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사회복지관 중간관리자의 직무스트레스에 영향을 미치는 요인에 관한 연구

Title
사회복지관 중간관리자의 직무스트레스에 영향을 미치는 요인에 관한 연구
Authors
김혜연
Issue Date
2000
Department/Major
대학원 사회복지학과
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Abstract
지역사회복지관의 기능향상을 위해 특히 중요한 것은 유능하고 건강한 인력의 확보와 유지이다. 다른 분야와는 달리 사회복지 서비스는 문제를 가진 개인이나 가족과 사회복지사의 인간적인 상호작용이라는 수단을 통해 진행되기 때문에 사회복지사의 역할은 매우 중요하다고 할 수 있다. 그러나 최근들어 사회복지사의 효과적인 역할수행 및 건강하고 유능한 사회복지사 인력의 유지와 관련하여 가장 문제로 대두되고 있는 것이 직무스트레스의 부정적인 영향들이다. 특히 사회복지관의 효과적인 업무수행과 관련해서 가장 중추적인 역할을 수행하고 있는 것은 중간관리자들인데 이들은 복지관내에서 중첩되거나 상반되는 업무수행으로 인해 스트레스를 받고 있다. 결국 지역사회복지관의 중간관리자들이 조직내에서 중요한 역할을 수행하고 있음에도 불구하고 이들이 다양한 종류의 역할갈등을 경험하고 있으며, 역할갈등이 직무스트레스로 연결되는 것은 결국 조직의 효과적인 업무수행에 부정적인 영향을 미치게 되므로 이들의 역할갈등의 정도와 역할갈등이 직무스트레스에 미치는 영향을 파악하고, 중간관리자가 조직내에서 역할갈등에 의한 직무스트레스를 완화시킬 수 있는 대처기재에 대해 알아보는 것은 매우 중요하다고 생각된다. 따라서 본 연구에서는 지역사회복지관에서 근무하는 중간관리자의 역할갈등 수준을 알아보고, 역할갈등이 직무스트레스 결과에 미치는 영향을 실증적으로 검증하고자 한다. 뿐만 아니라, 역할갈등 수준에 따른 대처전략의 선택이 직무 스트레스 결과에 어떠한 영향을 주는지 검증하여 대처전략의 적절한 사용으로 직무스트레스의 부정적 결과를 관리할 수 있는 효과적인 방법의 마련에 기여하고자 한다. 본 연구에서 직무스트레스 결과는 개인적인 차원에서 심리·생리적 증상과 조직적 차원에서 직무만족과 조직몰입으로 구성되었다. 또한 직무스트레스 결과의 영향요인으로 조사대상자의 개인적·조직적 특성, 대처전략, 자아존중감, 사회적 지지를 사용하였다. 이와 함께 역할갈등과 개인적·조직적 특성, 대처전략, 자아존중감, 사회적 지지 각각의 직무스트레스 결과에 대한 상호작용효과를 알아보았다. 본 연구를 통해 살펴볼 내용은 다음과 같다. 첫째, 사회복지관 중간관리자의 역할갈등 및 자아존중감, 사회적 지지, 직무스트레스의 수준을 알아본다. 둘째, 사회복지관 중간관리자의 개인적 배경 및 기관의 특성, 역할갈등, 대처전략의 사용, 자아존중감, 사회적 지지가 직무스트레스 결과에 미치는 영향을 알아본다. 셋째, 사회복지관 중간관리자의 역할갈등과 개인적 배경 및 기관의 특성, 역할갈등과 대처전략의 사용, 역할갈등과 자아존중감, 역할갈등과 사회적 지지 각각이 직무스트레스 결과에 미치는 상호작용효과를 알아본다. 본 연구에서는 위와 같은 내용을 연구하기 위해 서울지역 52개 지역사회복지관을 대상으로 설문조사를 하였으며, 그 결과는 다음과 같다. 첫째, 사회복지관 중간관리자들이 인지하는 역할갈등의 수준은 보통수준 정도인 것으로 나타났으며, 자아존중감은 중간보다 훨씬 높은 수준인 것으로 나타났다. 또한 사회적 지지는 평균보다 높은 수준이었으며, 상사의 지지보다는 동료의 지지를 더 높게 인식하고 있는 것으로 나타났다. 직무스트레스 결과의 수준은 심리·생리적 증상의 경우 중간보다 조금 낮았으며, 직무만족과 조직몰입의 수준은 중간보다 더 높은 수준이었다. 둘째, 심리·생리적 증상에 영향을 미치는 요인으로 상사의 수와 역할갈등과 외재화의 상호작용변수가 유의미한 변수로 나타났으며, 두 변수의 종속변수에 대한 설명력은 16.9%였다. 셋째, 직무만족에 영향을 미치는 요인으로 외재화전략, 자아존중감, 역할갈등과 자아존중감의 상호작용변수 및 역할갈등과 상사의지지의 상호작용변수가 유의미한 변수로 나타났으며, 종속변수에 대한 설명력은 23.566%였다. 넷째, 조직몰입에 영향을 미치는 요인으로 설립년도, 역할갈등, 외재화전략, 회피행동전략, 상사의 지지가 유의미한 변수로 나타났으며, 종속변수에 대한 설명력은 12.136%였다. 본 연구결과를 통한 사회복지관 중간관리자의 직무스트레스 대처방안을 위한 함의는 다음과 같다. 첫째, 사회복지관이 지역사호에서 클라이언트에 대한 서비스를 충실히 제공하고, 사업의 효과성 및 효율성을 높이기 위해서는 사업수행에 있어서 중추적인 역할을 담당하고 있는 사회복지관 중간관리자의 직무스트레스에 관한 연구와 이에 대한 예방책들이 지속적으로 모색되어야 한다. 둘째, 직무스트레스 결과에 부정적인 영향을 미치는 사회복지관 중간관리자들의 역할갈등 수준을 낮출 수 있도록 해야 한다. 우선 조직적인 차원에서 부서간 업무조정 및 중간관리자들이 상호 의사소통을 활발히 할 수 있도록 부서간 회의를 정례화시키는 것이 필요하다. 또한 업무과중으로 인한 직무스트레스 결과의 부정적 영향을 감소시키기 위해 장기적으로는 정책적인 차원에서 사회복지관의 인력확충과 예산지원 확대 등이 함께 모색되어야 한다. 셋째, 사회복지관 중간관리자가 역할갈등을 경험할 때 외재적인 보상에 대한 인지적 재평가로 직무스트레스의 수준을 낮추려는 전략보다는 상사 및 동료, 부하직원들과의 직접적인 대화나 상담, 회의를 통해 문제상황을 해결하려는 직접적인 전략을 사용하는 것이 직무스트레스 결과의 부정적인 영향을 줄일 수 있는 방안이 될 수 있다. 넷째, 기관 차원에서 중간관리자에게 지속적이고 지지적인 수퍼비전의 기회를 제공하여 직무스트레스로 인한 심리·생리적인 증상을 완화시키고 직무만족 및 조직몰입을 높일 수 있도록 도와야 할 것이다. 다섯째, 사회복지사의 자아존중감 향상을 위해 직업영역에서 사회복지사로서의 정체성을 확고히 할 수 있는 기회를 제공하려는 노력들이 필요하다. ;The most important thing to improve functions of community welfare center is the recruitment and management of competent and sound manpower. Unlike other fields, social workers' role are very important because social welfare service is provided by interaction with a person or family in trouble and social workers. Recently, It is the negative effects of occupational stress that a rising problem in respect of social manager's effective job performance and the management of competent and sound manpower. The social workers as a middle manager have carried out central roles in the social welfare center, but they also have suffered from stresses because of abundant and unfittable works. Finally, although social workers have been in central position, they have been going through a variety of role conflict and role conflicts connected with occupational stresses with have negative influences on the effective job performance with organization. So, it is worth to find the effects of role conflict on occupational stresses and to find coping strategies for middle managers to release occupational stresses. Accordingly, in this study, I find the level of social workers' role conflict in social welfare center and to make practically certain of the effect of role conflict on occupational stresses. In addition, this study supposed to find what results will be given rise to by the choice of a coping strategy according to the level of role conflict, this study will contribute to effective strategies to manage negative results of occupational stresses. This study is carried out as follow: First, this study look into the level of the middle manager's role conflict, self-esteem, social support and level of occupational stress in social welfare center. Second, this study also look into the middle-line workers' personal background and organizational feature, role conflict, use of coping strategy, self-esteem, social support will bring what results. Third, the interaction effects between role conflict of middle managers' personal background and organizational feature, the interaction effects between role conflict of managers and use of coping strategies, the interaction effect between role conflict of managers and self-esteem, the interaction effect between role conflict of managers and occupational stress. For this purpose, I distributed questionnaires to 52 local social welfare center, the results are as follows. First, the level of role conflict which middle managers recognize is average, and the level of role self-esteem is higher than average. In addition, the level of social support is higher than average figure and the level of the co-worker's social support is higher than that of superior. The level of the result of occupational stresses lower than average in psychosocial symptom, and that of the job satisfaction and the organizational commitment is higher than average. Second, it is shown that number of superior, interaction term between role conflict and externalizing strategy accounted for 16.9% of variance in the psychosocial symptom. Third, it si shown that externalizing strategy, self-esteem, interaction term between role conflict and self-esteem, interaction term between role conflict and support of superior accounted for 23.5666% of variance in the job satisfaction. Fourth, it is shown that the established history of the center, role conflict, externalizing strategy, avoidance strategy, support of the superior accounted for 12.136% of variance in the organizational commitment. Through this study, the connotation for coping strategies to lesson middle managers' occupational stress is as follows. First, there should be the investigation and preventive measures of middle managers' occupational stress playing an important role in social welfare center. In order to provide faithful social service with clients in local area and raise efficiency and efficacy in case of carring work. Second, it makes low the level of the role conflict because the role conflict have negative influences on the result of the occupational stress. It should be systemized conferences among departments in order to activate communication and coordination. Third, when social workers experience role conflict, conversation with superior and co-workers and subordinates or counseling or meeting is more effective than strategies to lower professional stress. Fourth, the organization to take the possibility of should provide the opportunity to lower psychological symptom caused by occupational stress and to strengthen organizational commitment and job satisfaction. Fifth, in order to improve the social worker's self esteem, it should be provided the opportunity to establish the identity in the occupational area. The most important thing to improve functions of community welfare center is the recruitment and management of competent and sound manpower. Unlike other fields, social workers' role are very important because social welfare service is provided by interaction with a person or family in trouble and social workers. Recently, It is the negative effects of occupational stress that a rising problem in respect of social manager's effective job performance and the management of competent and sound manpower. The social workers as a middle manager have carried out central roles in the social welfare center, but they also have suffered from stresses because of abundant and unfittable works. Finally, although social workers have been in central position, they have been going through a variety of role conflict and role conflicts connected with occupational stresses with have negative influences on the effective job performance with organization. So, it is worth to find the effects of role conflict on occupational stresses and to find coping strategies for middle managers to release occupational stresses. Accordingly, in this study, I find the level of social workers' role conflict in social welfare center and to make practically certain of the effect of role conflict on occupational stresses. In addition, this study supposed to find what results will be given rise to by the choice of a coping strategy according to the level of role conflict, this study will contribute to effective strategies to manage negative results of occupational stresses. This study is carried out as follow: First, this study look into the level of the middle manager's role conflict, self-esteem, social support and level of occupational stress in social welfare center. Second, this study also look into the middle-line workers' personal background and organizational feature, role conflict, use of coping strategy, self-esteem, social support will bring what results. Third, the interaction effects between role conflict of middle managers' personal background and organizational feature, the interaction effects between role conflict of managers and use of coping strategies, the interaction effect between role conflict of managers and self-esteem, the interaction effect between role conflict of managers and occupational stress. For this purpose, I distributed questionnaires to 52 local social welfare center, the results are as follows. First, the level of role conflict which middle managers recognize is average, and the level of role self-esteem is higher than average. In addition, the level of social support is higher than average figure and the level of the co-worker's social support is higher than that of superior. The level of the result of occupational stresses lower than average in psychosocial symptom, and that of the job satisfaction and the organizational commitment is higher than average. Second, it is shown that number of superior, interaction term between role conflict and externalizing strategy accounted for 16.9% of variance in the psychosocial symptom. Third, it si shown that externalizing strategy, self-esteem, interaction term between role conflict and self-esteem, interaction term between role conflict and support of superior accounted for 23.5666% of variance in the job satisfaction. Fourth, it is shown that the established history of the center, role conflict, externalizing strategy, avoidance strategy, support of the superior accounted for 12.136% of variance in the organizational commitment. Through this study, the connotation for coping strategies to lesson middle managers' occupational stress is as follows. First, there should be the investigation and preventive measures of middle managers' occupational stress playing an important role in social welfare center. In order to provide faithful social service with clients in local area and raise efficiency and efficacy in case of carring work. Second, it makes low the level of the role conflict because the role conflict have negative influences on the result of the occupational stress. It should be systemized conferences among departments in order to activate communication and coordination. Third, when social workers experience role conflict, conversation with superior and co-workers and subordinates or counseling or meeting is more effective than strategies to lower professional stress. Fourth, the organization to take the possibility of should provide the opportunity to lower psychological symptom caused by occupational stress and to strengthen organizational commitment and job satisfaction. Fifth, in order to improve the social worker's self esteem, it should be provided the opportunity to establish the identity in the occupational area.
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