View : 766 Download: 0

유아국악교육이 국악음악성과 국악선호도에 미치는 영향

Title
유아국악교육이 국악음악성과 국악선호도에 미치는 영향
Other Titles
The influence of korean traditional music education for children on the musicality and the preference for korean traditional music
Authors
황인주
Issue Date
2000
Department/Major
대학원 유아교육학과
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
이은화
Abstract
The purpose of this study was to analyze the influences of korean traditional music education for children on the musicality and the preference for korean traditional music. That is to say, this study analyze the differences in children's musicality and preference for korean traditional music, and then prove the effects of the korean traditional music education. For this purpose, the questions have been set up as follows: 1. What is the influence of korean traditional music education for children on the musicality for korean traditional music? 1-1. Is there any influence of korean traditional music education for children on the musicality for korean traditional music? 1-2. Is there any influence of korean traditional music education for children on the part of understanding in musicality for korean traditional music? 1-3. Is there any influence of korean traditional music education for children on the part of expression in musicality for korean traditional music? 2. What is the influence of korean traditional music education for children on the preference for korean traditional music? 2-1. Is there any influence of korean traditional music education for children on the preference of korean traditional music? 2-2. Which genre do children prefer, court, folk or created music in korean traditional music? 2-3. What is the influence of korean traditional music education for children on the preference for court, folk or created music in genres of korean traditional music? The subjects of this study were 40 children who were five years old enrolled at the kindergarten M in Seoul City. The experimental and the controlled group were randomly arranged in two of the classes in kindergarten M. The experimental group treated with korean traditional music education for children 13 times in 4 weeks, 3-4 times per one week, for 30 minutes each time. The controlled group given no treatment related with korean traditional music education for children. The treatment programs were designed on the basis of activities recommended in 「korean traditional culture guidelines for children : Music 」and 「Korean traditional music education for children. To test the musicality for korean traditional music, 9 questions were made on the basis go the questions proposed at 「Development for the assesment scale through the analyses of music and curriculum」 To test the preference for korean traditional music, Likert 5 Scale checked by children themselves was used. In order to analyze the collected data, ANCOVA of SPSS program was applied for the statistical processing, The covariance were the results of pre-test. The final findings from these analyses may be summarized as follows. 1. There was difference of musicality for korean traditional music between the experimental group treated by korean traditional music education for children and the controlled group had no treatment. In addition, korean traditional music education influences on th both parts of understanding and expression in musicality for korean traditional music. 2. There was difference of the preference for korean traditional music between the experimental group treated by korean traditional music education for children and the controlled group who had no treatment. The preference for korean traditional music of controlled group was increased while that of experimental group was decreased. in addition, children prefer created, court and folk music in order among the genres of korean traditional music. And korean traditional music education for children has influence only on the preference for created music.;본 연구의 목적은 유아국악교육이 국악음악성과 국악선호도에 미치는 영향을 밝히는 것이다. 즉, 유아국악교육을 경험한 실험집단과 유아국악교육을 경험하지 않은 통제집단간 유아들의 국악음악성 및 국악선호도에 차이가 있는지 알아봄으로써 유아국악교육의 효과를 검증하는데 있다. 이와 같은 목적을 위해 다음과 같은 연구문제를 설정하였다. I. 유아국악교육이 국악음악성에 미치는 영향은 어떠한가? I-1. 유아국악교육은 국악음악성에 영향을 미치는가? I-2. 유아국악교육은 국악음악성 이해영역에 영향을 미치는가? I-3. 유아국아교육은 국악음악성 표현영역에 영향을 미치는가? II. 유아국악교육이 국악선호도에 미치는 영향은 어떠한가? II-1. 유아국악교육은 국악선호도에 영향을 미치는가? II-2. 유아는 국악의 아악(정악), 민속악, 창작음악 중 어떤 음악을 선호 하는가? II-3. 유아국악교육은 국악의 아악(정악), 민속악, 창작음악 중 어떤 음악의 선호도에 영향을 미치는가? II-3. 유아국악교육은 국악의 아악(정악), 민속악, 창작음악 중 djEJs 음악의 선호도에 영향을 미치는가? 본 연구의 대상은 서울시에 소재한 M유치원의 만5세 남녀 20명씩 총 40명이다. M유치원에서 두학급을 선정하여 임의로 실험집단과 통제집단으로 나누고 실험집단에는 주3~4회 30여분씩 4주동안 총 13회에 걸쳐 유아국악교육을 경험하도록 하였으며 통제집단은 지금까지 해오던 하루일과를 그대로 진행하였다. 연구절차는 예비검사, 사전검사, 실험처치, 사후검사 순으로 진행되었다. 실험처치용으로 사용된 유아국악교육 프로그램은 여구대상 유아들이 사전에 경험하지 않은 것으로 「유아를 위한 전통문화 지도자료-음률편」 (교육부, 1999)와 「유아기 전통 음률교육」 (한국어린이 육영회, 1996)에 제시되어 있는 활동을 토대로 연구자가 수정, 고안하여 사용하였다. 국악음악성 검사는 「음악과 교육과정 분석을 통한 평가도구의 개발」(한국교육과정 평가원, 1998)에서 제시한 항목을 토대로 9문항을 연구자가 제작하였으며, 국악선호도 검사는 유아가 아악(정악), 민속악, 창작음악별로 각 3곡씩 9곡을 듣고 얼굴모양의 답지에 직접표시를 하는 Likert 5단계 방법을 사용하였다. 수집된 각각의 점수는 사전검사를 공변인으로 하여 공분산분석을 실시하였다. 본 연구의 분석결과는 다음과 같다. 첫째, 유아국악교육을 경험한 실험집단과 유아국악교육을 경험하지 않은 통제집단간 국악음악성에는 차이가 있었다. 유아국악교육을 경험한 실험집단의 유아들은 통제집단의 유아들보다 국악음악성이 더 많이 향상되었다. 또한, 유아국악교육은 국악음악성의 이해, 표현 영역 모두에 영향을 미쳤다. 둘째, 유아국악교육을 경험한 실험집단과 유아국악교육을 경험하지 않은 통제집단간 유아들의 국악선호도에는 차이가 있었다. 유아국악교육이 제시된 실험집단의 유아들은 국악선호도 점수가 향상된 반면, 통제집단의 유아들은 국악선호도 점수가 감소하였다. 유아의 국악의 분류에 따른 선호도를 분석한 결과 창작음악, 아악(정악), 민속악의 순으로 선호하고 있는 것으로 나타났다. 또한, 유아국악교육은 아악(정악), 민속악, 창작음악 중 창작음악의 선호도에만 영향을 미쳤다.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
일반대학원 > 유아교육학과 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE