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dc.contributor.advisor오병권-
dc.contributor.author김진-
dc.creator김진-
dc.date.accessioned2016-08-25T10:08:33Z-
dc.date.available2016-08-25T10:08:33Z-
dc.date.issued2009-
dc.identifier.otherOAK-000000054712-
dc.identifier.urihttps://dspace.ewha.ac.kr/handle/2015.oak/184974-
dc.identifier.urihttp://dcollection.ewha.ac.kr/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000000054712-
dc.description.abstractAn information-oriented society and the outrageous stream of globalization make people expose to the flood of information with full of visual messages. Due to this tendency, it has come to be an important issue all over the aspects of society how to differentiate the messages and deliver them effectively. The flood of the visual messages demands more differentiated way in the expression of the visual images, and it comes out to be more apparent in the Identity design program that visually illustrates the identity of the target. Identity design is to visually symbolize the interior or exterior characteristics, features, objectives and the ideology of the target corporate, a company or a product. Producing Identity design is very important in that it enables the target to publicize what the target is and form a positive image. As the world becomes the one huge market and the relationships between global countries have been changed very competitively like between global companies, every country has tried to establish the differentiated national brand identity to fortify the international status of the country and dominate the advantage. Especially, utilizing identity design with applying a symbol, a logo and a graphic motif of what make national brand identity is the core issue to enhance the image of the county. Also it plays an important role to make the public to immediately and easily recognize the image of the country and characteristics of the country -provided service or a product. Developed countries have early adopted Nation brand identity program and they have invested lots of efforts and expenses to visually present their national images. Moreover, this kind of tendency has been more accelerated in the global market environments of the 21st century, where the importance of the visual images has been more increased. Through the experience of hosting the 2002 Korea- Japan world cup, Korea has recognized the importance of the national images and been interested in enhancing the images through Nation brand identity program. However the effectiveness is still regarded incomplete. This thesis is about the research on the producing plan of national brand identity, which is able to give visual amusement through the various applications and to grant unity to national brand while constructively using a graphic motif for brand identity, which has been regarded a minor component with such as a symbol mark and a logo type in brand The objective of this thesis is to suggest representative Korean national brand identity as the more effective strategy of nation brand identity by researching the present condition of the use of the graphic motif in brand identity and by analyzing the status of Korea national brand identity. Utilizing a graphic motif as developing brand identity design is not always the appropriate way of expression in every situation. However, based on deep understandings of the characteristics on utilizing graphic motif, rightly producing brand identity and using it appropriately enable to acquire implication with affluent meanings, economical efficiency of f modeling, visual amusement and unity that can’t be obtained in the general identity design. Through these efforts, a new phase of effective identity design can be consummated in the modern society where emphasizing the importance of constructing the differentiated image.;현대 사회의 정보화와 글로벌화의 거센 물결 속에서 우리는 시각 메시지로 가득한 정보의 홍수 속에서 살아가고 있다. 그로 인해 어떻게 하면 메시지를 차별화하여 효과적으로 전달할 수 있는가가 사회 전 분야의 중요한 화두로 자리 잡게 되었다 시각 메시지의 범람은 시각 이미지의 표현에 있어서도 보다 차별화된 방법을 요구하게 되었는데 이는 대상의 정체성(正體性, Identity)을 시각적으로 형상화하는 아이덴티티 프로그램(Identity Program)의 디자인에 있어서 더욱 두드러지게 나타난다. 아이덴티티 디자인은 어떤 조직이나 기업, 제품 등의 대상이 가진 내외적 성격이나 특징, 목표, 이념 등을 시각적으로 상징화한 것으로서 이를 제작하는 일은 대상의 존재를 알리고 긍정적인 이미지를 형성한다는 차원에서 매우 중요하다. 전 세계가 하나의 거대한 시장으로 변함에 따라 국제사회에서 국가 간의 관계도 기업에서와 같은 경쟁구도를 띄게 되면서 각 국가들은 자국의 국제적 위치를 확고히 하고 우위를 선점하기 위해 다른 국가들과 차별화 된 국가 브랜드 아이덴티티를 확립하기 위해 노력하고 있다. 그 중에서도 특히 국가의 브랜드 아이덴티티를 구성하는 심벌과 로고, 그래픽 모티프를 활용한 아이덴티티 디자인의 사용은 국가이미지 제고의 핵심으로서, 국가의 이미지나 국가에서 제공하는 서비스, 또는 제품의 특성을 일반대중에게 즉각적이고 손쉽게 인식시키는 역할을 한다. 선진국들은 일찍부터 국가브랜드 아이덴티티 프로그램을 도입하여 자국의 국가 이미지를 시각적으로 알리는데 앞 다투어 많은 노력과 비용을 투자해 왔으며, 이런 추세는 시각 이미지의 중요성이 더욱 중시되는 21세기 글로벌 시장 환경에서 훨씬 가속화되고 있다. 지난 2002년 한일 월드컵 개최를 계기로 우리나라도 국가이미지의 중요성을 인식하고 국가브랜드 아이덴티티 프로그램을 통한 이미지 제고에 관심을 두게 되었지만, 그 실효성이 떨어진다고 여겨진다. 본 논문은 그간 브랜드 아이덴티티 프로그램에서 심벌마크와 로고타입 등의 부수적 요소로서 인식되었던 그래픽 모티프의 역할을 확장하여 브랜드 아이덴티티에 적극 활용하는 것을 중심으로 우리나라 국가브랜드 아이덴티티 디자인을 전개함으로써 국가브랜드에 통일성을 부여하고 다양한 응용성을 바탕으로 시각적 유희성을 줄 수 있는 국가브랜드 아이덴티티 제작방안에 대한 연구로서 브랜드 아이덴티티에서 나타나는 그래픽 모티프의 활용 현황을 조사하고 우리나라의 국가 브랜드 아이덴티티 현황을 분석하여 보다 효과적인 국가브랜드 아이덴티티 전략으로 우리나라를 대표하는 대한민국 국가브랜드 아이덴티티를 제안하는데 목적이 있다. 브랜드 아이덴티티 디자인을 전개함에 있어서 그래픽모티프의 활용이 모든 상황에 알맞은 표현방식은 아니다. 그러나 차별화 된 브랜드 아이덴티티를 이루는데 있어서 그래픽모티프의 활용의 특성에 대한 깊은 이해를 토대로 올바르게 제작되어 적합한 용도로 사용된다면 일반적인 아이덴티티 디자인에서 얻을 수 없었던 풍부한 의미의 함축과 조형 경제성, 시각적 유희와 통일성 등을 얻을 수 있을 것이다. 그럼으로써 차별화된 이미지 구축의 중요성이 강조되는 현대 시대에 효과적인 아이덴티티 디자인의 한 양상으로서 자리매김할 수 있을 것이다.-
dc.description.tableofcontentsⅠ. 서론 = 1 A. 연구의 목적 = 1 B. 연구의 범위 및 방법 = 1 Ⅱ. 본론 = 3 A. 그래픽 모티프 (Graphic Motif) = 3 1. 그래픽 모티프(Graphic Motif)의 개념 및 역할 = 3 2. 그래픽 모티프(Graphic Motif)의 분류 = 5 B. 국가브랜드 아이덴티티 (Nation Brand Identity) = 8 1.국가 이미지의 개념과 중요성 = 8 2. 국가브랜드 아이덴티티의 개념 및 역할 = 9 가. 국가브랜드의 개념 = 9 나. 국가브랜드의 역할 = 12 다. 국가브랜드의 구성요인 = 13 C. 한국 국가이미지 = 15 1.한국 국가이미지 현황 = 15 2.한국 국가브랜드 아이덴티티 현황 = 18 Ⅲ. 대한민국 통합국가브랜드 아이덴티티 개발 = 20 A. 이미지 기획 및 콘셉트 = 20 1. 그래픽 모티프 활용 사례조사 = 20 가. 브랜드아이덴티티에서의 그래픽 모티프의 활용사례 = 20 (1) 바하마 관광브랜드 Bahamas Tourism Identity = 21 (2) 브랜드 홍콩 Brand Hong Kong = 22 (3) 디 앤 에이디 학생 어워즈 D&AD Student Awards 2008 = 23 (4) 뮤지엄 오브 아트 앤 디자인 Museum Of Art And Design Identity = 25 (5) 포크너브라운즈 아키텍트 Faulknerbrowns Architects = 26 2. 한국 국가브랜드 콘셉트 = 27 B. 제작방향 = 29 C. 한국 국가브랜드 아이덴티티 디자인 개발 = 30 1. 디자인 콘셉트 = 30 가. 태극기 = 32 (1) 태극의 원리 및 조형적 특성 = 32 2. 유형별 시안제작 = 34 가. 워드마트의 개발 = 34 (1) 워드마크 시안 = 35 (2) 그래픽 모티프 디자인 시안 = 36 3. 최종안 및 활용 예 = 38 가. 최종안 = 38 (1) 워드마크 최종안 = 38 (2) 그래픽 모티프 최종안 = 38 나. 그래픽 모티프의 활용규정 = 40 (1) 그래픽 모티프 요소의 변형규정 = 40 (2) 그래픽 모티프의 배치규정 = 41 (3) 그래픽 모티프의 사용금지규정 = 42 다. 최종안의 활용사례 = 43 Ⅳ. 결론 = 49 참고문헌 = 51 ABSTRACT = 53-
dc.formatapplication/pdf-
dc.format.extent2881483 bytes-
dc.languagekor-
dc.publisher이화여자대학교 대학원-
dc.title그래픽 모티프의 활용을 중심으로 한 아이덴티티 디자인에 관한 연구-
dc.typeMaster's Thesis-
dc.title.subtitle한국의 국가이미지를 중심으로-
dc.title.translatedA study on identity design utilizing graphic motif : Centers on Korea national image-
dc.creator.othernameKim, Jin-
dc.format.pageⅹ, 55 p.-
dc.identifier.thesisdegreeMaster-
dc.identifier.major대학원 디자인학부시각디자인전공-
dc.date.awarded2009. 8-
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일반대학원 > 디자인학부 > Theses_Master
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