View : 34 Download: 0

프랑스 예술가곡의 전성기를 이끌어 낸 「HENRI DUPARC」의 가곡 연구

Title
프랑스 예술가곡의 전성기를 이끌어 낸 「HENRI DUPARC」의 가곡 연구
Other Titles
A STUDY ON THE ART SONGS OF HENRI DUPARC
Authors
김애리
Issue Date
2009
Department/Major
대학원 음악학부
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
윤명자
Abstract
본 논문은 앙리 뒤파르크(Henri Marie Eugéne Duparc, 1848.1.21- 1933.2.12)의 가곡에 관한 분석 논문이다. 뒤파르크는 로망스 수준의 프랑스 가곡을 예술가곡으로 승격시킴과 동시에 프랑스 예술가곡의 전성기로의 가교적 역할을 한 작곡가로 가브리엘 포레(Gabriel Fauré 1845-1924)와 함께 그 공로가 인정되고 있다. 이 논문에서는 뒤파르크가 활동했던 시대적, 음악사적 흐름, 예술 사조 등을 연구하여 그의 음악에 대한 이해를 돕고, 뒤파르크 작품 중 뒤파르크 특유의 색채와 작법이 잘 드러나는 4개의 가곡「여행으로의 초대(L'Invitation au Voyage)」, 「슬픔의 노래(Chanson Triste)」, 「황홀(Extase)」, 「로즈몽드의 장원(Le Manoir de Rosemonde)」에 나타난 음악적 특징을 살펴봄으로 프랑스 예술가곡 역사에서 다리 역할을 한 뒤파르크의 중요성을 재확인하는데 도움이 되고자 하였다. 뒤파르크가 활동했던 19세기 후반은 프랑스 예술가곡의 전성기였다. 그 전까지는 프랑스 가곡이 예술가곡으로 인정받기보다는 독일 리트(Lied)의 모방으로 여겨졌었다. 그러나 뒤파르크를 비롯하여 포레, 드뷔시(Claude Achille Debussy, 1862-1918) 등의 작곡가들이 등장함에 따라 프랑스 가곡은 예술가곡으로 승격되었다. 그 당시 프랑스 문학계는 상징주의로부터 상당한 영향을 받았으며 작곡가들은 상징주의 시인들의 시에 곡을 붙이기를 즐겼다. 뒤파르크는 그의 천재적인 음악성과 능숙한 음악작법들을 사용하여 시어 하나하나를 표현 했을 뿐만 아니라 전체의 느낌까지도 아우르는 음악적 재능을 보였다. 뒤파르크는 당대의 훌륭한 작곡가들과의 교류로도 유명한데, 그들로부터 받은 음악적 영향은 그의 작품 곳곳에 나타나있다. 그는 스승인 세자르 프랑크(Cesar Frank, 1822-1890)로부터는 기본 화성법과 증4도 사용법을, 리하르트 바그너(Wilhelm Richard Wagner, 1813-1883)로부터는 전타음(appoggiatura)을, 샤를르 구노(Charles Francois Gounod, 1818-1893)로부터는 대담한 아르페지오(arpegio)와 당김음(syncopation)리듬을, 가브리엘 포레로부터는 서정적이고 아름다운 선율을 받아들여 자신만의 고유한 작법으로 재탄생시켰다. 이렇게 완성된 뒤파르크의 작법은 후에 드뷔시 등 후배 작곡가들에게 큰 영향을 미치게 되어 프랑스 예술가곡의 최전성기를 이끌어 내는데 큰 공헌을 하였다. 뒤파르크의 17개의 가곡은 모두 걸작으로 평가받고 있지만 본 논문은 그 중 위에서 언급한 뒤파르크의 작곡기법의 특징들이 가장 잘 드러나 있고 그의 훌륭한 음악성을 느낄 수 있는 4개의 가곡을 선정하여 뒤파르크의 특징을 분석하였으며 그 결과 나타난 뒤파르크 가곡의 음악적 특징들은 다음과 같다. 첫째, 뒤파르크의 가곡은 독일 가곡의 모방에 불과했던 프랑스 가곡을 새로운 경지로 이끌었으며, 프랑스 시어의 아름다움을 깊이 있는 선율과 자유롭고 색채적인 화음으로 신선하게 표현하였다. 둘째, 선율은 주로 높은 음역대의 음들을 많이 사용하였으며, 선율 선은 일반적으로 긴 호흡으로 진행되면서 폭이 넓게 움직인다. 또한, 독특한 레치타티브(Recitative)적인 진행, 넓은 음역을 뛰는 선율과 좁은 음정 진행의 선율이 대조적으로 나타나는 경우가 많다. 셋째, 피아노의 역할은 반주의 역할이라기보다는 성악 선율과 동등한 입장을 취하며, 성악성부의 선율진행에 맞추어 시적이고 색채적인 중요한 역할을 담당한다. 넷째, 화성은 대담한 반음계적 진행, 감7화음이나 자유로운 변화화음, 증6도가 포함된 화음, 부속 화음, 증4도 관계의 선율 진행이나 화음 진행 등이 특징적인 면이며, 전타음(appoggiatura), 당김음(syncopation) 등도 뒤파르크 가곡에서 중요한 역할을 담당한다. 다섯째, 가사는 서정적, 서사적, 극적 내용들의 시를 가사로 사용하여 각각의 시어들을 개별화성으로 직접 표현했다기보다는 전체화성의 진행 속에서 시의 분위기를 드러나게 하여 곡을 더 예술성 있고 깊이 있게 표현하였다.;This study is an analysis of the art songs composed by Henri Marie Eugéne Duparc(1848.1.21-1933.2.12). Duparc is a well-known composer who has served as a bridge to the height of the French art song along with Gabriel Fauré(1845-1924). It aims to give a deeper understanding of his music by examining the trend of times and music and the spirit of the arts. In particular, a selection of Duparc's art songs, 「L'Invitation au Voyage」, 「Chanson Triste」, 「Extase」, and 「Le Manoir de Rosemonde」, is analyzed in terms of the musical features, which confirms the significant role of Duparc in development of the art songs. Late 19th Century, when Duparc was working, was the height of the French art songs. Prior to then, the French art song was considered a mere imitation of the Lied, not an independent genre. It was Duparc, Gabriel Fauré, and Claude Debussy(1862-1918) who contributed to raising the French art song to an independent genre. While the French literary circle was under a great influence of the symbolism, most composers enjoyed writing the music with the symbolic poetry. Among them, Duparc was outstanding in delicately expressing each word at the same time showing a whole mood of poem. Duparc is well known for his wide rage of network with the contemporaries and was greatly influenced by them. He has learned the basic law of harmony and the augmented forth chords from Cesar Frank(1822-1890), appoggiatura from Richard Wagner(1813-1883), arpeggio and syncopation from Charles Gounod(1818-1893), and poetic and beautiful melody from Gabriel Fauré. He translated the learning into his own style, which gave a huge influence to the following composers such as Claude Debussy, and made a great contribution to the height of the French art songs. Among the 17 pieces of great works of Duparc, 4 art songs are analyzed, which is believed to reveal the musical characteristics of Duparc best. A result of the analysis is as following. First, Duparc has opened a new way to the French art songs which was a mere echo of the Lied previously. He was excellent in expressing the beauty of the poetic words using a profound melody with a free and colorful harmony. Second, in terms of the musical structure, the upper range of melody appears frequently, while the music progresses in a long breath and a wide range. A recitative progress and a contrast between wide and narrow range of progress also frequently occur. Third, the piano part is important in Daparc's songs, almost equivalent to the singing part, as it is something more than accompaniment. With the poetic and colorful expressions, the piano part serves to a progress of the music. Forth, in regards of the harmonic characteristics, he often uses a chromatic scale, diminished seventh or freely altered chord, augmented sixth chords, secondary dominant chords, and the progress of an augmented forth melody or harmony. An appoggiatura and syncopation also frequently appear in his works. Fifth, while using lyric, epic and dramatic poems in his music, Duparc exposes a whole mood of the poem through a progress of harmony. It allows the music expressed in a deeper and more artistic way compared to a case when each poetic words are expressed.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
일반대학원 > 음악학부 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE