적으로 이용자의 도서관 자료활용법에 대한 이해부족 때문이었다. 둘째, 온라인목록에 대한 체계적인 지식을 제공해야 한다. 이용자들은 온라인 목록에 대한 단편적인 지식만 갖고 있기 때문에 비효과적인 탐색패턴을 지속하며 목록에서 제공하는 기능들도 충분히 활용하지 못하고 있었다. 탐색실패의 절대적인 원인은 컴퓨터 사용 미숙에 기인한 간 아니라, 시스템 전반에 대한 체계적인 개념구조를 갖지 못한데 있었으므로 내용중심의 교육을 지향해야 한다. 셋째, 가장 높은 비중을 차지하는 탐색패턴인 동시에 가장 큰 어려움을 겪는 부분인 주제검색은 교육에서 가장 역점을 두어야 할 내용이다. 주제검색 능력을 향상시키기 위한 방안으로 정보검색에 대한 기초적인 개념교육을 강화해야 한다. 5. 교육유형으로는 '시스템 인터페이스를 통한 화면상의 안내'를 가장 많은 학생(34.5%)이 선호하였으며, 그 밖의 학생들(65.5%)은 개인적인 선호도에 따라 기타 다양한 형태의 교육을 원하는 것으로 나타났다. 6. 교육유형별 특성 및 이용자요구와 문제점들을 종합적으로 고려한 결과로써 제시할 수 있는 교육방안은 다음과 같다. 첫째, 탐색중 도움이 필요할 때 활용할 수 있는 가장 효과적인 것은 시스템 인터페이스를 통한 온라인목록 자체에서의 안내이므로, 현재의 불충분한 도움말 기능이나 안내화면을 더욱 보강해야 한다. 둘째, 인쇄안내자료는 온라인목록 전용팜플렛을 비롯하여 용도에 따라 다양화하고, 목록의 기능들을 안내하는 홍보용 포스터도 늘려야 한다. 또한 학생들이 높이 선호한 워크북의 활용도 시도해 보아야 한다. 특히 워크북은 체계적인 개념 교육과 자기평가의 기회까지 제공하는 매우 효과적인 교육방안이 될 수 있다. 셋째, 오리엔테이션은 학생들의 선호도가 비교적 높고 그 효과도 인정받은 유형이므로 더욱 활성화해야 한다. 교육내용에는 주제검색기법을 비롯한 온라인목록 시스템에 대한 기초개념을 포함시켜야 한다. 활발한 홍보를 통해 학기초에 되도록 많은 신입생을 대상으로 실시해야 하며, 대학원생을 위한 프로그램은 별도로 운영하는 것이 효율적이다. 넷째, 직원의 개별지도는 목록이용지도 전담사서를 배치하여 운영하도록 해야한다. 전담사서는 탐색중에 발생한 문제를 해결해 주는 것은 물론 시스템과 이용자를 연결하는 커뮤니케이터로서, 그리고 교육전반에 대한 책임있는 활동을 펴는 주체로서 매우 중요한 역할을 하기 때문이다. 다섯째, 학생들에게 대학 도서관의 이용과 정보검색 전반에 대한 지식을 체계적으로 제공해 주기 위해서는 정규교과목을 마련하는 것이 가장 바람직하며, 이를 통하여 학생들로 하여금 다가오는 정보환경을 준비하도록 하여야 한다. 7. 계속적인 이용자 피이드백을 통하여 봉사대상자의 요구와 요구의 변화를 지속적으로 프로그램에 반영시킬 수 있어야 한다.
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