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셰익스피어의 연극성과 셰익스피어 다시 쓰기

Title
셰익스피어의 연극성과 셰익스피어 다시 쓰기
Other Titles
Shakespearean Theatricality in Rewriting Shakespeare
Authors
김나영
Issue Date
2009
Department/Major
대학원 영어영문학과
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Doctor
Advisors
최영
Abstract
본 논문은 연극성을 셰익스피어의 극을 이해하는 기본 개념으로 설정하고, 셰익스피어의 연극성을 셰익스피어 작품의 현대적 다시 쓰기의 중요한 전략의 하나로 논의한다. 연극성이란 드라마 텍스트가 무대 공연으로 실행되는 과정에서 작용하는 특성이다. 본 논문에서는 셰익스피어의 연극성을 플롯의 구조로부터 무대 위의 극적 행위를 구성하고 관객과의 소통에까지 이르는 연극의 과정에서 나타나는 실천적인 개념으로 파악하고, 이를 통해 셰익스피어의 연극성과 셰익스피어 다시쓰기의 무대와의 연관 관계를 살펴본다. 본 논문이 셰익스피어의 연극성으로 정의하는 특징은 중층플롯의 연출적 구성, 역할 연기의 수행성의 실현, 메타씨어터의 관객과의 소통의 기능이다. 세 가지 개념 모두 텍스트가 무대에서 구현되는 과정을 전제로 극의 의미가 완성되도록 플롯, 인물, 장면을 구성하는 원리이다. 극작가, 배우, 관객으로 이어지는 텍스트의 창조, 실행, 수용의 과정이 무대 위에서 만나는 순간은 셰익스피어가 극을 만드는 가장 근본적인 화두이다. 텍스트 자체로만 읽었을 때에는 온전히 파악할 수 없는 의미들은 셰익스피어가 활용하고 있는 무대 공간의 연극성을 인식함으로써 완성되므로 셰익스피어의 연극성에 대한 이해가 중요하다. 셰익스피어의 연극성이 보여주는 특징을 바탕으로 현대의 셰익스피어 다시 쓰기가 각각의 연극성의 의미를 차용하고 변형하는 양상을 분석한다. 다양한 의도로 시도되고 있는 셰익스피어의 다시 쓰기 가운데, 본 논문에서 주목하는 것은 셰익스피어의 연극성을 전략적으로 받아들이고 있는 작품들로 찰스 마로윗츠(Charles Marowitz)의 󰡔마로윗츠 햄릿󰡕(The Marowitz Hamlet), 일레인 페인슈타인(Elaine Feinstein)과 여성 씨어터 그룹 WTG(Women's Theatre Group)의 󰡔리어의 딸들󰡕(Lear's Daughters), 그리고 톰 스토파드(Tom Stoppard)의 󰡔로젠크란츠와 길던스턴은 죽었다󰡕(Rosencrantz and Guildenstern Are Dead)를 살펴본다. 이 작품들은 셰익스피어의 연극성으로 정의한 극의 구조와 인물의 행위, 관객과의 소통의 측면을 다시 쓰기의 대상으로 활용하며 셰익스피어의 극을 재해석하되 패러디 정신으로 작품으로 만들어낸 창조적인 다시 쓰기이다. 그러므로 셰익스피어의 연극성이 다시 쓰기에 소재를 제공하고 셰익스피어의 다시 쓰기가 셰익스피어의 극을 이해하는 데에 있어서 다양한 의미를 채우게 되는 대화적 관계에 의의를 부여하고자 한다.;This thesis examines the concept of theatricality in Shakespeare's plays, which leads one to investigate how this concept could be applied to rewriting Shakespeare in contemporary theatre. Theatricality refers to the signifying effects produced in the process of transferring a drama text from page to stage. It can be used not only for filling out the empty spaces in Shakespeare's written texts but also for reconstituting Shakespeare's plays. This study approaches the idea of theatricality from three aspects of Shakespearean dramatic structure: theatrical representation, performativity, and communication. All of these concepts account for the principle of constructing plots, characters, and scenes in Shakespeare's plays. First of all, the multilayered plot, consisting of a main plot and its inter-reflected subplots, is designed as a Shakespearean staging strategy to actualize his plays on the proscenium stage. This plot structure also heightens the theme through multiple representations to the dramatic rhythm of similarities and variations. Secondly, performative theatricality is acquired through such a dramatic device as role-playing. It is often employed in Shakespearean characterization to give his characters the most dramatic actions by way of the very theatrical metaphor between a performing body and the performed role. Finally, communicative theatricality means that a drama text fundamentally assumes the dynamic relations over the space in the theatre. Metatheatre is a helpful concept to understand how Shakespeare himself reveals his theatrical reality through a dramatic device like a play-within-a-play, and invites the audience into the dramatic world so that he can directly communicate with them. Therefore, it is Shakespearean theatricality that leads us to figure out how to encode and decode Shakespearean meanings. Three concepts of Shakespearean theatricality, either separately or together, play a significant role in rewriting Shakespeare for the contemporary stage. This study analyzes three modern plays that try to repeat Shakespeare's works with ironic distance as a means toward a parodic echoing of Shakespeare. The Marowitz Hamlet, by Charles Marowitz, rearranges the plots and lines of Shakespeare's Hamlet, using the collage technique. Reorganized plots and lines could change the meaning of the original text and its themes. Lear's Daughters, a collaborative work of Elaine Feinstein with the WTG (Women's Theatre Group), works as a sequel to Shakespeare's King Lear. It presents the performing subjects before the audience to signify the ironic presence through absence, and vice versa. Lastly, Tom Stoppard's Rosencrantz and Guildenstern Are Dead tries to induce within its audience the consciousness of metatheatricality by dividing the stage into two virtual area, the dramatic reality and theatrical reality surrounding Shakespeare's Hamlet, and crossing over into both sides. By raising several questions about theatricality, it offers answers through theatrical performance itself. Contemporary Shakespearean adaptations on the basis of theatricality illustrates how essential it is to perceive the work of Shakespearean theatricality in constructing and reconstructing his plays. Therefore, a study on Shakespearean theatricality in rewriting Shakespeare can provide an effective method to communicate with Shakespeare both in the past and in the present.
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일반대학원 > 영어영문학과 > Theses_Ph.D
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