View : 39 Download: 0

온라인목록 이용자와 비이용자에 관한 연구

Title
온라인목록 이용자와 비이용자에 관한 연구
Authors
박민아
Issue Date
1992
Department/Major
대학원 도서관학과
Publisher
이화여자대학교 대학원 도서관학과
Degree
Master
Abstract
본 연구의 목적은 온라인목록 이용자와 비이용자의 특성 및 온라인목록이라는 새로운 서지도구에 대한 그들의 반응을 조사하여 온라인목록의 이용 증진과 서비스 확장을 위한 기초자료를 제공하고자 하는 것이다. 연구 대상자는 서로 다른 시스템을 사용하고 있는 온라인목록 이용자 422명과 비이용자 268명이다. 설문지법을 사용하여 이용자의 인적 특성, 이용경험과 목적 그리고 요구를 조사하였고, 그들의 만족도, 태도 그리고 이용능력과 각 요소와의 상관관계를 분석하였다. 비이용자 역시 그들의 인적특성, 비이용의 이유, 그리고 앞으로의 이용 여부에 대해 조사하였으며, 세부적으로 온라인목록이나 이용교육 학습에 대한 태도 그리고 비이용 이유에 대한 집단 차이가 질문된 각 요소에 따라 통계적인 유의성을 갖는지를 검정하였다. 더 나아가 이용자와 비이용자, 적극적 이용자와 소극적 이용자, 그리고 잠재적 이용자와 절대 비이용자 서로를 각각 비교함으로써 온라인목록 이용에 크게 영향을 미치는 요소를 알아보았다. 응답자의 분포 및 분석결과를 요약하면 다음과 같다. 1. 이용자는 대부분이 도서관과 자료를 자주 이용하는 학부생으로 온라인목록은 자주 이용하는 반면 카드목록은 거의 이용하지 않는다. 주로 학업과 관련된 문제를 해결하기 위해 온라인목록을 이용하는데 대부분이 주제 및 특정 저자/서명과 관련된 정보를 갖고 특정 저자/서명 탐색을 시행하고 있다. 그들 중 상당수가 도서관 출입 도중 온라인목록을 발견하였고 스스로 이용법을 습득하였으며 스크린 도움말과 주위사람으로 부터 많은 도움을 받고 있었다. 온라인목록에 대한 이용자의 태도는 매우 긍정적인 것으로 카드목록보다 온라인목록을 선호하는 것으로 나타났다. 그리고 이용자 대부분은 탐색결과에 만족하고 있고 자신의 온라인목록 이용능력에 대해 긍정적인 평가를 내리고 있다. 2. 비이용자는 주로 자유열람실 이용을 목적으로 도서관을 이용하고 있기 때문에 자료와 카드목록은 거의 이용하지 않고 있다. 그리고 그들 대부분은 컴퓨터 이용경험이 전혀 없었다. 카드목록 탐색시에는 주로 특정 저자/서명을 탐색키로 사용하고 있으며 이용자와 마찬가지로 도서관 출입 도중 온라인목록을 발견하는 것으로 나타났다. 도서관, 목록, 컴퓨터 이용 등의 특성과 상관없이 그들 대부분은 온라인목록에 대해 매우 긍정적인 태도를 보이고 있으며, 앞으로 이용교육을 받거나 온라인목록을 이용할 것을 고려하고 있다. 3. 조사 결과, 이용자와 비이용자의 특성 및 이용목적이 각 시스템마다 매우 다양하게 나타나고 있다. 4. 데이타베이스의 완전성과 최신성은 온라인목록의 이용과 만족도에 크게 영향을 미치는 요소로 밝혀졌다. 5. 자료 이용빈도는 온라인목록 이용빈도와 가장 높은 상관 관계를 갖는 변인이었다. 또한 비이용 이유에 대한 분석 결과 자료 이용빈도가 낮은 것이 비이용의 주요 원인이기도 했다. 6. 온라인목록 이용경험은 이용능력에 크게 영향을 미치고 있으며 결과에 대한 만족도에도 간접적인 영향을 미치고 있다. 7. 주제명 탐색을 원하는 이용자의 정보욕구를 충족시키기에는 온라인목록이 충분치 못한 것으로 나타났다. 분석 결과, 주제와 관련된 서지정보를 가져오는 비율에 비해 탐색키를 주제명으로 사용하는 응답자는 많지 않았으며 온라인목록을 자주 이용하는 이용자일수록 주제명 탐색을 기피하는 것으로 나타났다. 그리고 다른 집단에 비해 주제탐색을 수행한 집단이 만족도와 이용능력에 대한 태도에 있어서 부정적인 반응을 나타내고 있다. 8. 가장 효과적인 이용학습 방법은 온라인목록 오리엔테이션으로 기초적인 훈련을 받은 개인의 만족도나 이용능력 그리고 온라인목록 이용빈도가 훈련경험이 없는 개인보다 높은 것으로 나타났다.; The purpose of this study is to examine the characteristics of OPACs user and non-user, and to see their responses to new bibliographic tools, and then to provide a set of basic principles for design of improving online catalog uses and services. The result from the data analysis are as follows: 1. The majority of online catalog users are undergraduate students who use library and materials frequently, and they rarely use the card catalogs and other computer systems. Users of the online catalog are attempting to meet the needs of course-related work. Users are bringing information about subject, titles, or author's name and usually finding to the books by known item searching. The majority of users first discover that the library has an online catalog by simply observing the terminal in the library. The users learn to use the online catalog by themselves. When the use did need help during the course of a search, the user turned most frequently to instructions on terminal and near individuals. Most users indicated that their general attitude toward the online catalog was very favorable, and they preferred online catalog to card catalogs. And users showed their overall search results and their own capability with satisfaction. 2. As non-users of the online catalog visit the library for own study, they used library materials and card catalogs infrequently, Non-users may have had little prior contact with computer and thus may be disclined to use the online catalog in the library. Non-users are trying to find the book by known item searching. As like users, they first discover the online catalog by observing the terminal in the library. Non-users have strong positive attitudes toward the online catalog and training, and they expect to become users in the future. 3. It was showed that characteristic and purpose of users and non-users are very different depends system. 4. It turned out that completeness and recency of database affected strongly on the online caalog frequency and user's satisfaction. 5. The frequency of library materials is most closely linked with online catalog frequency. And further analysis sugests that the main reasons for non-use are that respondents simply do not use library catalogs or materials. 6. Users' capabilty and satisfaction with online catalogs are depended that how frequently they have used the online catalogs. 7. It is showed that there is high failure rate at subject searching using online catalogs. 8. Further analysis suggests that the most effective training method is the online catalog orientation. Those who receive basic training are more satisfied with online catalogs itself and own capability than others.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
일반대학원 > 문헌정보학과 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE