View : 644 Download: 0

서용석 피리산조의 구조에 관한 연구

Title
서용석 피리산조의 구조에 관한 연구
Authors
이정은
Issue Date
1992
Department/Major
대학원 음악학과
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Abstract
本 論文은 筆者가 대학원 졸업연주회에서 연주했던 서용석류 피리 散調 진양의 構造를 밝히는 것이 目的이다. 첫째, 진양에 출현하는 각음의 진행방법과 기능을 통하여 진양은 6박을1각으로 정할때 총 42각이며 E♭羽調→ F界面調→ C界面調→ F界面調→ C界面調→ C羽調→ C界面調의 7부분으로 나눌 수 있다. 7부분에 사용된 族律 構造는 4가지 이다. ① E♭ 羽調는 C, E♭, F, G음이 출현하며 f'→ e♭' 3도 진행과 g´의 4도 진행과 f´→e♭'의 2도 진행이 나타나며 c" 시작하여 g음으로 하행하고 F界面調의 주음인 f음이 출현하여 終止한다. ② F 界面調는 C, F. G, A♭, B♭ 이 출현하며 c는 떠는 음이고 f음은 평으로 내고 g'음은 꺽는 음이다. c"에서 a♭'으로 미분음적으로 미끄러져 내리는 음 진행은 계면의 슬픈느낌을 표현한다. ③ C 界面調는 G, C, D, E♭, F음이 출현하며 g는 떠는 음이고 c는 평으로 내고 d는 꺽는 음이다. e♭' 시작 주음 c'로 終止한다. c" 음에서 指孔을 바꾸지 않고 김을 音色을 바꾸는 奏法을 사용하였다. ④ C 羽調는 C, D, E, G, A음이 출현하며 g'→ a' 2도 진행과 a'→ c"3도 진행 g'→c"의 4도 진행이 나타나며 d는 경과음으로 사용되나 散調의 느낌을 표현하는 음이다. 주음 C로 시작 C界面調의 주음인 c로 終止한다. 둘째, 진양의 族律변화방법을 고찰한 결과는 다음과 같다. ① 族律단락이 떠는음 →꺽는음 →주음의 전형적인 界面調 終止를 한후에 그 終止음과 같은 음이 연결되면서 변화한다. ② 族律이 바뀌면 새로운 출현음이 사용되어 旋律 변화를 느끼게 한다 ③ 族律이 바뀌면 출현음의 기능이 바뀌면서 시김새가 변한다. ④ 변한 族律에서는 주음을 긴싯가로 출현하게 하여 안정감을 갖는다 본 散調는 총42각중 30각이 界面調 旋律이므로 界面調 중심으로 구성되어 있음을 알 수 있다. ;The main purpose of this study is to analyze the structure of the Chinyang in the Seo Yong - Suk Rju Piri Sanjo, which was played at the gradute perfromance concert by the writor. First, Chinyang is composed of 42 major in all if determined one major as 6 tempo through the process and function of each melody appearing in it. It can be divided into seven parts : E^(b) Ujo→F kyemyonjo + C kyemyonjo→F kyemyonjo→C kyemyonjo→C ujo→C kyemyonjo The melody structure used in the seven parts is composed of the following four parts. (1) In the E ujo C , E^(b), F , and G tone appear and the process of three ,four scales c'→e^(b') , g'→c^(") and the process of two scales f'→e^(b') come up, making half end with a mode. The big ending comes with the f mode : the main tone of F kyemyonjo. (2) In the F keyemyonjo , C, F, G. A^(b) and B^(b) appear, c' is a vibrating tone while f' tone is mormal tone. g' is a tone making a sharp turn down. The proceeding of the turn form c^(") to a^(b') is a natual sliding sound, expressing feeling of sorrow in keyemyonjo. (3) G , C , D, E^(b), F tone appear in C keyemyonjo. g' is a vibrating fone while c' is a natural tone. d means turning tone. It beging with. e^(b') and ends with c' . The skill I performed with was adjusting the Gip without changing the finger pressure in the c^(") tone. (4) In the C ujo, C , D , E , G and A mode come with the process of two scales g'→a' three scales of a'→c^(")and four scales of g'→c^(")→d^(")mode is used as the changing tone, but it gives a feeling of Sanjo. The ending begins from the main tone of g' and ends with main tone of c' in C keyemyonjo. Second, the result of the survey on the way of changing melody in Ghinyang is as follows ; (1) After the typical end of keyemyonjo, the change occurs with the connection of the same tone like the stop tone, showing melody stop of scale from vibration and turning to main tone. (2) The change of melady makes a new appearance of tone, making a feeling of melody changing. (3) When the melody changes, new tone takes it's change of function, onaking the change of Si - Gim - Se. (4) In the changed melody, main tone appears as Length giving the feeling of confort. In conclrsion, Sanjo is mainly composed of keyemyonjo melody, built by 30 major out of total 42 major.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
일반대학원 > 음악학부 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE