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이영미의 "The Holy Cross" for Two Pianos (2008) 분석 연구

Title
이영미의 "The Holy Cross" for Two Pianos (2008) 분석 연구
Other Titles
AN ANALYSIS OF YOUNG MI LEE'S "THE HOLY CROSS" FOR TWO PIANOS
Authors
이영미
Issue Date
2009
Department/Major
대학원 음악학부
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
박은혜
Abstract
본 논문은 이영미의 “The Holy Cross" for Two Pianos (2008)에 관한 분석 연구이다. 이 작품은 석사학위 이수를 위한 졸업연주회 작품이며 2008년 11월 24일 이화여자대학교 리사이틀홀에서 초연되었다. 1890년경부터 1910년경까지 음악사의 흐름은 ‘낭만주의’(Romanticism) 음악과는 뚜렷하게 구분되는 변화를 보여주었다. 그래서 이 시기를 단순히 ‘후기 낭만시대’(Post-Romanticism)로 보기보다는 독자적인 의미를 가지는 시기로 보려는 시도들이 나타났다. 이 시기는 낭만주의 전통에서 급격하게 벗어나 다양한 변화가 보여 지고 있었으며 20세기의 양식을 예견하는 과도기적 시기였다. 그렇기에 많은 작곡가들은 자신만의 독특한 음악적 색채나 음향, 음악적 재료나 전개방식 등을 찾고자 하였다. 그 하나의 방안으로 화성과 음계를 통해 다양한 변화를 시도해 자신만의 작곡 방식을 만들어 냈다. 그 예로 본인 작품에 영향을 준 림스키-코르사코프(Rimskii-Korsakov, 1804-1915)와 스크리아빈(A. Scriabin, 1872-1915)은 8음 음계(Octatonic Scale)를 사용하였다. 림스키-코르사코프는 신비적인 분위기와 초자연적인 인물을 묘사하기 위해 조적 기능이 덜한 8음 음계를 효과적으로 사용하였으며 스크리아빈은 장·단조 체계를 불분명하게 하고 음향적으로 신비적인 음색을 갖게 하기 위해 8음 음계를 사용하였다. 이들이 사용한 8음 음계(Octatonic Scale)는 중심음(Tonal Center)이 존재하지 않고 모든 음을 서로 동등하게 취급한다. 이 음계의 ‘음의 동등성’은 기능적인 화성에서 벗어나는 음악을 구상하는 요소가 되기도 한다. 본인의 작품 “The Holy Cross" for Two Pianos (2008)는 예수님을 믿지 않는 이들이 이 곡을 통하여 복음을 접할 수 있도록 하기 위하여 예수님의 ‘십자가 고난의 길’을 보여주는 복음서의 말씀을 바탕으로 작곡하였다. 전체적인작품 형식은 A-B-Coda-C-A'-B'-A''의 ‘변형 제 3 론도 형식(Departures from Prescribed Rondo Form)’이며 단악장 곡이다. 세부적으로는 일곱 개의 Section과 열여섯 개의 Subsection으로 나누어져 있다. 주제는 두 개의 주요 주제로 이루어져 있으며 이 주요 주제인 제 1, 2 주제가 각각 Section A와 Section B에 나타나고 있다. 그리고 Section C는 제 1, 2 주제가 확대 및 축소되어 발전하는 구조로 이루어져 있으며 Section A', B', A''는 주제의 재현으로 이루어져 있다. 이 곡 전체의 화성은 감 7화음 구성(Dim.7 Chord Structure)으로 이루어진 8음 음계(Octatonic Scale)로 이루어져 있으며 림스키-코르사코프와 스크리아빈과는 다르게 8음 음계(Octatonic Scale) 안에서 각 Section에 중심음(Tonal Center)을 두어 그 중심음의 연관을 병진행 기법(Parallel Progression)으로 전개 시키고 있다. 중심음(Tonal Center)을 사용한 이유는 ‘십자가 고난의 길’ 을 통해 세상의 구원자로서 ‘중심’이 되신 ‘예수님’을 표현하기 위한 본인의 의도이며 또한 림스키-코르사코프와 스크리아빈이 사용한 음악적 어법과는 다른 가능성을 제시하기 위함이다. 그리고 보다 다양한 음악어법을 작품 활동에 반영하는데 있어 이번 연구가 하나의 기반이 되었으면 하는 바이다.;The purpose of this study is to conduct an analytical study of "The Holy Cross" For two pianos (2008). This work is composed for graduation concert in partial fulfillment of the requirements for the degree of master of music and premiered on November 24, 2008 at Recital Hall, College of Music, Ewha Womans University. From 1890 to 1910, the flow of musical history showed distinct changes from 'Romanticism' music. Therefore there are some attempts to interpret the period as not Post-Romanticism but era which has independent meaning. It is transitional period to predict 20th-century form and there is rapid escape from romantic tradition to show various changes. So many composers were trying to find their own musical color, sound, musical material and evolvement method. One of the solutions is to try a variety of attempts to change of harmony and scale for making their own composition style. Rimskii-Korsakov and A. Scriabin, who give effect on my work, used octatonic scale. Rimskii-Korsakov used less tonal octatonic scale effectively to represent mysterious atmosphere and supernatural people and A. Scriabin used octatonic scale to make major-minor system ambiguous as well as to represent the mysterious musical sound. Octatonic scale which they used has no tonal center and treats all sound equally. "Equality of a note" of this scale may be element of planning for beyond dynamic harmony. My work "The Holy Cross" for Two Pianos was composed based on word of the gospels which shows the way of the cross to make many people who do not believe in Jesus Christ had godsend. This work is a single movement and has departures from prescribed rondo form which consist of A-B-Coda-C-A'-B'-A. This work is divided to 7 section and 16 subsection in detail. The main subject consists of 2 primary theme and the 1st theme and the 2nd theme are appeared in section A and section B respectively. In section C, the 1st and the 2md theme are expanded and reduced for developing and section A', section B', and section A'' are expressed for reproduction of the theme. The main chord of this work is octatonic scale which consists of Dim7. chord structure and relation of tonal centers are evolved using parallel processing by set tonal center to each section of octatonic scale unlike Rimskii-Korsakov and Scriabin. The reason of using tonal center is to represent Jesus Christ who is messiah of the world through 'Cross-road of suffering' and to suggest the possibility of the musical language which is different to the language which Rimskii-Korsakov and A. Scriabin used. I wish to this thesis shows another example for advanced musical work activity.
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