View : 752 Download: 0

Full metadata record

DC Field Value Language
dc.contributor.advisor최한원-
dc.contributor.author조세은-
dc.creator조세은-
dc.date.accessioned2016-08-25T10:08:23Z-
dc.date.available2016-08-25T10:08:23Z-
dc.date.issued2009-
dc.identifier.otherOAK-000000054129-
dc.identifier.urihttps://dspace.ewha.ac.kr/handle/2015.oak/184871-
dc.identifier.urihttp://dcollection.ewha.ac.kr/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000000054129-
dc.description.abstract역사상 최고의 작곡가로 널리 알려진 베토벤은 하이든과 모차르트와 함께 빈 고전파로서 18세기 프랑스 혁명의 역사적 배경 속에 그의 작품은 고전 주의 양식의 전통에서 출발했지만 그의 독창력을 고전형식에 담아 19 세기 낭만주의 음악의 중요한 선구자 역할을 하였다. 베토벤의 수많은 작품 중에서 바이올린 소나타는 총 10곡으로 바이올린 소나타 제 5번 Op. 24는 1801년에 완성된 곡이다. 이 전 바이올린 소나타 작품에 비해 밝고 아름다운 느낌의 곡으로 "Spring"이라는 부제가 붙어졌다. 이 곡은 베토벤 작품을 양식과 연대기를 기초로 해서 3기로 나누었을 때 제 1기 후반의 작품으로 그 전의 하이든과 모차르트의 고전주의 양식에서 벗어나 베토벤의 독자적인 음악적 양식을 발전시켜 낭만적 요소가 나타나는 작품이다 . 이 곡의 전체적인 구조는 4악장 구성으로 제 1악장은 제시부, 전개부, 재현부의 전형적인 소나타형식이며, 그 당시 바이올린 소나타와는 달리 제시부의 제 1주제가 바이올린에 의해 시작된다. 제 2악장은 A-B-A′- coda로 구성된 3부 형식이며, 제 1악장의 제 1주제 선율이 변형 발전되어 나타난다. 제 3악장은 총 43마디의 짧은 악장으로 A-B-A 의 복합 3부 형식이다. 이 전 베토벤 소나타 작품들과 달리 3악장 형식을 4악장으로 확장하여 3악장을 Minuet에서 Scherzo로 교체되는 점이 특징이다. 마지막으로 제 4악장은 이 곡에서 가장 긴 악장으로 A-B-A′-C-A″-B′-A"'-coda의 론도(Rondo) 형식이다. 본 논문은 작곡가 베토벤의 생애와 음악적 특징을 비롯하여, 그의 바이올린 소나타의 작품들과 시기별 특징들을 알아보고, 베토벤 바이올린 소나타 5번 Op. 24의 구조와 형식을 구체적으로 분석 연구하고자 한다. 본 논문을 통해 베토벤 작품을 올바르게 이해하여 이 곡을 연주하는데 실질적인 도움이 되고자 한다.;Beethoven, who was one of the representative composers in the clas-sical period in end of eighteenth century, developed his music to perfection of art through overcame an obstacle, and not only arranged his music but also sublimated his inner world. The most famous violin sonata, No. 5, Op. 24, which named in ‘SPRING’, is cheerful and beautiful music. In this thesis, violin sonata No. 5, Op. 24 is analyzed and formulated as listed in below. The first movement is a typical classical sonata form which consists of exposition, development, and recapitulation. The first movement starts in beautiful violin melody and accompanies in broken chord with piano, which is the first theme of exposition. On the contrast, the second theme of exposition is dynamic and masculine style. The development is tensed by using triplet, theme contradistinction, and frequent transition. The second movement consists of small three parts that are developed by variation of the first theme of the first movement. It starts with lyrical melody of piano in slow tempo, and violin receives the main theme with broken chord of accompaniment of piano. The second movement expresses simple melody formation, but transition. The third movement is simple and cheerful, and consists of A-B-A complex tripartite. What the different thing from the other sonatas, which had been composed before the violin sonata No. 5, is that the violin sonata expands three movements to four movements, and changes Minuet to Scherzo in the third movement. In A part, using dotted short staccato gives a feeling of movement and in B part of trio, sudden transition of F major to d minor expresses effectively. The characteristic of scherzo is well expressed in up going and down going with piano and violin. The fourth movement is Rondo form that contains A-B-A’-C-A”-B’-A”’-coda. The first theme expresses variation of ⓐ music form. Piano and violin plays tercet by turn and goes through many transition from F major, and has get back to F major in coda. Developing Beethoven’s own music form is done by transformation, abridgement, and expansion from one music form in typical sonata form., and it makes frequent transition, dynamic contrast between p and sf’, and chromatic scale of romantic factors. Moreover, violin got equivalent position to piano in the sonata that was done by putting scherzo movement into typical three movements’ sonata, so it was made to four movements’ sonata. Beethoven’s violin sonata No. 5, Op 24 is a masterpiece which is developed from post typical sonata by Beethoven’s own music style, and gives large credit on music history, also has affected greatly on romantic music.-
dc.description.tableofcontentsⅠ. 서론 = 1 Ⅱ. 본론 = 2 A. 베토벤의 생애 = 2 B. 베토벤의 바이올린 소나타 전곡 = 5 C. Beethoven Violin Sonata No. 5 Op. 24 의 분석 = 8 1. 제1악장 = 9 2. 제2악장 = 25 3. 제3악장 = 33 4. 제4악장 = 37 Ⅲ. 결론 = 49 참고문헌 = 51 Abstract = 52-
dc.formatapplication/pdf-
dc.format.extent5862938 bytes-
dc.languagekor-
dc.publisher이화여자대학교 대학원-
dc.titleLudwig van Beethoven Cello Sonata Op.69 No.3 in A Major 에 대한 연구-
dc.typeMaster's Thesis-
dc.title.translatedA study on Ludwig van Beethoven's Violin Sonata No.5 in F Major Op. 24-
dc.creator.othernameCho, Se-eun-
dc.format.pageⅵ, 54 p.-
dc.identifier.thesisdegreeMaster-
dc.identifier.major대학원 음악학부-
dc.date.awarded2009. 8-
Appears in Collections:
일반대학원 > 음악학부 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE