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인터넷 쇼핑몰 이용자의 라이프스타일에 관한 실증 연구

Title
인터넷 쇼핑몰 이용자의 라이프스타일에 관한 실증 연구
Authors
박현숙
Issue Date
2000
Department/Major
경영대학원 경영학전공
Publisher
이화여자대학교 경영대학원
Degree
Master
Abstract
오늘날 인터넷의 급속한 성장으로 인하여 인터넷은 정보화를 위한 기본적인 요소로서 각 나라의 정보화 수준의 척도로 인식되기에 이르렀다. 또한, 인터넷 전자상거래를 위한 쇼핑몰 서비스가 본격화됨에 따라 이용자와 시장규모가 크게 신장되고 있다. 하지만 인터넷 쇼핑몰을 이용하는 구매자에 대한 연구 특히, 마케팅 활동에 중요한 정보를 제공하는 라이프스타일에 대한 연구는 아직 미흡한 실정이다. 따라서, 본 연구는 인터넷 쇼핑몰의 마케팅전략 수립의 한 방안으로서 소비자의 라이프스타일을 조사연구함으로서 소비자 집단을 세분화하고 세분시장에 접합한 마케팅전략을 제시하고자 하였으며 연구결과를 요약하면 다음과 같다. 인터넷 쇼핑몰 이용자의 라이프스타일 유형은 수동적 알뜰구매형, 편의 추구 다소비 생활형, 진취적 활동지향형, 문화적 알뜰생활형, 그리고 서구생활 추구형의 다섯가지로 나타나 라이프스타일 기준의 시장세분화가 이루어졌으며 세분시장별 쇼핑몰 사용에 대해서는 라이프스타일 유형별로 부분적으로 유의한 차이가 있지만, 방문 횟수, 쇼핑몰 선택시 고려점등에 대해서는 통계적으로 유의한 차이가 나타나지 않은 것으로 나타났다. 즉, 인터넷 쇼핑몰 이용자들은 라이프스타일 유형별로 주로 쇼핑몰 이용시 만족도나 지불수단, 쇼핑몰을 통해 물품을 구매하는 이유등에 대해서는 차이를 보였으며, 이에따라 소비자들의 욕구를 추론적으로 파악할 수 있어 유용한 마케팅 전략 수립의 기초자료가 되리라 본다.;This study analyzied the life styles and usage types of customers of Internet-shopping mall which is a relatively new field of industry. Utilization of life styles in marketing is the basis of searching for a new model of consumer activities and effectively segmenting the market. Also, it is useful when developing new practical products for everyday life. The purpose of this study is to suggest basic data in building marketing stratgies through the analysis of life style of Internet-Shopping Mall Customer. The result of empirical analysis is as follows : We have known segmentation of internet market on the standard of costomers lifestyle. Due to the fact that meaningful differences exist between types of usage styles, each styles were divided into 13 types. Furthermore users were divided into 5 groups as the results of crowding analyses related with the life styles. As with the results of cross analyses between subdivided groups and main usage of types of each groups. There are differences between usage types and population statistical variables in accordance with cassification of life style fo Internet-Shopping Mall users. The members of Internet-Shopping Mall users are apt to be progressive and active in their life.
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