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기업 내의 영어 격차 현상에 대한 탐색적 연구

Title
기업 내의 영어 격차 현상에 대한 탐색적 연구
Other Titles
Research Study on English Divide in a Corporation : Focusing on Employees in A Corporation
Authors
노희주
Issue Date
2009
Department/Major
대학원 국제사무학과
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
전지현
Abstract
Many corporations in Korea have a division between employees that speak English well, and those that don't. This is commonly referred to as English Divide. This study is designed to look at "English Divide" in a corporation in Korea, focusing on the case of "A" corporation which uses English as the official language in the company. This study tries to find out how English Divide developed in the company, the influence of English Divide on employees' work life, and effective ways to decrease English Divide. Specific research questions to accomplish these goals are as follows: First, research the existence of English Divide in a corporation in Korea. If there is English Divide, find out when employees feel English Divide and why. Second, examine how employees think English Divide influences their work life. Inquire about employees' feelings and attitudes when English Divide occurs. In addition to feelings, ask employees what other influences English Divide has on them. Third, investigate what employees think are effective strategies to decrease English Divide. To research the above questions, in-depth interviews with thirty employees of "A" corporation were conducted. All contents of the interviews were recorded by agreement of the interviewees, transcribed, and then coded. To improve the validity of this study, reliability between coders was measured, and various methods were used such as constant observation, thick description, triangulation, member checking, peer debriefing, and referential adequacy. The interview results are below. Employees feel English Divide when they communicate in English and there are differences in methods and results of tasks. They feel English Divide when they are speaking and listening. Also, they feel this when they need interpretation, use different methods, or achieve different task results compared to employees with a higher English ability. The reasons for English Divide are the differences in the extent of exposure to English, in personal qualities, and organizational situations. In particular, employees think that the quantity of English studying is the biggest difference in the extent of exposure to English. Employees indicated that performance evaluation, work ability, mentality, and attitude were influenced by English Divide. Performance evaluation had the biggest influence because English Divide plays an important role in deciding pay, determining opportunities to expand the work area, and training. Especially, we need focus on the differences caused by English Divide. Confidence is the biggest difference. Employees suggested a variety of effective strategies involving personal and company aspects to decrease English Divide. They think that personal studying is important, but they also demand much more support from the company. They think that it is effective for the company to make and support an atmosphere for using English. As mentioned above, employees think that English Divide plays an important role in performance evaluation. As a result, they spend much time and effort to study English. Companies should support employees' English learning to improve their English competence. Also, companies should prepare a reasonable system to prevent employees from complaining about promotion and salary caused by English Divide. This study shows that the management and employees need to have their own positive concerns and reasonable strategies to decrease the English Divide phenomenon in the corporation.;세계는 글로벌화 되어가면서 급격한 기술 변화와 함께 국경 없는 무차별 경쟁으로 커다란 변화과정을 거치고 있다. 무한 경쟁 속에서 살아남기 위해 각국에서는 정보 통신 분야에서 뒤지지 않기 위해 노력하고 있다. 이러한 정보화 사회에서는 무한한 정보의 보고인 인터넷을 사용하는 도구인 IT와 인터넷에 퍼져 있는 정보를 읽어내는 영어능력이 이 시대를 살아가는 데 있어서 가장 중요한 요소라고 할 수 있다. 시대의 흐름에 따라 영어가 중요해 질수록 개인의 환경에 따라 영어 학습의 정도도 개인마다 차이가 생기고 결과적으로 영어 격차가 생기게 된다. 우리 사회의 영어 격차는 사교육에 의한 투자에서 비롯되는 측면이 강하다고 볼 수 있다. 급성장하는 영어 사교육은 공교육의 변화 보다 훨씬 앞서고 있고, 이것이 다시 사교육 시장으로 사람들을 내몰아 영어의 ‘빈익빈 부익부’를 부추기고 있는 것이 현재 우리나라의 영어 교육 상황이다. 교육 분야 뿐 아니라 사회에서도 영어 격차는 존재하고 있으며 그 중요도도 매우 높은 것으로 보인다. 영어는 채용에 있어서 가장 중요한 요소가 되었고, 연봉이나 인사고과를 책정하는 기준이 된 것은 이미 오래 전이다. 본 연구는 우리나라의 기업 내의 영어 격차 현상을 연구하기 위해 영어를 회사 공식 언어로 사용하는 A기업의 사례를 바탕으로 기업 내에서 영어 격차는 어떻게 존재하고 있는지, 영어 격차가 직원들의 회사 생활에는 어떠한 영향을 주는지, 그리고 영어 격차를 줄이기 위한 효과적인 방법은 무엇인지 파악하는 데 목적이 있다. 이러한 연구 목적을 달성하기 위한 구체적인 연구문제는 다음과 같다. 첫째, 우리나라의 기업에 영어격차가 어떻게 존재하는지 알아본다. 영어격차가 존재한다면, 언제, 어떤 면에서 느끼는 것인지, 그 이유는 무엇이라 생각하는지 조사한다. 둘째, 영어격차는 직장생활에 어떠한 영향을 주는지 알아본다. 영어격차를 느끼는 상황에서, 느낌 및 태도는 어떠한지, 영어격차는 어떤 면에서 직장생활에 영향을 준다고 생각하는지 조사한다. 셋째, 영어격차를 줄이기 위한 효과적인 전략은 무엇이라고 생각하는지 알아본다. 위의 문제들을 연구하기 위해 A기업 직원 30명을 대상으로 심층 인터뷰를 실시하였다. 인터뷰의 모든 내용은 연구 참여자의 동의하에 모두 녹음한 후 전사하여 코딩하는 분석방법을 사용하였다. 본 연구의 타당도를 높이기 위해서 코더간 신뢰도를 측정하였고 이 밖에도 지속적 관찰, 심층적 기술, 삼각측정법, 연구 참여자의 평가, 동료 검증, 참고 자료의 보관과 같은 다양한 방법을 사용하였다. 인터뷰를 실시하여 다음과 같은 결과를 얻었다. 기업 내에서 직원들이 영어 격차를 느끼는 경우는 영어로 의사소통할 때와 업무 방법 및 결과에 차이가 있을 때이다. 말하고 들을 때 영어 격차를 가장 크게 느끼며 업무방법 및 결과의 차이에 있어서는 통역 절차가 필요할 때 가장 크게 느끼는 것으로 나타났다. 영어 격차가 생기는 원인은 영어 노출 정도의 차이, 개인의 특성의 차이, 조직의 특성의 차이로 나타났다. 특히 영어 노출 정도의 차이에 있어서 영어 학습량이 가장 큰 차이인 것으로 생각하고 있었다. 영어 격차가 영향을 준다고 생각되는 영역으로는 인사고과, 업무 능력, 심리 및 태도로 나타났다. 특히 인사고과에의 영향을 가장 크게 생각하는 것으로 나타났는데 영어 격차가 급여 차이와 업무의 확대 기회 및 교육의 기회를 결정하는 주요 요인인 것으로 나타났다. 특히 영어 격차로 인한 심리적 차이에 주목할 필요가 있는데, 응답자들이 말한 심리적 차이에는 자신감이 가장 큰 부분으로 나타났다. 영어를 잘하는 사람의 경우 자신감, 우월감 등으로 드러나는가 하면 영어를 못하는 사람의 경우에는 답답함, 위축감, 창피함 등 자신감과 정 반대의 작용으로 나타났다. 효과적일 것이라 생각되는 영어 격차 해소 전략에 대해 개인 차원과 회사 차원에서 생각해볼 수 있는 방안들이 제시되었다. 직원들은 개인적 학습이 중요하다고 생각하면서도 회사 차원에서의 전략을 더 많이 요구하고 있었다. 영어는 언어이기 때문에 개인 학습이 가장 우선되지만 회사 차원에서의 분위기 조성과 영어 사용 환경 조성이 함께 뒷받침되어야만 효과적이라고 생각하는 것으로 나타났다. 연구결과 응답자의 전원이 영어 격차를 느끼고 있었고, 영어 격차를 줄이기 위한 노력을 하고 있었다. 또한 영어격차 현상에 대한 해당 기업의 관리자 및 직원 스스로의 적극적인 관심과 적절한 해소 방안 마련이 필요하다는 것을 파악할 수 있었다. 특히 기업에서 외부 및 내부 교육과 영어 교육 지원 프로그램을 구성하는데 있어 직원들이 학습을 중단하게 되는 요소를 프로그램에 반영하여 효과적인 교육을 꾀하여야 할 것이다. 향후 다양한 집단을 대상으로 한 영어 격차 현상에 대한 후속 연구가 이어지기를 기대한다.
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일반대학원 > 국제사무학과 > Theses_Master
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