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게슈탈트 형태심리를 활용한 시각적 유머 표현연구

Title
게슈탈트 형태심리를 활용한 시각적 유머 표현연구
Other Titles
visual humor study by Gestalt psychology
Authors
박혜원
Issue Date
2009
Department/Major
디자인대학원 디자인학과광고·브랜드디자인전공
Publisher
이화여자대학교 디자인대학원
Degree
Master
Advisors
오병권
Abstract
커뮤니케이션에 있어서 쉽게 대중을 이해시키고 다가갈 수 있게 하기 위한 수단개념으로 유머활용은 매우 중요하다. 특히 시각적 유머는 의도된 조작으로 인간의 감성을 자극함으로서 보는 이들이 별다른 부담감 없이 친근함과 즐거움을 느끼게 한다. 그래서 본인은 보는 이들이 친근하고 재미있는 유머를 느낄 수 있게 하기 위하여 형태에 시각적 유머요소를 넣어 쉽고 재미있게 받아들일 수 있도록 일러스트레이션으로 표현하는데 연구의 초점을 맞추었다. 빠르게 쏟아져 나오는 정보들의 시대에 일러스트레이터들은 대중에게 본인의 의도와 메시지를 확실하게 전달해야하고 또 무수히 많은 시각이미지들 중에 자신의 정보를 선택하도록 좋은 아이디어와 효율적인 방법으로 표현하여야 한다. 우리가 어떠한 시각적 대상을 보고 어떤 방법으로 시각적 유머를 지각하는 가에 대해 좀 더 논리적으로 설명할 수 있다면 시각적 유머를 표현하고 대중들과 공감하는데 있어 큰 효과를 볼 수 있을 것이다. 그래서 본 논문은 서로 각기 다른 환경에서 살고 있는 대중과 작가가 서로 공감하고 재미를 느끼는데 의미를 두고 시각적 유머를 어떻게 지각 하는가 에 대한 논리적인 부분을 게슈탈트 형태심리학을 활용해 재미있고 다양하게 표현하였다. 최근 일러스트레이션의 수요가 증가하고 노출매체가 다양화 되면서 대중들의 관심과 수준이 높아지고 있다. 본 논문은 이러한 관람자들의 시선을 모을 수 있는 쉽고 재미있는 일러스트레이션 제작을 수행하기 위하여 단순히 반짝이는 아이디어만이 아닌 게슈탈트의 형태심리학 원리에 기반을 두고 논리적으로 표현하려는 데 목적을 두고 보이는 것 이상을 상상하여 볼 수 있는 가능성을 기대해 보려 한다.;The use of humor as a tool to better understand and empathize the public is very important in communications. In particular, visual humor stimulates the human's emotion through intentional manipulation, enabling the audience or the viewer to feel familiarity and joy without any reservation. This study focuses on analyzing the visuals in the form of illustrations than enable the audience to easily and light-heartedly accept elements visual cues in humor. In this age of information, illustrations must correctly deliver one's intention and message to the public, as well as contain good ideas and expressed in an efficient manner so that it can be selected amongst a flood visual images. If we can logically explain how we perceive visual humor when looking at a visual object, we would be able to effectively express visual humor. This study looks into Gestalt psychology that explains how one perceives visual humor in a logical manner to analyze how individuals with different backgrounds can share the same humor code, as well as illustrations in the form of shapes. Recently, as the demand for illustrations increase and media forms diversify, the public interest and standard is increasing exponentially. The basis of this thesis is Gestalt psychology that goes beyond simple wit or bright ideas, in order to understand the creative process of humorous illustrations that can be universally understood that can easily grab the public's attention.
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디자인대학원 > 광고·브랜드디자인전공 > Theses_Master
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