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朝鮮末期 서울·경기지역 山神圖 硏究

Title
朝鮮末期 서울·경기지역 山神圖 硏究
Other Titles
A Study on The Buddhist Painting of Mountain God(Sanshindo) of Seoul and Gyeonggi Province in the Late Chosun Dynasty
Authors
최선영
Issue Date
2009
Department/Major
대학원 미술사학과
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
홍선표
Abstract
본 논문은 조선 말기(1850~1910) 서울ㆍ경기지역의 사찰 산신도 중 제작년도가 알려진 17점의 산신도를 분석하고 그 제양상을 알아보았다. 산신도는 산신과 호랑이, 동자가 소나무 아래 등장하는 모습으로 그려지는데, 이것은 일반 불화와는 상이한 모습으로 학계의 주목을 끌어왔다. 그러나 그 연구 방향이 대체로 ‘민화’와의 관련성만을 중점적으로 논의한 면이 없잖아 있었다. 그 결과 산신도가 지니고 있는 다른 다양한 모습들이 연구에서 소외되는 결과를 낳게 되었다. 이에 본 논문에서는 그동안 크게 주목을 끌지 못했던 산신도의 다양한 모습을 살펴보고자 한 것이다. 특히나 조선말기 수도인 한성부를 포함하고 있어 정세에 민감하고, 양반관료층이 밀집된 서울ㆍ경기지역은 뚜렷한 지역성을 드러내므로 이러한 지역내에서 제작된 산신도는 타지역과 또다른 모습으로 드러내고 있었다. 사찰 내로 유입된 산신의 모습은 먼저 <신중도神衆圖>의 일원으로 그 형상을 드러내고 있었다. 신중도의 일원으로써의 산신의 형상은 명대 판화 『홍씨선불기종』의 신선의 모습에 상당부분 영향을 받고 있음을 알 수가 있다. 신중신앙으로 예배되던 산신은 독립된 신앙으로 산신각에서 봉안되기에 이르는데, 이들이 걸려지는 전각은 가람의 가장자리 산과 가까운 쪽에 위치하는 예가 많았다. 산신도는 다양한 이름으로 불리는 이 전각에 칠성도, 독성도와 봉안되는 경우가 많았는데, 이때 칠성도는 건물의 중앙에 배치되고, 양 옆에 산신도와 독성도가 배치된다. 또 산신도ㆍ독성도만 이 나란히 예배되기도 하였다. 현재까지 선대 연구나 기록을 통하여 제작년도가 언급된 서울,경기지역은 산신도는 모두 17점에 해당된다. 이들은 매우 다양한 양상으로 전개되고 있는데, 크게 측면관 산신도와 정면관 산신도로 분류해볼 수 있다. 측면관 산신도는 정면관 산신도보다 좀 더 이른 시기에 등장하고 있었는데, 산신의 자세와 얼굴이 화면의 측면을 향하고 있다. 반면 정면관 산신도에서는 산신이 온전히 정면을 향해있는 차이점이 있다. 측면관 산신도에서는 신중도에 등장할 때와 마찬가지로 『홍씨선불기종』등에서 보이는 도교 신선의 모습을 상당부분 참고한 듯 하다. 반면 정면관 산신도에서는 기존 불화에서 나타나는 정면관 인물형의 영향을 받은 것으로 보인다. 특히 의자에 앉아 정면을 바라보는 인물형은 명왕 혹은 시왕의 모습을 참조한 것으로 추측되는데, 특히 <약수암 산신도(1878)>(도40)의 경우, 원유관을 쓰고 정면을 바라보는 구도가 현왕과 매우 흡사하였다. 측면관 산신도에서는 그 시주자가 보다 명확하게 드러나며, 이들은 대부분 지위가 높은 인물들이었다. 그러나 정면관 사신도에서는 시주자의 이름이나 지위가 거의 드러나지 않고 있다. 측면관 산신도가 실력면에서 뛰어난 예가 더 많았으며, 이들이 상대적으로 서울을 비롯 경기남부지역에 산재한 반면, 정면관 산신도는 서울을 비롯 북부지역에서 더 많이 발견되고 있었다. 정면관 산신도의 경우, 조선 말기에 다른 지역에서는 거의 나타나지 않는 반면 유독 서울ㆍ경기권에서 두드러지고 있는 점이 주목된다. 이것은 조선 말기에 서울 및 경기지역에서 제작된 산신도는, 정면관으로 그려지는 기존 불화의 영향을 더 많이 받은 결과로 보여진다. 서울ㆍ경기지역의 산신도는 각자 다양한 개성 드러내고 있는데, 가령 <흥왕사 산신도(1905)>(도30)처럼 궁화와의 친연성을 드러내는 산신도도 있었다. 또 <청련암 산신도(1892)>(도15)나 <봉영사 산신도(1903)>(도56)에서처럼 중국 판화의 영향을 직접적으로 받은 것으로 생각되는 예도 볼 수 있었다. 뿐만 아니라, 인물의 제재나 구도, 수복을 비는 용도 면에서 청대 연화나 세화와도 일정부분 유관한 면모를 보이는 산신도가 등장하기도 하였다. 이 지역의 산신도는 이렇듯 서로 다른 모습으로 표현되기도 하지만, 또 한편으로는 다른 지역과 구별되는 성향이 발견되기도 한다. 서울ㆍ경기권이 다른 지역보다 상대적으로 진채의 산신도를 제작하고 있는 것이다. 대표적으로 서울 <호국지장사 산신도(1893)>(도21)를 그린 약효가 이후 충청도 지역에서도 세점의 산신도를 그리게 되는데, 이들은 그 색채면에서 차이를 보이고 있었다. 즉, 서울ㆍ경기권의 산신도가 다른 지역에 비해 전반적으로 전체 배경을 진채로 처리하는 경향성이 보이는 것이다. 이는 당대의 기복호사 풍조와 유관한 것으로 생각되는데, 극명한 농채濃彩를 자아내는 양청이나 양홍 등의 서양 안료는 산신도를 더욱 화려하고 뚜렷한 색채로 장엄하는데 일조하게 된 것으로 보인다. 특히나 서울ㆍ경기권은 물적 자원이 상대적으로 풍부하며 경제적 여유와 사회적 지위를 갖춘 시주자가 대거 밀집하였으므로, 수입품이었던 서양안료를 보다 용이하게 확보하여 뚜렷한 색채의 산신도를 제작하게 된 것으로 추측된다. 본고를 통하여 그동안 연구에서 소외되었던 산신도의 다양한 정체성에 주목하여 궁극적으로는 조선 말기 사회상을 드러내는 시각적 자료로 자리매김하게 하기를 바란다.;This paper aims to study the seventeen Buddhist paintings of Mountain God(Sanshindo) of Seoul and Gyeonggi Province in the Late Chosun Dynasty(1850~1910) and find various patterns in these Paintings of Mountain God. A painting of Mountain God is made up of a Mountain God, a tiger and a child under a pine tree. These images of the painting of Mountain God are very different from other Buddhist paintings and have attracted the attention of the academic world. However, the direction of studies on the paintings of Mountain God has this far, only focused on the relationship with Korean folk painting, Minhwa. As a result, other various features of it have been neglected by researchers. On this account, this paper aims to consider the other various aspects of the painting of Mountain God. In particular, the paintings of Mountain God in Seoul and Gyeonggi province can be distinguished from the pictures in other provinces because the Seoul and Gyeonggi province included a lot of Yangban', or people of high birth. Therefore, these pieces have characteristics which are quite different from those of the other provinces. After Buddhist temples accepted the Mountain God faith, it's influences appeared in the Shinjungdo first. The supernatural being's figure in Hongsisunbulgijong, the book of engravings of the Ming Dynasty, China have had effects on the Mountain God's appearance as a member of the Shinjungdo. The Mountain God which had been believed as the Shinjung faith had became separated from the royal palace for the Mountain God(sanshingak). This royal palace for the Mountain God tends to be placed at the edge of a Buddhist temple, the point which is closest to the mountains. The paintings of Mountain God are enshrined with Chilsungdo and Doksungdo, which are the other Buddhist faiths in the royal place. At this time, Chilsungdo is located in the center of the building with the Paintings of Mountain God and Doksungdo located on both sides of Chilsungdo. Occasionally, only the painting of Mountain God and Doksungdo except for Chilsungdo are enshrined. Until now, the seventeen Buddhist paintings of Mountain God in Seoul and Gyeonggi province are recognized only by the year in which they were produced or created. All of these paintings are classified in two ways, one is a side view painting of Mountain God and the other a front view painting of Mountain God. The side view paintings of Mountain God appeared at an earlier time than the front view pieces. The face and pose of the Mountain Gods of the side view paintings of Mountain God turn towards the side of the screen. On the other hand, the Mountain Gods of the front view paintings of Mountain God face the front of the screen nearly perfectly. The Gods of the side view pieces seem to be referring to the gods in Hongsisunbulgijong, the book of engravings of Ming Dynasty,China. However, as for the gods of the front view paintings of Mountain God, the existing general Buddhist paintings had a great influence on them. This is especially obvious in the front view Mountain Gods who are sitting on a chair and are thought to make reference to Mingwang or Hyonwang. For example, the God in the painting of Mountain God in Yaksu temple(1878) wears splendid crown which is very similar to Hyonwang. The benefactors' identity of the Side view paintings of Mountain God are very obviously someone who was involved in a higher social class. However, the benefactors of the front view paintings of Mountain God are relatively unclear. In addition, the Side view paintings of Mountain God are much more brilliant paintings than the front view pieces. The side view paintings of Mountain God are relatively discovered in the southern part of Gyeonggido as well as Seoul. On the other hand, the front view pieces are shown in the Northern part of Gyeonggi province as well as in Seoul. It is very clear that the front view paintings of Mountain God are considered very significant, especially in Seoul and Gyeonggi province. In other provinces, there are hardly any front view paintings of Mountain God. This phenomenon is considered to exist because the pictures in Seoul and Gyeonggido were influenced by the existing general front view Buddihist paintings. The Seventeen paintings of Mountain God show us a variety of individual characters. Some of the paintings of Mountain God are thought to demonstrate a close relationship to court paintings such as the painting of Mountain God of Heung Wang temple(1905). Moreover, there are also the painting of Mountain God which are directly influenced by the engraving style of China such as the paintings of Mountain God of Chungryon temples(1892) and Bongyong temples(1903). Other paintings of Mountain God have a similar motif, composition and painting style with the New year paintings(Yeonhwa) of the Qing Dynasty,China. In addition, the New year paintings of Chosun Dynasty(seohwa) seem to have influence on the paintings of Mountain God. In this respect, each picture was drawn in a different way although there are common characteristics to be found in the paintings of Mountain God in Seoul and Gyeonggi province. The paintings of Mountain God in Seoul and Gyeonggi province seem to use more deeper-colored pigments than other provinces, and they are colorfully decorated with gold foil . There is the painting of Mountain God in Hogukgigang temple(1893), and the three paintings of Mountain God in Chunchung province. All these pictures were created by one painter, the monk Yankhyo. However, the colors found in the pictures in Seoul are very different from the colors found in the pictures of Chunchung province. Significantly, the pieces in Seoul and Gyeonggi province are decorated with deep-color pigments that cover the entire screen of the paintings. Sometimes, even western pigments, such as cobalt blue and red, which were imported through China, were used in the paintings of Mountain God. These western pigments were considered to be very luxurious. Therefore, it was not easy for lay people to use these special colors. However, certain people in Seoul and Gyeonggido had the economic power and the higher social position needed to get these pigments. Moreover, Seoul and Gyeonggi province were the center of the Chosun Dynasty. All these environmental factors may have made it possible for the benefactors of the paintings of Mountain God to buy these expensive western pigments and encourage monk painters to use the colors as they painted the paintings of Mountain God. This could explain how these paintings came to have such deep, rich colors and the gold foil decoration. That is because of gibokhosapungjo, which is the action of people who wish to have good fortune and mercy by decorating a good luck omen painting with brilliant colors and patterns. This paper hopes to seek out the various features with the exception of Minwha of the Mountain god pictures which have been neglected by researchers. In addition, I was willing to reconstruct the social, religious, and cultural aspects of The Late Chosun period. Through my studies, I really want the paintings of Mountain God to be the focus of many researchers and to be considered as one of the very important component of our visual culture.
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