View : 28 Download: 0

중국 근대여자교육제도 성립에 관한 연구

Title
중국 근대여자교육제도 성립에 관한 연구
Authors
권현주
Issue Date
1992
Department/Major
대학원 사학과
Publisher
이화여자대학교 대학원 사학과
Degree
Master
Abstract
일반적으로 中國近代女性史에 있어서 淸末은 萌芽期에 해당된다. 그것은 이 시기에 최초로 女性問題가 社會問題로 擧論되고, 이러한 사회분위기는 점차로 여성의 自覺을 불러 일으켜서 이들이 社會勢力으로 擡頭하는 데 기반을 마련해 주었기 때문이다. 특히 淸末의 중국사회 전체에서 敎育改革 論議가 활발히 전개되는 가운데 그 일환으로 女子敎育에도 관심을 갖기 시작하여, 이때에 비로소 학교교육을 통한 近代的인 女子敎育이 실시되었던 것이며 그 결과물이 바로 1907년의 《奏定女學堂章程》 (總 奏定女子小學堂章程26條와 奏定女子師範學堂章程36條)이다. 그런데 기존의 中國女性史 연구에서는 이 시기를 女性解放運動 차원에서 배경설명으로 疎略하는 경향이 있었으나, 淸末의 女性問題를 보다 정확하게 이해하고 평가하기 위해서는 이 시기에 가장 두드러진 특징이었던 여자교육 자체에 대한 분석으로 부터 연구를 진행하는 것이 타당하다고 생각된다. 女子敎育問題는 戊戌變法期로부터 辛亥革命 그리고 5·4運動期까지 일관성있게 추진되어 온 여성해방운동의 중요한 축을 이루고 있을 뿐 아니라, 그 운동의 초기에 주체세력으로 등장한 女性指導者들의 思想的 土臺를 규명하기 위해서도 淸末의 女子敎育에 대한 연구가 반드시 보완되어야 하는 것이다. 따라서 本硏究에서는 이 문제에 보다 체계적으로 접근하기 위한 작업으로 女子敎育制度의 成立에 초점을 맞추어 淸末 女子敎育의 내용과 이를 둘러싼 각 세력간의 역학관계가 변화해가는 과정을 살펴 보고, 최종적으로는 여성에게 미친 영향을 평가하는 데 목적이 있다. 이에 Ⅱ章에서는 제도성립의 이론적 배경으로 우선 중국인에게 근대 여자교육에 대한 인식을 가능케 하였던 西洋宣敎師들의 여자교육사업을 살펴 본 다음, 중국인의 여자교육에 대한 논의를 變法派와 革命派로 나누어 그들의 정치성향에 따른 차이점을 파악해 보았다. Ⅲ章에서는 중국 民間에서의 여학교설립 상황을 설립자의 趣旨別로 정리함으로써 앞에서 건의한 여자교육의 내용이 실제 학교에서는 어떠한 양상으로 전개되었는지 검토하였다. 한편 그에 대한 淸政府의 태도를 여자교육이 하나의 국가제도로 인정되는 과정과 1907년 《奏定女學堂章程》의 내용을 통해서 분석하였다. Ⅳ章에서는 制度를 施行함에 있어서 부각되었던 문제점들을 類型別로 고찰하여 제도와 현실간의 괴리를 규명해 보았으며, 무엇보다도 이같은 문제에 對處한 당시 女學生들의 집단행동을 통해서 이들이 중국사회의 新興勢力으로서 발휘한 역량을 평가해 보았다. 以上의 기본방향에서 연구를 진행시킨 결과, 여자교육제도의 성립에 이론적 배경을 제공하였던 女子敎育論은 淸末 改革派가 지향한 '國家와 民族의 富强을 도모한다(富國强種)' 는 전체 개혁논의와 밀접하게 연관되었음을 알 수 있었다. 이로 인해 淸末 여자교육의 내용은 물론, 다음시기 여성운동의 성격마저도 중국 특유의 民族主義的 색채와 농후한 政治性을 띠게 되었던 것이다. 그러나 비록 초기 여자교육론자들의 주장이 西歐와 같이 여성의 지위향상 자체에 목적을 둔 것은 아니었으나, 淸政府로 하여금 여자교육제도를 제정할 수 밖에 없는 動因을 제공하였다는 점과 중국에서 歷代로 從屬的인 지위에 머물러 있던 여자들에게는 일종의 혁명과도 같은 조치였음을 감안할 때 그 의의를 충분히 인정할만 하다. 또한 비록 《章程》에서 채택한 교육이념이 전통적인 여자교육의 목표였던 '賢母良妻' 를 강화시킨 면도 없지 않으나, 보다 중요한 것은 이 제도를 기반으로 여자교육이 전국적으로 보급됨에 따라 중국에서 최초로 女性知識人 集團이 형성되었다는 사실이다. 그리하여 이들이 활동한 각 분야에서는 보다 많은 여성의 호응을 불러 일으킬 수 있었으며, 궁극적으로는 중국여성운동의 발전을 촉진시키는 역할을 하였던 것이다.; In the women history of the modern China, the end of Ch'ing corresponds to embryo generally. Because the women issue was discussed as the social issue for the first time at this period, and this society atmosphere prepared the base until they got to form one social power for themselves by awakening women gradually. Especially, while the discussion of education reformation is unfolded actively in whole of Chinese society at the end of Ch'ing, they got to have interest about girl education as a part of it. Thus, at this time, the modern education of girls' school was executed for the first time, and the result substance is just〈Regulations of the Ministry of Education on Elementary School for Girls(奏定女子小學堂章程)〉and〈Regulations of the Ministry of Education for Women's Normal Schools(奏定女子師範學堂章程)〉in 1907 Then, in the existing study on the women history of China, there were many examples to stop with the background explanation about this period mainly in the dimension of campaign of women release. But, it is deemed reasonable to progress the study from the analysis about the girl education itself which was the most remarkable feature at this period, so as to understand and evaluate the women issue at the end of Ch'ing more exactly. So as to examine the thought of women leaders who appeared as the main group at the earl period of the campaign the study on the girl education at the end of Ch'ing must be preceded, though there is the reason that the issue of girl education was one aspect among the campaign of China for morden women release. Thus, the purpose of this study is to examine the change process of girl education at the end of Ch'ing and to evaluate the influence to have affected women finally, by focusing on the formation of the system of girl education as the work for approaching this issue more systematically. So, in the chapter Ⅱ, as the theoretical background of system formation, after examining the business of girl education of the missionaries of Western Europe which enabled the Chinese to recognize the modern girl education, the difference based on the Chinese political inclination was grasped by classifying the discussion about the girl education of Chinese into Reformists(變法派) and Revolutionaries(革命派). In the chapter Ⅲ, by arranging the situation of foundation of girls' school by the character is China, how the contents of girl education suggested above was unfolded in the real school was examined. In addition, the attitude of Ch'ing government about it was analyzed, through the process that the girl education is recognized as one national system and the contents of the regulations in 1907. In the chapter Ⅳ, by studying the points at issue in the system enforcement by cases, the contradiction between system and actuality tried to be examined closely. And, above all, through the group action of then girl students who coped with the issue 1ike this, the ability that these displayed as the new power of Chinese society was evaluated. As the result to have progressed the study in the above basic direction, it could be seen that the theory of girl education which was the theoretical background about the formation of the system of girl education had close connection with the whole reformation discussion which is 'Fu Guo Qiang Zhong(富國强種)'. Due to this, even the character of the campaign of women release of the next period as well as the contents of girl education performed by emphaizing at the end of Ch'ing came to take on the Chinese peculiar nationalistic color and political nature. But, though the early insistence of the scholars of theory of girl education didn't aim at the improvement of position of woman itself like Western Europe, in considering that it offered the cause that Ch'ing government can't help establishing the system of girl education and that it was the measure like a kind of revolution to the girl who remained in the low position successively in China, it is worth while to recognize the significance completely. In addition, though there is the aspect to reinforce the goal of a good wife and wise mother-centered traditional girl education in the education contents of the regulations, what is more important is the fact that the woman intelligentsia group formed for the first tine in China, according as the girl education is spread all over the nation on the basis of this system. Thus, from this time, women got to appear as the new power in the history of China. And, the women campaign of genuine meaning could be unfoled, according as these became the main group.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
일반대학원 > 사학과 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE