View : 626 Download: 0

Full metadata record

DC Field Value Language
dc.contributor.advisor최한원-
dc.contributor.author박경리-
dc.creator박경리-
dc.date.accessioned2016-08-25T10:08:36Z-
dc.date.available2016-08-25T10:08:36Z-
dc.date.issued2009-
dc.identifier.otherOAK-000000054156-
dc.identifier.urihttps://dspace.ewha.ac.kr/handle/2015.oak/185006-
dc.identifier.urihttp://dcollection.ewha.ac.kr/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000000054156-
dc.description.abstractLudwig van Beethoven is a representative composer in the classical music history and gives great influences to change to romanticism music at the same time. Especially, he completed advancing the sonata form in classical music and affects romantic music by showing unrestricted structure being free himself from the traditionalism and the formalism. He composed 10 violin sonatas in his whole life and most of them were made depend on the style of traditional form. No.1 of Op.12, researched in this thesis, was composed early stagy of his creation. This work which is the first to come amomg his early work is based on the tradition of Mozart. His ten Violin Sonatas are all in the first and second period. No.1, No.2 and No.3 in Op.12 and Op.23 are in the first period. And among six sonatas Op.24 which is called Spring sonata and Op.47 called Kreutzer sonata are in second period and his typical works. This thesis is analyzed by structure, form, melody, rhythm, and is intended to understand his music world and be help to performance. The first movement is Allegro con brio and D Major. This movement is composed of three parts, exposition, development and recapitulation. Each part have their own main theme, and there are connections which gives variation on formation. The second movement is Andante con moto and A Major. This movement is composed of theme and 4 variations. Piano leads in variation Ⅰ, violin leads in variation Ⅱ. In variation Ⅲ, piano follows violin. The atmosphere is changed and come to an end softly and elegantly in variation Ⅳ. The third movement is Allegro and Rondo form and D Major. Theme played by piano is most active at the beginning. This movement is in energetic atmosphere on the whole and composed of "A-B-A′-C-A"-B′-Coda"structure.;본 논문은 석사과정 이수를 위한 졸업 연주회 곡들 중 L.V.Beethoven의 Violin Sonata Op.12, No.1을 연구하여 베토벤의 생애와 작품의 특징, 곡의 분석을 통하여 그의 음악성향을 구체적으로 알아보고 연주하는데 있어 실질적인 도움을 주고자 한다. Ludwig van Beethoven(1770-1827)은 음악 역사상 고전음악의 대표 작곡가로 손꼽히며 그와 동시에 낭만주의 음악으로 전환하는데 많은 영향을 끼친 작곡자이다. 특히 그는 고전음악에서는 소나타 형식을 발전시켜 완성 시켰고 전통주의, 형식주의에서 벗어난 구조상 자유로운 형식구조를 선보이며 낭만음악에 많은 영향을 주었다. 그는 평생 10개의 바이올린 소나타를 작곡하였는데 이는 대부분 전통양식에 의존하여 만들어진 작품들이며 Op.47과 Op.96을 제외한 작품들은 창작 초기와 중기에 작곡되어졌다. 초기에 가장 먼저 쓰여진 이곡은 모차르트의 전통 위에 쓰여졌다고 할 수 있다. 건반악기가 으뜸이 되어 연주하는 소나타 단계에 속하며 베토벤의 개성이 잘 엿보이는 작품이다. 이 곡은 전체적으로 신선한 창조 에너지가 느껴지는 것이 가장 두드러진 특징이다.전체가 3악장으로 구성되어 있으며 형식면에서 가장 뚜렷하게 구분되어 있다. 제 1악장은 고전 소나타의 전형적인 형태를 보여주며 전체적으로 정돈이 잘 되어 있는 빈틈없는 악장이라고 할 수 있다. 제 2악장은 우아한 32마디 주제를 기초로 한 Variation형태의 곡이다. 이 악장의 ‘주제와 변주’ 형태는 <Kreutzer>(제 9번) 제 2악장의 본보기가 되고 있다. 제 3악장은 Rondo형식으로 되어 있다. 본 논문은 앞의 내용을 바탕으로 베토벤의 음악을 좀 더 폭넓게 이해하고 Op.12의 No.1을 악장별로 자세히 분석해 보고자 한다.-
dc.description.tableofcontentsⅠ. 서론 = 1 Ⅱ. 본론 = 3 A. Beethoven의 생애와 음악의 특징 = 3 B. Beethoven의 Violin Sonata = 6 C. Violin Sonata Op.12, No.1의 분석 = 8 1. 제 1악장 (Allegro con brio) = 8 2. 제 2악장 (Tema con Variazioni, Andante com moto) = 25 3. 제 3악장 (Rondo Allegro) = 34 Ⅲ. 결론 = 47 참고문헌 = 48 ABSTRACT = 49-
dc.formatapplication/pdf-
dc.format.extent14357195 bytes-
dc.languagekor-
dc.publisher이화여자대학교 대학원-
dc.titleL. v. Beethoven의 Violin Sonata Op. 12, No. 1에 대한 연구-
dc.typeMaster's Thesis-
dc.title.translatedA Study of L.v. Beethoven's Violin Sonata Op. 12, No. 1-
dc.creator.othernamePark, Kyeong Li-
dc.format.pageⅴ, 50 p.-
dc.identifier.thesisdegreeMaster-
dc.identifier.major대학원 음악학부-
dc.date.awarded2009. 8-
Appears in Collections:
일반대학원 > 음악학부 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE