View : 30 Download: 0

영어학습자의 동기저하요인 및 극복방안에 관한 연구

Title
영어학습자의 동기저하요인 및 극복방안에 관한 연구
Other Titles
The study on the Factors of Demotivation for English Learners among Hotel Employees
Authors
Linda Heun Yang
Issue Date
2009
Department/Major
대학원 국제사무학과
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
전지현
Abstract
글로벌화가 진행되면서 국가 간의 교류가 활성화되어 국제사회에서 통용되는 영어의 중요성이 강조되고 있다. 많은 연구자들이 외국어 학습 성공의 중요한 요인으로 학습동기를 주목하며, 학습자들에게 학습동기를 부여하기 위한 연구가 활발히 이루어져왔다. 그러나 동기저하나 동기저하 극복에 대한 연구는 상대적으로 부족하다. 본 연구에서는 성인학습자들의 동기저하경험, 동기저하원인, 동기저하를 극복한 경우, 동기저하를 극복하지 못한 경우를 알아보고 학습 동기부여요인을 파악하고자 하였다. 국내 서울 소재의 호텔종사자를 대상으로 중요사건기법을 통하여 회수된 비구조화된 설문 133부를 Microsoft Office Excel(Ver. 2003)을 이용하여 카테고리별로 분류하는 내용분석을 실시하여 다음과 같은 결과를 얻었다. 첫째, 영어학습자의 65%가 동기저하를 경험한 것으로 나타나 학습에 대한 동기를 한번쯤 잃는 경우가 매우 흔한 현상임을 알 수 있었다. 둘째, 동기저하요인은 크게 심리적 문제, 학습의 어려움, 부적절한 교수/학습 방식으로 나눌 수 있었다. 심리적 문제로는 학습에 대한 성취감을 느끼지 못할 때 학습동기가 저하된다는 응답이 가장 많았으며, 학습의 어려움으로 영어 학습 후 외국인과 대화의 어려움을 느낄 때 동기가 저하된다는 응답이 많았다. 부적절한 교수/학습 방식으로는 문법, 단어 암기 위주의 주입식 교육으로 인하여 동기가 저하된다는 경우가 가장 높은 빈도로 나타났다. 셋째, 동기저하를 경험한 학생의 69%는 동기를 회복한 경험이 있는 것으로 나타났다. 동기회복요인은 크게 심리적 회복과 새로운 학습 방법으로 분류할 수 있었다. 92%의 학습자들이 심리적으로 회복하게 되면서 학습동기를 회복했다고 응답했으며, 그 중 학습의 필요성을 인식하여 동기가 회복된 경우가 가장 높은 빈도수를 보였다. 넷째, 동기저하를 경험한 학생의 21%는 학습동기를 회복하지 못한 것으로 나타났으며, 그 이유는 심리적으로 회복하지 못하거나 학습의 어려움, 부적절한 수업방식으로 나타났다. 심리적으로 회복하지 못한 경우는 학습자 스스로의 노력 및 관심 부족으로 동기회복을 하지 못한 경우가 높은 빈도수를 보였으며, 학습의 어려움으로는 시간부족과 같은 물리적 어려움으로 인하여 동기회복을 하지 못한 경우가 높은 빈도수로 나타났다. 다섯째, 학습자들의 동기를 부여할 수 있는 방법으로는 크게 심리적 변화나 학습방식의 변화로 나눌 수 있었다. 심리적 변화로 학습에 대한 관심과 흥미를 유발을 시켜주며, 구체적인 학습 목표를 설정하게 하고 학습 태도를 향상시켜야 한다는 의견이 높은 빈도로 나타났다. 학습방식의 변화로 학습자들이 실제 영어 사용 기회를 확대해 주어야한다는 의견이 가장 높은 빈도수를 보였다. 동기저하 관련 후속 연구를 위해 다음을 제안한다. 첫째, 성인학습자의 직업을 한정하지 않고 외국계 기업과 국내 기업으로 나누어 연구를 진행시켜 볼 필요가 있다. 영어의 사용 시간이나 학습자가 느끼는 필요성의 정도에 따라 학습 동기저하요인 및 회복 이유, 회복 못한 이유가 달라질 수 있기 때문이다. 둘째, 설문형식이 아닌 심층인터뷰에 의한 데이터 수집으로 동기저하요인에 관한 보다 상세한 정보를 얻을 수 있겠다. 마지막으로, 본 연구는 성인학습자들이 경험한 학습 동기저하에 대한 이해를 도모하고 동기저하에 대한 극복 방안을 제시하는 면에서 의의를 가진다.;The English language is becoming more and more important as countries globalize. Many researchers have focused on motivation as an important factor to the success of language learning. However, the research for demotivation and how to overcome it is relatively insufficient. This research examines: experiences of demotivation and the reasons; factors in recovering motivation; and the case of failure to recover. The study was performed in hotels located in Seoul. Content analysis was performed to classify 133 questionnaires collected via Critical Incident Survey. Collected data were classified by each category using Microsoft Office Excel (Ver. 2003). The study results are as follows: First, 65% of English learners have experienced demotivation. Thus, it is common that learners might lose learning interest at least once. Second, factors causing demotivation could be classified as: psychological problems; learning difficulties and inappropriate teaching/learning methods. When the pace of their learning is slower than expected, learners can experience psychological demotivation. Moreover, they are demotivated when they find it difficult to communicate with English speakers using their knowledge of the English language. Also, the key factor which hindered them from learning English is the inappropriate teaching/learning methods such as those that concentrated on grammar and vocabulary education. Third, 69% of learners who have experienced demotivation have recovered from this. The factors related to this could be classified aspsychological recovery and introducing a new learning method. 92% of learners experienced psychological recovery, particularly by recognizing the necessity of learning. Fourth, 21%of the students who experienced demotivation did not recover. The reasons for this are classified as unrecovered psychology, learning difficulties, and inappropriate learning methods. Insufficient effort and concern on the part of the learner are the maincauses of unrecovered psychology. Physical difficulties and insufficient time are the main difficulties they experienced in learning. Fifth, the methods to motivate learners could be divided into psychological change and change in the learning method. The highestfrequency for increased motivation was a result of increasing concern and interest in learning, setting up detailed learning goals, and improving learning attitudes through psychological change. The opinion with the highest response for changing the learning method was to expand opportunities to actually use English. For the follow-up research regarding demotivation, this research suggests the following. First, it is necessary to perform the study on subjects who work for foreign companies and domestic companies and not to limit the occupation of adult learners. Factors of demotivation, reasons for recovery, and reasons for unrecovered motivation may be different depending on the amount of time using English and the level of necessity felt by the learner. Second, it is considered that more detailed data could be obtained if in-depth interviews were employed instead of questionnaires. This research tries to understand how adult learners become demotivated, and suggests way to overcome this.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
일반대학원 > 국제사무학과 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE