View : 1733 Download: 0

Full metadata record

DC Field Value Language
dc.contributor.advisor조규화-
dc.contributor.author김수민-
dc.creator김수민-
dc.date.accessioned2016-08-25T10:08:41Z-
dc.date.available2016-08-25T10:08:41Z-
dc.date.issued2009-
dc.identifier.otherOAK-000000054320-
dc.identifier.urihttps://dspace.ewha.ac.kr/handle/2015.oak/185063-
dc.identifier.urihttp://dcollection.ewha.ac.kr/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000000054320-
dc.description.abstract본 연구는 1912년의 ‘타이타닉’호 침몰사건을 배경으로, 신분의 차이에도 불구하고 사랑을 이루어가는 두 남녀 Rose Dewitt Bukater(로즈 드윗 버케이트)와 Jack Dawson(잭 도슨)의 이야기를 그린 영화<TITANIC(1997)>의 복식과 그 색채 상징성이 시각적 커뮤니케이션을 담고 있는 영화에서 담당하는 역할을 인식하고, 나아가 극의 전개와 주인공이 처한 상황, 심리상태를 표현하는 데 있어 복식과 색채가 갖는 상징성을 연구하는 데 그 목적을 둔다. 연구 방법은 영화 <TITANIC>의 DVD와 국내외 문헌자료, 신문, 잡지, 인터넷 등의 기사 및 시각자료를 중심으로 두 남녀주인공의 복식과 색채 상징성, 그리고 영화 속 배경에 표현된 색채 이미지와 상징성을 고찰하였다. 영화 속에 보여지는 20세기 초에 성행한 당시의 복식스타일을 고찰하고 이를 색채이미지에 적용하여 그 상징성을 연구하였다. 영화<TITANIC>의 시대적 배경이 된 1912년 당시의 영국은 곡선적이고 장식적인 아르누보 양식이 지속되고 있었지만, 서서히 새로운 아르데코 양식이 출현하여 두 양식이 서로 교차되며 변화를 맞이하는 과도기였다. 복식에 있어서는 19세기 보다 더 정교하고 사치스러움과 화려함을 추구하였으며, 패션은 곧 부와 지위를 보여주는 상징과도 같았다. 화려하면서도 우아하고 로맨틱한 감각의 S자형 스타일과 보다 새롭고 자극적인 것에 대한 열망으로 나타난 오리엔탈 스타일(Oriental style)이 이 시기의 대표적인 스타일이었다. 남.녀 주인공의 복식과 색채 상징성을 살펴보면, 로즈는 벨트를 매치시킨 환하고 연한 파스텔 색조를 띄는 드레스, 복합적 색채효과를 주기 위한 이중 컬러의 엠파이어 튜닉 드레스, 폴 푸아레의 기모노스타일 가운, 호블스커트, 테일러드 슈트 등을 입고 있다. 순수함을 나타내는 흰색에 품위있는 고상함을 상징하는 보라색을 더한 테일러드 슈트는 당시 여성의 사회적 진출이 활발해지면서 나타난 상류층 여성들의 외출복으로 로즈의 격조있으며 산뜻한 이미지를 표출했다. 로즈가 바다에 뛰어들려고 할 때 입은 레드 엠파이어스타일 드레스는 빨간색이 강함과 적극성을 상징하는 색인만큼 그녀의 자아성취 욕구와 현실을 벗어나고 싶은 절실한 심정을 대변했다. 그리고 블랙 기모노 슬리브가운을 착용한 모습에서 잠재된 정열과 관능미를 느낄 수 있었다. 뱃머리에서 서로간의 믿음과 사랑을 확인하는 키스장면에서는 희망과 밝은 미래를 표현하는 파란색의 블레이저를 입었다. 3등실칸 파티에 가서 잭과 춤을 출 때 입은 핑크바탕에 블랙을 겹쳐입은 크리스탈 장식의 드레스는 그녀의 찰랑거리는 움직임과 율동미를 표현하기 적합했다. 이와 같이, 영화 속의 로즈 의상은 색상과의 매치를 잘 활용하여 정돈되고 세련된 귀족 여성미를 한껏 보여주었다. 또한 이중적인 색채 효과를 얻기 위해 비치는 얇은 옷감이나 레이스로 오버드레스(over dress)를 만들어 튜닉(tunic)스타일로 덧입어서 섬세한 분위기를 연출하였다. 복식의 장식에는 식물모티프를 활용한 유동적인 곡선무늬가 많이 사용되어 여성미를 부각시켰다. 잭 도슨의 복식은 바지, 셔츠, 조끼, 재킷, 모자로 이루어진 모노톤의 캐쥬얼한 모습이 대부분이다. 모노톤 계열 의상은 잭의 편안하고 안정적인 이미지를 상징한다. 베스트(조끼)는 활동성이 강조되어 보다 젊고 역동적으로 보여서 활발한 청년 잭의 모습과 어울렸다. 조끼 안에 모노톤 컬러의 티셔츠를 함께 입어 깔끔한 캐주얼 룩을 완성시켰다. 특히 브라운계통의 색의 이미지는 차분하고 편안하여 잭의 원만한 성격과 건실한 모습을 부각시켰다. 베이지톤의 밝은 갈색 색조는 산뜻함과 스마트한 감각을 나타내어, 그의 말끔한 인상을 돋보이게 했다. 1등실 저녁파티에 초대받았을 때는 당시 귀족 남성들의 고급 연회복이였던 블랙 테일코트를 착용했다. 세련되고 모던한 검은색과 깔끔한 흰색의 대비를 통해 댄디(dandy)한 신사이미지를 표출했다. 로즈를 3등실칸 파티를 데려가는 장면에선 슈트의 상의는 벗은 채 검정 바지, 흰 셔츠, 검정 서스펜더를 착용하여 심플하면서도 포멀(formal)한 이미지를 부각시켰다. 이처럼, 잭의 의상은 당시 복식에 현대적 감각을 결합시킨 모습으로 재현되었다. 영화 속 배경의 색채 상징성을 살펴보면, 빨간색과 황금빛 배경의 스케치 룸은 기모노슬리브 가운을 걸친 로즈의 관능미와 용기, 열정, 욕망, 적극적인 캐릭터를 부각시켰다. 전체적인 분위기를 따뜻하고 온화하게 감싸는 노란 황금 빛의 조명은 사랑에 대한 기쁨, 삶의 환희, 성공을 상징한다. 어둠의 그림자가 드리워진 차가운 바다는 고독과 우울의 상징인 검은 색과 더해져 공포감과 처절함을 보여주었다. 검은 빛은 죽음과 연관되어 불길하고 어두운 상황을 연상시킨다. 죽음, 슬픔을 상징하는 검은 색의 부정적 이미지에서 기인한 어둠의 이미지는 앞으로 다가 올 죽음에 대한 암시를 의미했다. 영상은 어두움이 드리워진 바다 속 빙하 위에 누워있는 로즈만을 클로즈업 시키면서 그녀의 절망적인 상황을 극대화시켰다. 이와 같이, 좌절과 우울함을 표현하는 짙은 푸른 빛의 차가운 바다를 어두워진 배경의 모습과 함께 효과적으로 표현했다. 본 연구에서는 영화 속에서 표현된 주인공의 복식과 색채는 관객에게 우선적으로 지각되는 시각적 요소로서 큰 상징효과를 가진다는 것을 인식하고, 나아가 영화의 주제와 등장인물의 이미지 전달을 위하여 다양한 색채의 상징효과로 표현되는 복식과 상징성을 연구하였다.;The purpose of this study is to study costumes and color symbolism in Rose dewitt and Jack Dawson through the movie <TITANIC>(1997) which screened the Real story "titanic ship sinking"(1912). For the method of this study, it was examined images of Rose and Jack based on the film <TITANIC>. Also, it was considered symbolic color images expressed in costumes of characters and backgrounds on the basis of articles and photos in DVD, newspapers, magazines, and internet of the film <Titanic>. Art Nouveau (French for 'new art'), also known as Jugendstil (German for 'young style'), is an international movement and style of art, architecture and applied art especially the decorative arts that peaked in popularity at the turn of the 20th century. Art Nouveau style refers to the movement of art which was started in France and Belgium in the last decade of the 19th and the early years of the 20th century. The distinguishing characteristics of Art Nouveau style are the sensous sinuosity of its line, nervously undulating, curving over itself, rhythmical, flowing in endless patterns, which are inspired by animals and plants, specially by flowers, leaves, long stalks. The French called the era from 1895 to 1914 La Belle Époque. The corset almost reaching the knees was intended to make the figure look slimmer. After the slimmer silhouette arrived, hats developed much wider brims. Lavish trims such as feathers often stuck out well beyond the brim. New styles hastened by women's role in the First World War. The high collar, S-bend corset, trained skirt and lavish hat all had an effect on the posture of an Edwardian lady and it gave her a certain swaying grandeur. Between 1906 an 1909 the silhouette began to show gradual changes and skirts lost fullness and the silhouette straightened. Feet showed again. The waistline was raised until it was a column like empire line or Directoire after the styles designed by fashion designer Paul Poiret. So after 1907 fashion history looked toward a new fresh direction when a longer line corset became fashionable. The corset almost reaching the knees was intended to make the figure look slimmer. Poiret's ideas were controversial and were directed at younger women. To read more about the era of Orientalism and Paul Poiret's artist friends who put a stamp on the era go to Orientalism In Dress. The first Le Journal des Demoiselles plate of 1913 is a good example of fashionable tea dance dress of the Titanic era (1912). Note the V-neck which was very novel at the time, along with the Directoire styled empire line that sits under the bust. The fur trim swathing the dress and the tiered layers are all features of this era. A waist was a very fashionable useful item worn with a skirt. Waists often appeared in catalogue advertisements. In the fashion plate below these ladies wear waists and lovely matching day hats. this study, therefore. traced the representative art trend for the 1910's, together with political,economical, social background . The study was proposed to establish the effective color symbol planning and to suggest the color combination data for clothing through historic costume. First, regarding the costumes and color images in characters, Rose’s costume is The high collar, S bend corset, trained skirt and lavish hat all had an effect on the posture of an Edwardian lady and it gave her a certain swaying grandeur. A Black, Red beaded dress showed her passion and voluptuous charms in Love. Contrasting colors of the dark- tone and bright-tone expressed jack’s calm, lively, and comfortable image. Second, these images were reinforced by color images in the backgrounds in the film. On the scene of jack and rose’s room, yellow and red showed delight, romantic atmosphere. On the scene of ship on the floor kiss, blue and red background showed passion character. Contrasting colors of the Black and blue on the background expressed jack’s desire and despair in her act of ‘The Desperation’. As for contrary images of black backgrounds on death sea, they represented her self-absorption and frustration of failing to attract public attention. On the ending of duet performance dream of Rose and jack, the yellow gold background expressed success and joy in love. Based on the above results, a visual impact by using proper colors in costumes established heroines' characters rather than by their lines or clothes' shapes. Like this ,with recognizing that color has strong persuasive power as a visual element in modern society, it is thought to be important to conduct following studies on costumes and color symbolism that help to create and define main characters and themes through the costumes for films.-
dc.description.tableofcontentsⅠ. 서론 = 1 A. 연구 목적 및 의의 = 1 B. 연구방법 및 내용 = 4 Ⅱ. 영화 <TITANIC>의 배경 = 6 A. 사회·문화적 배경 = 6 B. 복식사적 배경 = 11 Ⅲ. 영화 <TITANIC>과 감독 = 26 A. 영화 <TITANIC>과 남·녀 주인공 = 26 B. 영화 <TITANIC>의 감독 = 31 Ⅳ. 영화 <TITANIC>의 복식과 색채 상징성 = 40 A. 영화 복식과 색채의 상징성 = 40 B. 영화 속 남·녀 주인공의 복식과 색채 상징성 = 59 C. 영화 속 배경과 색채 상징성 = 78 Ⅴ. 결론 및 제언 = 92 참고문헌 = 94 ABSTRACT = 98-
dc.formatapplication/pdf-
dc.format.extent10575777 bytes-
dc.languagekor-
dc.publisher이화여자대학교 대학원-
dc.title영화 <TITANIC>의 복식과 색채 상징성-
dc.typeMaster's Thesis-
dc.title.subtitle남·녀 주인공의 복식과 배경을 중심으로-
dc.title.translatedA Study on the Costume and Color Symbolism of the Movie <TITANIC> : Focusing on Main Actresses' Costumes and Backgrounds-
dc.creator.othernameKim, Soo min-
dc.format.pagexi, 101 p.-
dc.identifier.thesisdegreeMaster-
dc.identifier.major대학원 의류직물학과-
dc.date.awarded2009. 8-
Appears in Collections:
일반대학원 > 의류학과 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE