View : 737 Download: 0

S. Barber 작품 양식에 관한 연구와 "Ballade op. 46", "Nocturne op. 33" 분석

Title
S. Barber 작품 양식에 관한 연구와 "Ballade op. 46", "Nocturne op. 33" 분석
Authors
이원정
Issue Date
1992
Department/Major
대학원 음악학과
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Abstract
Barber's style was set and established, combining strong lyrical and emotional elements with modern harmonic and rhythmic approaches. Barber belongs among the conservative American composers, more especially in his earlier works, in that he pays considerable attention to his architectonic construction, is not afraid to yield to fluent melodic writing prefers simplicity to complexity, and is ever in search of a deeply poetic idea. His later works show no change in his lyric writing or his aristocratic style though they do reveal an ever-growing technical -skill and a deeping thought and enriched maturitu of conception. The result of the study of Ballade op.46,Nocturne op.33 will be charactericed as follows: a) Through the use of the chromatic scale and accidental note occasionally makes tonality obscure, the sense of fundamental tonality is always retrained. b) The core of the whole piece consists of several restricted motives. Cohesive structure is made by the principle of the repetition, transformation, development of the motive. The piece adopt the troditional procedure of form, such as sonata, AA'Aternary. c) The pattern of irreqular rhythm is used. For example, the use of multimeter, cross rhythm, syncopation is effective. d) The systematic twelve-tone technique in the Nocturne is significant.;지휘자로서, 작곡가로서, 성악가로서, 피아니스트로서 20세기 신낭만주의에 속했던 Sammuel Barber는 전통적인 형식과 조성에 기초하여 현대 음악보다는 19세기 낭만주의에 더 가까운 음악을 표현함으로써 청중들이 거부감 없이 받아들일수 있는 널리 인기있는 곡을 썼다. 1939년 이후 Barber후기 작품에서는 스타일면에서 진보적 요소를 첨가하기 시작하여 고전적 형식과 낭만적 수법 바탕위에 현대적 기법을 결합하였다. 그러나 이러한 변화가 신낭만주의로부터 완전히 탈피했다는 것이 아니라 표현적 수단이 풍부해짐을 뜻한다. 그의 피아노 소품 Ballade op.46과 Nocturne op.33은 후기 작품으로 반음계적인 선율, 복잡한 리듬, 조를 알수 없는 불협화음등 새로운 음악표현들을 복합하여 사용하면서도 선율의 서정성이 아름답게 나타난 낭만적 작품이다. Ballade는 일정한 형식이 없고 이야기같은 내용을 가진 피아노곡이긴 하지만 표제 음악은 아니다. F.Chopin은 Ballade를 예술 작품으로 완성한 최초의 작곡가로 일반적으로 피아노곡에 비해 약간 규모가 큰 형태의 Ballade를 썼으나, Barber는 간단한 소품 형식의 섬세하고 주관적인 감성 표현의 Ballade 1곡을 썼다. Nocturne은 야상곡 또는 모음곡의 뜻으로 J.Field나 F.Chopin등에 의해 만들어진 서정적인 피아노곡이다. Barber의 Ballade는 자유로운 Sonata Allegro form이고, Nocturne은 간단한 AA'A구조로 전통적 형식 구조 바탕위에 극히 함축성 있는 몇개의 동기적 재료를 논리적으로 잘 결합시켜 곡을 구성하였다.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
일반대학원 > 음악학부 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE