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A. Prévost의 소설 L'histoire du chevalier des Grieux et de Manon Lescaut 에 의한 J. Massenet 의 Manon 과 G. Puccini 의 Manon Lescaut 에 관한 비교 연구

Title
A. Prévost의 소설 L'histoire du chevalier des Grieux et de Manon Lescaut 에 의한 J. Massenet 의 Manon 과 G. Puccini 의 Manon Lescaut 에 관한 비교 연구
Other Titles
Comparative Study of Jule Massenet's Manon and Giacomo Puccini's Manon Lescaut
Authors
김민경
Issue Date
2009
Department/Major
대학원 음악학부
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
김동근
Abstract
본 논문에서는 아베 프레보 (Abbe´ Pre´vost, 1697-1763)의 소설 “마농 레스코와 기사 데 그리외의 이야기(L'histoire du chevalier des Grieux et de Manon Lescaut,1731)”는 많은 대중들에게 인기를 얻었고, 시대를 뛰어넘어 작곡가들에게 오페라 소재로 선택되어졌다. 특히, 쥘 마스네(Jule Massenet, 1842-1912)의 오페라 「마농」(Manon)과 지아코모 푸치니(Giacomo Puccini, 1858-1924)의 오페라 「마농 레스코」(Manon Lescaut)는 대표적으로 지금까지 대중에게 많은 사랑을 받고 있다. 본 논문에서는 19세기 후반 프랑스와 이탈리아의 당시 유행했던 오페라 양식과 음악어법이 잘 나타난 이 두 작품을 통하여 하나의 소재에 의해 각기 다른 대본가와 작곡가의 성향에 따라 창조되어진 오페라의 구성, 줄거리 및 각 등장인물의 차이점에 대해 연구하였고, 피날레 부분의 이중창을 중심으로 선율, 화성, 리듬, 템포 등의 측면에서 분석하여 두 작곡가의 음악적 스타일을 비교 연구하였다. 마스네는 전체를 5막으로, 푸치니는 4막으로 구성하였다. 두 작품 모두 1막의 배경과 내용면에 있어 공통되지만 마스네의 작품 제 2막, 3막, 4막의 배경과 푸치니의 작품 제 2막, 3막에서 배경과 시간 흐름에 있어 전개의 차이점을 보였다. 두 작품의 비극적 결말을 맺는 피날레 이중창부분에 있어 마스네의 선율은 가사에 비중을 두어 프랑스어의 뉘앙스를 살린 낭송조의 선율로 나타내 말하는 듯한 표현을 대체로 짧은 악구로 형성하였고, 반주부는 장면과 감정을 묘사하는 방식으로 표현되었다. 반면 푸치니의 성악 선율은 음악에 더 비중을 두어 선율의 악구가 길고 성악 선율이 반주부에 포함된 부분이 많이 보였다. 또한 감정을 극대화 하기위해 대체로 음역이 넓고 풍부한 화성을 사용하여 마스네보다는 극의 긴장감이 더 느껴졌다. 이와 같이 하나의 원작을 가지고 각기 다른 대본가와 작곡가에 의해 새롭게 창조된 두 오페라를 통해 19세기 프랑스와 이탈리아의 시대적 배경과 음악어법에 따라 표현되어진 방법의 차이점을 알 수 있었다.;It was in 1731 that the French author Abbe´ Pre´vost (1697-1763) published "Histoire du Chevalier des Grieux et de Manon Lescaut." The work enjoyed much popularity among the public, and inspired various composers to write operas based on the novel. Especially, Manon by Jule Massenet (1842-1912) and Manon Lescaut by Giacomo Puccini (1858-1924) are considered representative works among such, and are dearly loved by the opera fans to this day. In this research, the two works, which incorporate the opera forms and styles common in the late nineteenth-century France and Italy, are analyzed and compared. Although based on the same original novel, the two operas are constructed uniquely by different librettists and composers. The musical characteristics of the two composers are compared through the analysis of the musical structures, plots, and main characters of the two operas as well as the melody, harmony, rhythm, and tempo in the duet finales. In terms of structure, Massenet's Manon consists of five acts, and Puccini's Manon Lescaut consists of four. They share a common scene and plot in the first act; however, Massenet's second, third, and fourth act differ from Puccini's second and third act in time featured and backgrounds. In Massenet's duet finale of tragic ending, melody places emphasis on the text; Massenet uses parlando style well-suited to the French language, and short motifs for the speech-like expressions; the accompaniment describes the scene and the emotions. However, in Puccini's, vocal melody places more emphasis on the music; the phrases in the melody tend to be long; the vocal melody is often included in the accompaniment. Puccini also uses rich harmony, wide in range, in order to dramatize the emotions, thus creating more dramatic tension than Massenet in his work. Therefore, by examining the two operas based on the same novel, but recreated by different librettists and composers, the contrasting qualities of the historical background and the musical idioms of the nineteenth-century France and Italy are portrayed and brought out.
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