View : 820 Download: 0

공간화된 시간의 체험

Title
공간화된 시간의 체험
Authors
임정은
Issue Date
1992
Department/Major
대학원 미술사학과
Publisher
이화여자대학교 대학원 미술사학과
Degree
Master
Abstract
본 논문은 데이비드 호크니(David Hockney, 1937∼)의 「A Visit with Christopher and Don, Santa Monica」) (1984)에 나타난 시간성의 표현에 관한 연구이다. 이 작품은 우인들의 집을 방문한 화가가 자신의 기억을 도대로 제작한 대형의 유화작품이다. 「방문」은 마치 중국산수권 처럼 관객의 시선을 유도하여 회화공간을 두루 섭렵하고 재구성하게 함으로써 보는 이로 하여금 일종의 공간화된 시간을 체험하게 한다. 부동 (不動)의 단안 (單眼)을 전제로 하는 르네상스의 선원근법이 발명된 이래 회화에 관한 미술사적 논의들은 시간의 문제를 거의 도외시 해왔다. 그러나 20세기에 이루어진 새로운 시간개념의 정립은 시공복합체(時空複合體)로서의 사차원을 인류 지식의 보고 (寶庫) 에 추가하였고 이는 현대미술에 있어서도 그 영역의 확대를 가져왔다. 따라서 전술한 「방문」의 공간화된 시간의 고찰을 통하여 현대회화에 나타난 시간성의 표현의 한 예를 밝히는 데 본 연구의 목적을 둔다. 호크니는 초기의 다양한 양식실험 이후 70년대 후반에 이르러서는 강한 자연주의적 성향을 보여주었는데 입체주의와 중국산수권, 그리고 현대 물리학 및 베르그송 철학 등에 대해 재고함으로써 그의 이른바 "자연주의의 덫"을 탈피하게 되었다. 그는 1982년 초부터 포토꼴라쥬 작업에 몰두하였고 이것은 그로 하여금 전통적인 원근법에 대한 회의를 가지게 함과 동시에 움직임의 표현에 관심을 갖게 하였다. 포토꼴라쥬에서의 움직임의 표현은 곧 사진에 시간성을 부여하는 작업이었고 이차원의 평면 안에서 시간성을 표현코자한 r,의 시도는 중국산수권에 대한 면밀한 탐구로 이끌려졌다. 입체주의의 복수시점은 회화공간의 동질적 연속성을 파괴함으로써 관찰자의 시선의 움직임에 따른 시간성을 잠재적으로 내포하고는 있으나 입체파 화가들이 환영한 사차원은 공간의 고차적인 또 다른 차원이었고 결코 시간에 관계된 현대적 개념을 포함하지는 못하였다. 게다가 대상의 다각적 파악에 골몰한 입체파의 공간이 곧 시간성과 더불어 확대되는 공간을 의미하는 것은 아니었다. 중국의 산수권 (山水券)은 회화의 시간성이 감상자의 체험과 직접적으로 연관되는 하나의 대표적인 예이다. 산수권을 감상하는 자는 스스로 풍경 속에 몰입하여 그 회화공간 안을 배회한다. 이를 가능케 하는 것이 바로 중국산수화의 산점투시 (散點透視) 이며 이와 유사한 움직이는 촛점의 사용이 「방문」에서 나타난다. 시간의 흐름을 통한 감상자의 참여에 의하여 재구성되는 이 새로운 공간은 시간화된 공간, 혹은 공간화된 시간이라고 할 수 있다. 결론적으로 「방문」은 시간과 공간이 날실과 씨실이 되어 이루어진 새로운 회화공간을 제시함으로써 입체주의를 한 걸음 더 발전시켰다는 점에 그 의의가 있다.; This is a study on the expression of time in 「A Visit with Christopher and Don, Santa Monica」(1984) by David Hockney(1937∼). 「A visit」is a large-scale oil painting produced by the artist from the memory of his visit to friends. By inducing spectator, as in a chinese landacape scroll, to partake in wandering through the panoramic scene and to reconstruct the pictorial space, it allows him/her to experience a sort of spatialized time. Most of art historical discussions have overlooked the issue of time in painting since Renaissance created one-point perspective grounded on unmoving Cyclopean eye. The establishment of new concept of time in the 20th century, however, added fourth dimension as time-space continuum in the reservoir of our knowledge, thus contributing to an extension of realm in Modern Art. The present research intends to elucidate an example of the expression of time in modern Painting in the course of investigating the spatialized time in 「A Visit」. Following various stylistic experiments in his earliest phases, Hockney developed a strong inclination for Naturalism in the late 70s. He, thus, managed to escape from the so-called 'Naturalistic Trap', which needed for him to reflect upon Cubism, chinese scroll, and even modern physics and Bergson. Hockney, then, became preoccupied with his photographic collage, and it led him to skepticism in the traditional perspective and, at the same time, to his interest in movement. The expression of movement in his photographic work meant to put time in photograph, and his scrupulous inquiry on chinese landscape scroll ensued from this attempt to express time in a two dimensional pictorial space. Destroying the homogeneous continuity of the pictorial space, cubist multiple viewpoints implied time element accompanying the movement of spectator's eye. The fourth dimension which was welcomed by cubist painters, nevertheless, was another higher dimension of space, but did not involve modern concept of time. Moreover, as a matter of fact, the space of cubists, who indulged in multi-facetted view of objects, did not mean the new space which enlarged in accordance with time. Chinese scroll is one of the representative examples in which pictorial time is directly related to spectator's experience. The connoisseur of chinese landscape scroll absorbs himself/herself in the spectacle and enjoys his/ her excursion. It is the multi-projective view that makes this kind of aesthetic perception possible, and the similar moving focus is employed in 「A Visit」. This new space, which is reconstructed by spectator's participation through the flow of time, can be defined as temporalized space or spatialized time. 「A Visit」 has its paramount significance in respect that it further developed Cubism by revealing the new pictorial space elaborately weaved out of time and space as its warp and woof.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
일반대학원 > 미술사학과 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE